Imao sam prijateljicu, jednu staru damu koja je bila producentkinja, i rekla mi je nakon premijere: „Imaš hit, druže", priseća se reditelj Adrijan Lejn svog čuvenog filma "Flešdens".
Kada je “Flešdens” (Flashdance) stigao u bioskope pre 40 godina, 15. aprila 1983, činilo se da mu je suđeno da propadne, piše portal “AVclub”.
Tada mladi reditelj Adrijan Lejn je dva puta odustajao od scenarija jer je smatrao da mu „nema dubinu“, ali je na kraju prihvatio projekat jer mu je bio potreban film nakon debitantskog “Foxes” sa Džodi Foster. Dženifer Bils se spremala da započne svoju prvu godinu na Jejlu, pretpostavljajućii da nije dobila glavnu ulogu. Muzičar, koji je bio pod uticajem džeza, Majkl Sembelo je bio koautor i izvođač pop pesme sa stihovima o serijskom ubici, delimično inspirisanom filmom “Maniac”, ali kada je muzički supervizor Fil Ramon čuo traku, zamolio je Sembela i njegovog saradnika Denisa Matkoskija da ipak podese tekst za “Flešdens”.
Kada je prikazan, film koji je na kraju koštao sedam miliona dolara, zaradio je četiri miliona dolara samo tokom prvog vikenda.
I tokom šest meseci “Flešdens” je konstantno zarađivao (bio je broj 1 na boks ofisu tri vikenda uzastopno, a potom se našao u Top 10). Na kraju je zaradio 90 miliona dolara u SAD i 201 milion dolara na globalnom nivou. Prva saradnja između producenta Džerija Brukhajmera i Dona Simpsona, je bio hit koji je promenio njihove karijere. Film je bio nominovan za četiri Oskara i osvojio jedan za najbolju muziku, originalnu pesmu za naslovnu numeru Irene Care. Saundtrek,s hitovima „Maniac“ i „Flashdance … What A Feeling“, na kraju je postao broj 1, osvojio je tri “Gremi” nagrade i prodat je u preko šest miliona primeraka u SAD (i još najmanje toliko širom sveta).
– Kada sam prvi put video Dženifer Bils, sećam se utiska koji je ostavila na mene – priča se Adrijan Lejn, reditelj filma “Flešdens”.
– Ušla je i bila je prilično depresivna jer je izgubila sav svoj prtljag na aerodromu, i očigledno je spavala u parku pre nego što je došla na kasting. Ali sećam se koliko sam bio oduševljen njom. I pojurio sam do producenata da im kažem: „Morate da vidite ovu devojku, moćna je.” Gledao sam film pre nekoliko dana, a nisam pre toga 15 godina. Mislim da je ona razlog zašto je film uspeo. Imala je ranjivost koja je bila veoma osvežavajuća. Imala je samo 17 godina – kaže Lejn i dodaje da Dženifer Bils i danas izgleda kao da ne stari.
– Postoji scena u “Flešdensu” u kojoj ona puši. Svi puše u filmu. Samo je naslonjena na zid u potkrovlju, a ima pocepane farmerke na kolenima. Izgledala je zapanjujuće. Sećam se dok sam snimao, zaista sam bio zadivljen. Izgledala je divno.
U filmu, 18-godišnja zavarivačica u fabrici Aleks Ovens pleše u striptiz klubu noću i želi da bude profesionalna baletska igračica, ali se plaši da će propasti na audiciji u umetničkoj školi, pa odustaje. U međuvremenu, njen stariji šef Nik Hurli pokušava da se s njom upusti u romansu, ali takođe želi da podrži njene snove. Film se fokusira na Aleks i njene prijatelje igrače koji žele nešto veće u životu i da pobegnu od svakodnevice u Pitsburgu. Priča je bila klasična, vizuelni prikazi zaslepljujući, muzika zarazna, a poruka jednostavna: Ne plašite se da jurite svoje snove, ma koliko oni nemogući izgledali. “Flešdens” možda nije dubok, ali je pogodio živac, nekim fanovima je to promenilo život.
– Ljudi su me zvali, slali su mi pisma i ostalo. Bilo je veoma dobar osećaj, zaista. Iako je to neka vrsta naivnog razmišljanja, lepo je misliti da ako nešto želite dovoljno, možda ćete to i dobiti – priseća se Adrijan Lejn koliko je ljudi u to vreme ohrabrila poruka filma.
Mnogi ljudi vole ovaj film, ali neki se i dalje podsmevaju određenim stvarima, kao što je činjenica da je Aleks 18-godišnja zavarivačica u starijem, isključivo muškom okruženju. Ali Lejn kaže da je to sve izmaštano.
– Često mislim da ljudi filmove shvataju previše ozbiljno. Naravno da je smešno, ali nije važno. Mislim, zbog toga ideš u bioskop, zar ne?
Kraj je prilično dvosmislen. Aleks izlazi sa audicije srećna. Nik je čeka sa cvećem. Ali zapravo ne znamo da li je uspela. Ne dobijamo konačnu reakciju komisije. I ne znamo sa sigurnošću da li će ta veza trajati. Kraj je pozitivan, ali ne u potpunosti.
– Pretpostavljam da sam romantičan. Osećao sam da će oni ostati zajedno i osećao sam da će ona dobiti posao – kaže Lejn.
Čuveni Đorđo Moroder je radio na saundtreku za film.
– Radio sam sa njim. Takođe sam veoma blisko sarađivao sa muzičkim supervizorom Filom Ramonom, koji mi je bio veoma drag. Sećam se da sam jednog dana ušao i rekao mu da sam čuo pesmu nemačke grupe Kraftverk koja je bila prilično popularna u to vreme. Rekao sam da imaju zaista lepu vrstu motiva u ritam sekciji “bing bong, bing bong, bing bong”, kao neka vrsta zvona. Rekao sam: „Mislim da bi to moglo biti dobro za ‘Manijaka’.“ Pa ga je stavio. Da budem iskren, ukrali smo ideju od Kraftverka.
“Flešdens” je bio prvi u nekoliko stvari: senzibilitet u MTV stilu, integrisanje pop muzike i brejkdens sekvenca na ulici. Adrijan Lejn smatra da je to sa brejskdensom bilo posebno važno.
– To je bio prvi put da ste zaista videli brejkdens u komercijalnom filmu, i sećam se da sam otišao do šefa studija i pokazao mu sekvencu. Sećam se da je rekao: „Čemu to služi? To ne gura zaplet napred, izbacite to!“ I molio sam ga da mi dozvoli da ga zadržim, bar minut. Drago mi je što jesam, jer su ljudi u bioskopu bili jednostavno oduševljeni time, videti to po prvi put bilo je sjajno.
Lejn se seća kako dve nedelje pre nego što je film izašao, nije mogao nikoga da dobije od producenata iz studija.
– Bukvalno, niko mi nije uzvraćao pozive. Bilo bi smešno, da je zaista bilo tako smešno. Sećam se da sam imao premijeru na mestu zvanom The Village, u Los Anđelesu. Imao sam prijateljicu, jednu staru damu koja je bila producentkinja, i ona je rekla: „Imaš hit, druže.“ Onda se sećam da sam čuo Đorđa Morodera kako razgovara sa nekim, a nije znao da slušam. Rekao je: „Da, ali da li je to dobro?“ [smeh] To je bilo nakon velikog aplauza u sali. Bio je pun strahova u vezi cele stvari.
Bonus video: Evo kako je Đuričko iz Amerike pozdravio publiku na premijeri „Munja o5“