Lično ću se zalagati za to da Bitef zadrži ugled koji ima kod nas i u svetu, da sačuva visoke umetničke kriterijume i mesto koje mu na svetskoj pozorišnoj mapi pripada, rekla je za Nova.rs Olivera Milošević, odgovorna urednica Redakcije za kulturu i umetnost RTS.
Olivera Milošević je na sednici Skupštine grada Beograda imenovana za člana Odbora ovog festivala, kao i Miloš Latinović, direktor Bitef teatra, Ana Ilić, viši savetnik predsednice Vlade RS za digitalne i kreativne industrije i turizam, Nebojša Jakovljević, šef kabineta predsednika Skupštine grada, i Nataša Mihailović Vacić, gradska sekretarka za kulturu, koja je na poziciji predsednika tog tela.
Na istoj sednici, reditelj Nikita Milivojević je izabran za umetničkog direktora Bitefa umesto Ivana Medenice koji je sedam godina bio na toj dužnosti.
– Ulazak u Odbor Bitefa za mene je velika čast, prilika da podržim ovu našu najznačajniju pozorišnu manifestaciju iz kulture, koja ima veliki ugled u svetu. Više od 30 godina pratim festival, a dve decenije radim Hronike Bitefa za RTS. Za to vreme videla sam gotovo sve predstave koje su bile u glavnom programu i upoznala njihove autore i aktere. Bitef je uticao na formiranje mog pozorišnog ukusa, mog pogleda na svet, oštrio moja čula za umetnost i život, pružio priliku da upoznam i bolje razumem druge i drugačije ljude i kulture, da vidim vrhunske pozorišne predstave – priča Olivera Milošević i podseća da je Bitef do pada gvozdene zavese bio mesto susreta Istoka i Zapada:
– Tada ste samo na Bitefu u isto vreme mogli da gledate predstavu Boba Vilsona i Jurija Ljubimova, Indijskog Katakali pozirišta i dela Grotovskog, Ričarda Šeknera i Tadeuša Kantora , Pine Bauš… Mnogi umetnici su postajali značajni u svetskim okvirima nakon učešća na Bitefu. Njegova istorija se zaista, kako u jednoj poljskoj enciklopediji piše, poklapa sa istorijom modernog pozorista u svetu.
Osvrćući se na prošlost Bitefa, naša sagovornica ističe da su Mira Trailović i Jovan Ćirilov postavili njegove čvrste temelje i mudro ga vodili.
– Festival je zajedno sa nama prolazio kroz turbulentno vreme i opstao… Ivan Medenica je došao na utabanu stazu i svoje veliko znanje i veliki ugled u svetu pametno koristio kao umetnički direktor i selektor Bitefa. Nastojao je da održi kontinuitet i kvalitet festivala, otkrivao nam je nove umetnike, doveo jednu od najuzbudljivijih predstava novog milenijuma – “Olimp” Jana Fabra, pokazao dela najvrednijih savremenih stvaralaca kao što su Milo Rau, Jernej Lirenci, Tomas Ostermajer, Oliver Frljić, Rimini protokol, podržavao naše izuzetne umetnike Miloša Lolića, Igora Vuka Torbicu, Maju Pelević i Olgu Dimitrijević, znalački postavljao koncepte, pravio kompromise, uklapao se u budžete. I pored isteka mandata, u vakuumu je pripremao predstojeći Bitef. Sigurna sam da će njegov naslednik znati to da poštuje i da ovaj tranzicijski period zajedno zaokruže u korist Bitefa. Slažem se sa Ivanom da je sve moglo biti transparentnije, brže i efikasnije.
Upitana kako vidi budućnost Bitefa, pogotovo što je izuzetni poznavalac stvaralaštva novog umetničkog direktora i selektora o kojem je i objavila knjigu „Nikita Milivojević: Ja ovde silazim“, Olivera Milošević odgovara:
– Nikita Milivojević ima veliko iskustvo, značajan umetnički kredibilitet, veliki opus, ugled, znanje, brojne nagrade, umetničke kontakte sa pozorišnim svetom, osnivač je Šekspir festivala… Očekujem da sledi trag svojih prethodnika i Bitef umetnički vodi profesionalno i odgovorno, koristeći iskustva svojih prethodnika. Očekujem da za predstojeći Bitef ispoštuje sve što je Medenica do njegovog dolaska dogovorio, da zajedno prođu ovu tranzicijsku godinu, da zatim nastavi da radi u korist Bitefa. Nema mesta za brigu i paniku. Iskreno verujem da će uz saradnju, dobru volju i veliki rad predstojeći Bitef imati dobar program i sačuvati svoj ugled.
Bonus video: Ivan Medenica i Ivan Lalić – Šta će biti sa Bitefom?