Bitef je elitistički samo utoliko što prikazuje neke radikalne, drugačije, umetničke forme koje možda nisu najbliže širokoj publici. Samo u tom smislu, nikako u društvenom, poručuje Ivan Medenica, umetnički direktor najvažnije pozorišne manifestacije u ovom delu Evrope.
Kako je najavio na nedavnoj konferenciji za medije dobre vesti su da će svih 14 predstava koje su u planu za ovogodišnje dvostruko 54. i 55. izdanje festivala – biti odigrane, uprkos složenoj epidemiološkoj situaciji.
Za Nova.rs izdvaja nekoliko naslova koje će publika Bitefa moći da vidi od 13. do 25. septembra.
-Vrlo je raznovrstan festival, ima predstava za svačiji ukus. Ako bih izdvojio nešto iz oblasti savremenog plesa, to bi bila spektakularna predstava „Tragovi“ Vima Vandekejbusa, sa samog otvaranja. Takođe, domaće pozorište je ove godine vrlo zastupljeno, jer je apsolutno to zaslužilo. Od kada pratim pozorište, ovo je „najbitefsovskija“ sezona. Najviše je u duhu savremenih pozorišnih tendencija. Sve četiri domaće predstave bih preporučio, možda bih za nijansu izdvojio predstavu „Living Room“ Ersana Mondtaga, koja će biti prva izvedena, zato što je ona festivalska premijera – kaže Medenica.
Kada su rediteljska imena u pitanju, pored Tomasa Ostermajera koji dolazi sa predstavom „Neprijatelj naroda“, izdvojio bi predstavu mladog slovenačkog reditelja Žigu Divjaka.
-To je „Bitefovo otkriće“, on je uveliko priznat i poznat u Sloveniji, ali će mu ovo biti veliki međunarodni debi. On dolazi sa jednom kamernom, vrlo snažnom predstavom ekološke teme, „Pluća“. Za gledaoce koji vole malo eksperimentalniji izraz, tu je predstava „Future Fortune“ naše autorke Dragane Bulut, koja živi i radi u Nemačkoj. To je predstava u kojoj je glavniprotagonista robot.
Na pitanje ko su ljudi koji danas idu na Bitef, Medenica za naš portal kaže da se ekipa festivala trudi da marketinški i programski razbije predrasudu o tom, kako kaže, Bitefovom elitizmu.
– On je elitistički samo utoliko što prokazuje neke radikalne, drugačije, umetničke forme koje možda nisu najkomunikativnije ili najbliže širokoj publici. Samo u tom smislu, nikako u društvenom. Nama je stalo da niskim cenama karata animiramo mladu publiku, za koju bi se očekivalo da ih radikalne umetničke, ali i društvene prakse koje mi promovišemo, naročito privlače. Ali takođe nam je vrlo stalo do naše tradicionalne, građanske publike, onog Beograda koji umire decenijama, ali još uvek opstaje i kojem je Bitef jedna od važnih uporišnih tački.
Medenica dodaje da Bitef nikada nije bio festival umetnosti radi umetnosti, već da je uvek bio društveno, pa i politički osvešćen.
– Tema ekologije je par ekselans politička tema, ne samo globalno, već i ovde aktuelna. Festival nije samo smotra predstava, već moraju da se kontekstualizuju umetnički, ali politički i društveni aspekti koje festival pokreće – zaključuje Medenica.
Prodaja karata za predstojeći Bitef počela je na blagajni u Kombank dvorani i onlajn (sa popustom od 10 posto) putem Bitefovog sajta