Sada je april, i još uvek nijedna predstava za festival nije selektovana, manifestacija nema umetničkog direktora, nisu počele ni pripreme, a u ovom periodu program 59. Bitefa je već odavno trebalo da bude zaključen.
– Najdraže mi je kada neko od značajnih reditelja ili glumaca oda priznanje da je na Bitefu stekao određena saznanja o pozorištu koja inače ne bi stekao da Bitefa nije bilo. Neka je Bitef samo toliko učinio – da utiče na svest nekoliko generacija, neka samo to bude jedan od njegovih doprinosa, pa to je sasvim dovoljno i svoju je kulturnu misiju ostvario na najbolji mogući način.
Tako je povodom dvadesetogodišnjice Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala govorila dama koja ga je, uz Jovana Ćirilova, i amin Skupštine grada Beograda krajem 1967, osnovala – Mira Trailović.
I decenijama unazad imena, kakva su Semjuel Beket, Piter Bruk, Žan-Pol Sartr, Bob Vilson, Living teatar, Pina Bauš, La Mama, Ježi Grotovski, donosili su dah velikog sveta u našu sredinu, a Beograd je postao značajno mesto na međunarodnoj pozorišnoj sceni.

Nije zato zgoreg opet se setiti Trailovićeve. Osnivačica festivala mnogo puta je isticala kako nas je „Bitef upoznao sa svetom“. Jednom prilikom ispričala je i anegdotu kad je, došavši sa svojom grupom iz Kenije, Duro Ladipo na aerodromu upitao: „Koliko ima od aerodroma do Bitefa?“, Jer, Bitef je za njega, pojasnila je Trailović, bio prestonica Jugoslavije.
– Naravno, to je šala, ali ne bez osnova, jer kao što je Jugoslavija pojam za identifikaciju hrabrosti u ratu, tako je za mnoge identifikacija jugoslovenske pozorišne umetnosti vezana za Bitef, hteli mi to da priznamo ili ne – govorila je davnih dana Mira Trailović.
No, gotovo šest decenija nakon osnivanja u kulturnoj, a i široj javnosti, nažalost, prisutno je pitanje – Kakva je sudbina ovogodišnjeg, 59. Bitefa?
I dok je za subotu, 5. april zakazana konstitutivna sednica novoformiranog Odbora Bitef festivala, članovi ovog tela, a i sama manifestacija susreću se sa dosad neviđenom situacijom. Naime, samo nekoliko meseci uoči održavanja 59. festivala Bitef niti ima umetničkog direktora, niti selektorski tim, niti jednu selektovanu predstavu, dakle ni program, a još uvek nije potpisan ugovor ni sa Bitef teatrom koji je do sada bio zadužen za organizaciju i izvršnu produkciju festivala. A sve to je odavno trebalo da bude urađeno.
Sa svim tim haosom susrešće se na sednici novi članovi Odbora Bitefa, kojeg čine glumac Svetozar Cvetković, ujedno i predsednik, novinarka „Politike“ Borka Golubović, Ana Veljković, koja radi u Sekretarijatu za kulturu, Srđan Obrenović, koji je zaposlen u Beogradskom dramskom pozorištu i dramaturg Đorđe Kosić.
A kako je došlo do ovog gotovo presedana da se naš najugledniji pozorišni festival u svetu nađe u, malo je reći, nezavidnom položaju, a svakako u nekoj vrsti pravnog vakuuma? Pa, dosadašnjem umetničkom direktoru Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala Nikiti Milivojeviću nije krajem februara produžen ugovor, ali je zato Skupština grada imenovala nove članove Odbora Bitefa. I mesec i po dana nakon što je naš pozorišni festival svetskog glasa ostao i bez umetničkog direktora i selektorskog tima, ništa se nije pomerilo s mrtve tačke. Iako je tada gradska sekretarka za kulturu Nataša Mihailović Vacić kazala za Nova.rs da ni za jednu manifestaciju u oblasti kulture od značaja za Grad Beograd, među kojima je i Bitef, nije neophodno da ima umetničkog direktora, jer „Odbor sada upravlja Bitef festivalom, te ga može i ne mora imenovati“, ali i da će na nekoj od narednih sednica Skupštine grada Beograda biti promenjena pravila tih manifestacija jer su „stara i neusklađena s vremenom“ to se nije desilo.
S obzirom da do promena tih pravila nije došlo, direktor Bitef teatra Miloš Latinović kaže za Nova.rs da će ova institucija, kao i prethodnih 58 godina, u narednom periodu, ako im bude poverena organizacija Bitef festivala, poštovati odluke Skupštine Grada Beograda:

– Na osnovu tih odluka su doneta Pravila Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala, koja kažu, u članu šest, da Bitef ima Odbor i umetničkog direktora koje imenuje Skupština Grada Beograda. U ovom trenutku pravno tačno je imenovanje Odbora, dok Skupština Grada Beograda nije imenovala umetničkog direktora. Shodno članu osam Pravila Bitefa, „Odbor utvrđuje program Bitefa“, dok u skladu s članom 10 „umetnički direktor priprema i predlaže Odboru Bitefa koncepciju i program“. Kako je u osnovi svakog festivala izbor predstava, odnosno nema festivala bez selekcije, nužno je u skladu s važećim Pravilima odrediti umetničkog direktora, a može i selektora „iz reda afirmisanih ličnosti iz oblasti kulture, koji bi obavio posao profesionalno” i, kako kaže član 7 Pravila Bitefa, za nadoknadu koju „svake godine, utvrđuje gradonačelnik Grada Beograda“ – objašnjava Latinović.
Međutim, gradska sekretarka za kulturu Nataša Mihailović Vacić za Nova.rs demantuje ove navode, tvrdeći da za izbor umetničkog direktora ili selektora Bitefa nije odgovoran Grad Beograd:

– Zato je i konstituisan novi Odbor Bitefa. I na njima je sada da na konstitutivnoj sednici donesu odluku. Samo je Odbor Bitefa taj koji može da imenuje novog umetničkog direktora – kratko je objasnila gradska sekretarka, uveravajući nas da razloga za brigu nema.
Iako uoči konstitutivne sednice novi predsednik Odbora Bitefa Svetozar Cvetković nije želeo ništa javno da komentariše, zamolivši nas da sačekamo sastanak i usvajanje zajedničkog suda članova ovog odbora, Miloš Latinović najavljuje da će Bitef teatar, uvažavajući aktuelna Pravila manifestacije, učiniti sve da pomogne Odboru Bitefa:
– Sve to kako bi pronašao rešenje koje proističe iz dopisa Sekretarijata za kulturu, u kojem se navodi da „na prvoj sednici Odbor Bitefa treba da donese odluku o licu koje će biti angažovano da pripremi i Odboru Bitefa predloži koncepciju i program festivala“. Naravno, ako Odbor Bitefa, izabran od strane Skupštine Beograda, smatra da je dopis Sekretarijata za kulturu Grada Beograda, dovoljna garancija pravno valjano obavljenog posla – ukazuje Latinović.
Dugogodišnja izvršna direktorka Bitef festivala Jelena Knežević, koja danas radi na Fakultetu dramskih umetnosti, opisuje za Nova.rs nemilu situaciju u kojoj se nalazi naša najznačajnija teatarska manifestacija:
– Gradski sekretarijat za kulturu mora hitno da odgovori na pitanje zbog čega u aprilu još uvek nemamo nijednu selektovanu predstavu za ovogodišnji Bitef, koji bi trebalo da se održi u septembru. Neprihvatljivo je i neozbiljno tvrditi da će se festival održati „u punom sjaju“ u planiranom terminu, kada u ovom trenutku nisu još uvek počele ni pripreme. Organizacija međunarodnog pozorišnog festivala kakav je Bitef zahteva preciznu dinamiku rada, a u ovom periodu program je već trebalo da bude zaključen. Sve i da selekcija bude, neznano kako, ponuđena do maja, festival se neće desiti – odsečna je Knežević što obrazlaže rečima da „manjak procesa rada za Bitef znači ogromno podizanje troškova, a da je pride budžet smanjen za 25 odsto u odnosu na prošlu godinu“.

U ovakvim okolnostima, po sudu nekadašnje izvršne direktorke Bitefa, čak ni potencijalni pokušaji „spasavanja“ festivala ne deluju realno:
– Jer to bi značilo pristajanje na uslove koji su krajnje neprofesionalni i pogrešni. Pravna regulativa jasno definiše da Skupština Grada imenuje umetničkog direktora festivala, što do danas nije učinjeno iz nepoznatih razloga. Odgovornost je prebačena na novoimenovani Odbor, koji, kako se čini, nije u potpunosti svestan situacije u kojoj se nalazi. Iskreno se nadam da članovi Odbora neće pristati da učestvuju u ovom procesu. Kao neko ko je na Bitefu radio dvadeset godina, sa tugom posmatram urušavanje manifestacije koja je decenijama gradila međunarodni ugled – konstatuje na kraju Jelena Knežević.
Bonus video: Nikita Milivojević na zatvaranju 58. Bitefa
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare