Mensur: Paskaljevića i mene su hteli da uvuku na estradu

Kultura 10. okt. 202018:05 > 18:06
Podeli:
Čuvar Plaže U Zimskom Periodu 1976 Irfan Mensur Foto: printscreen youtube

Ne znam kakav je bio za saradnju jer smo obojica bili uplašeni od početka naših trajanja, neću da kažem karijera jer o tome nismo razmišljali, već samo o sutra, prekosutra i nekoj bliskoj budućnosti, kaže za Nova.rs Irfan Mensur, koji je igrao glavne uloge u prva dva filma nedavno preminulog reditelja Gorana Paskaljevića.

To su „Čuvar plaže u zimskom periodu“ (1976) i „Pas koji je voleo vozove“ (1977), oba po scenaraju Gordana Mihića. U prvom filmu glumio je Dragana Pašanovića, mladića iz malog mesta koji pokušava da ima svoj život, da se osamostali, da ima posao, stan i porodicu, ali njegovi planovi su naišli na brojne poteškoće prilikom kojih je upadao u apsurdne situacije. U drugom filmu Paskaljević mu je poverio ulogu Malog, nezaposlenog mladića bez porodice koji besciljno luta, verujući u ljubav i prijateljstvo dok traži davno izgubljenog psa.

– Bilo mi je šokantno kada su mi javili da je Goran preminuo. Osetio sam da sam izgubio nekog sa kim sa počeo da gradim svoju karijeru. Na neki način počinjali samo zajedno i voljom nekih drugih sila nećemo završiti zajedno – priča Mensur i dodaje da je trebalo da igra u još jednom Paskaljevićevom projektu.

Foto:Nemanja Jovanović

Reč je o filmu „Suton“, ali do saradnje nije došlo zbog toga što, kako kaže, nisu mogli da usklade termine.

– Nije važno da li je to bila veća ili manja uloga, nego što je mislio o meni da sam mu kao glumac potreban i što je lepo sa njegove strane bilo da mi je kao glumcu verovao – kaže Mensur.

Seća se da je „Čuvar plaže u zimskom periodu“ u to vreme vraćao publiku u bioskope kad je reč o domaćem filmu, a posle ostvarenja „Pas koji je voleo vozove“ dobili su neočekivanu ponudu:

– Goranu i meni je stigao poziv da idemo sa jednom estradnom trupom po celoj Jugoslaviji, gde će se tokom te priredbe gde su pevali narodni pevači pojaviti parče iz našeg filma. Voditelj je trebalo da nas najavi, obavi kratak razgovor i da bude prikazan najduhovitiji insert gde ja visim na vešalima: „Rodeo, rodeo, veliki rodeo“. I uspeli smo da odemo na jednu priredbu u Kragujevac. Publika je to malo odgledala, a kada smo izašli na scenu krenule su salve zvižduka. Ne nama dvojici, ne filmu, nego zato što su hteli da se nastavi sa muzikom jer mi nismo bili deo tog miljea. I tako je razgovor sa nama protekao uz povike iz publike: „Hoćemo pevače, hoćemo pesmu“. I to je bio naš jedini odlazak na estradu – priseća se Mensur ovog „fijaska“.

Irfan Mensur u sceni iz „Psa koji je voleo vozove“ Gorana Paskaljevića Foto: printscreen youtube

Već sutradan, po povratku u Beograd, priča on, otišli su do „Beogradske estrade“ koja ih je angažovala.

– Otišli smo kod vođe ove parade, mislim da se zvao Mumin, i rekli mu da bez obzira na divne honorare koje bismo imali od turneje po celoj zemlji, mi odustajemo od naše estradne budućnosti. Pokušali su da nas infiltriraju u jednu drugu vrstu zabave, ali nisu uspeli.

Mensur ističe da su i prvi i drugi film radili isti ljudi jer se „Goran vezivao za osobe kojima je verovao“.

– Koliko se sećam, moj prvi film nije trebalo da bude „Atentat u Sarajevu“, nego baš „Čuvar plaže u zimskom periodu“. Iskrsli su neki finansijski problemi, pa je u međuvremenu snimljen „Atenat“ i desilo se da neki malo širi krug mesne zajednice sazna da postoji neki Irfan Mensur. Tako se ja kao čovek koji već jeste glumac, a realno još ništa nije napravio, pojavljujem u Goranovom prvom filmu – priča glumac.

Paskaljević je napravio karijeru ne samo u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji, nego i na Balkanu, Evropi, svetu, ukazuje naš sagovornik.

Goran Paskaljević, Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

– On je čovek koji je svojom smirenošću, tihim nastupom i duhovitošću koja je na neki način bila viša kategorija humora, jedna vrsta sarkazma u odnosu na život i situacije koje nas okružuju, i napravio karijeru. On je bio introvertan čovek, ali je ipak uspevao da ostvari komunikaciju sa ljudima – priča Mensur.

Žali što neće prisustvovati ispraćaju reditelja jer su počele čitajuće probe u niškom Narodnom pozorištu, gde režira i radi scenografiju za predstavu „Ana Karenjina“ po motivima poznatog Tolstojevog romana.

Reditelj Goran Paskaljević je preminuo 25. septembra u Parizu, a kremacija je obavljena 5. oktobra na tamošnjem groblju Per Lašez.

Urna sa njegovim posmrtnim ostacima biće izložena sutra, 11. oktobra, od 11 do 15 sati, u Velikoj sali na Novom groblju u Beogradu, kada će se od njega oprostiti njegovi rođaci, prijatelji i poštovaoci.

Po želji Paskaljevića, polaganju urne će prisustvovati samo članovi najuže porodice.

Komemoracija će biti održana 14. oktobra u Jugoslovenskoj kinoteci.

Komentari

Vaš komentar