Knjiga "Teorija filmske kritike: Elementi za promišljanje filma" autora Tomislava Gavrića, objavljena u izdanju Filmskog centra Srbije, predstavljena je juče u maloj sali Jugoslovenske kinoteke.
Istaknuti publicista i filmolog Tomislav Gavrić istakao je na promociji da nova knjiga predstavlja sintezu njegovog rada na filmu u vidu publicistike, istraživanja, analize.
„Moja knjiga je zapravo filozofija filma. Tu su prisutni metodi analitičke filozofije. Ipak, smatram da je pisana jednim opuštenijim stilom, da bude zanimljiva svima, i onima koji pomno prate film, profesionalcima – stvaraocima, i drugima koji ne poznaju film“, objasnio je autor knjige.
Svoje viđenje Gavričevog obimnog dela dao je Žarko Dragojević, filmski reditelj i publicista, autor četiri knjige o teoriji filma, koji ju je predstavio kao višeslojnu filmološku studiju o estetici i teoriji filma i filozofiji umetnosti, čija je struktura stvorena na veoma pregledan način, kroz 13 poglavlja.
„Toma Gavrić je istinski ljubitelj filma, što dokazuje u svim svojim knjigama. Možda je sam duži naslov knjige pomalo zbunjujući i nejasan za nekog laika. Upada u oči samo pojam Filmska kritika, i onda će čitaoci imati utisak da je ovde reč samo o tome, a ovako studiozno delo nudi toliko toga više“, otkrio je Dragojević.
Dr Ivana Kronja, filmolog i kulturolog, i autor knjiga o teoriji filma i kulture, primetila je da se percepcija filma dosta promenila tokom pandemije koja je na to evidentno uticala.
„Sada se film znatno brže snima, kao i igrane TV serije, u svetu, a posebno i kod nas. Svesni smo hiperprodukcije igranog sadržaja u Srbiji, a ranije se jedan film polako i postepeno pripremao. Danas ovako to izgleda: najavi se snimanje serije ili filma, bude održana premijera jako brzo, ode u bioskope, onda se na njega zaboravi, dolaze neki novi“, navela je Kronja i naglasila da je ranije filmski kritičar uvažavan i bio prava institucija, vrh intelektualne lestvice znanja.
Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti u Filmskom centru Srbije, rekao je da je napisana na visokom evropskom nivou i otkrio da ništa nisu skratili ni izbacili iz originalnog rukopisa.
„Knjiga Tomislava Gavrića po svom obimu i zamahu ali i teorijskim aspiracijama, retka je u srpskom filmskom izdavaštvu. Ona je to najviše zahvaljujući retkoj teorijskog elaboraciji, erudiciji i analitičkom daru zapažanja. Kroz 13 poglavlja svoje knjige, Gavrić zahteva strpljivog i posvećenog čitaoca, koji će uživati u problematizovanju ontologije filma, kao i drugih lepih umetnosti”, rekao je Stojanović.
Tomislav Gavrić rođen je 1948. u Valjevu. Studirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Bavi se teorijom filma, masovnih komunikacija, i prevođenjem. Autor je značajnih knjiga o teoriji filma – „Moć imaginacije – Eseji o filmskom žanru“, „Metode filma – Ogledi iz teorije filma“, „Rečnik okultizma“, „Rečnik političkog mišljenja“, „Estetika radio drame“…
Bonus video:
Filmske lokacije