Walter Hill je bio jedan od onih reditelja kojim su profesori i asistenti na FDU, dok sam studirao, mlatarali naokolo kao porno zvezde svojim penisima. To mi ga je u tom periodu učinilo poprilično odbojnim.
DEAD FOR A DOLLAR (2022, r. Walter Hill)
Srećom, najveći deo njegovog opusa ukrstio se sa mojim odrastanjem ionako pre toga, a i kasnije kad sam bio daleko zreliji i raspoloženiji da ga prihvatim kao „autora“. Walter Hill ima 80 godina. I ovaj film, kao što se to mislilo i za dva-tri njegova prethodna, lako može biti njegov poslednji. Iako to nije lepo reći, možda bi bilo zgodno da to bude ovaj.
„Dead For A Dollar“ je vestern koji ide tankom linijom kempa i komedije, skroman u svom vizuelnom izrazu, tradicionalan u šarmu i moderan u tretiranju arhetipa. Skoro da bi ga mogli prihvatiti kao nešto „za Walterovu dušu“.
U osnovi filma je obračun dva stara rivala, probisveta Joea (Willem Dafoe) i lovca na bandite Maxa (Christoph Waltz) koji po Joeovom izlasku iz zatvora neočekivano raspara i potom spoji angažovanje Maxa na slučaju kidnapovane bele žene od strane crnca dezertera. Max i njegov verni Elijah (fenomenalni Brandon Scott koji ima potencijal crnog Ryana Reynoldsa i više od toga) kreću put Meksika i tamo im se put ukršta sa lokalnim vladarem Tiberijem koji takođe ima dil sa mužem kidnapovane žene…
„Dead For A Dollar“, naročito u početku, ima neke somnabulne realizacije flešbekova, kakve obično zatičemo kod autora u poznijem dobu, kada sebi ne možete da objasnite da li su oni stvarno hteli ovako nešto ili je to najbolje što su umeli, a i jedno i drugo je pogubno. Pored Afro-Amerikanaca na važnim pozicijama i žena (Rachel „Mrs. Maisel“ Brosnahan) vitla pištoljem i bori se za svoju mesto u društvu. Većina junaka je neobično elokventna i sa lepim manirima (Hill se naročito uspešno šegači sa Tiberijevim pomoćnikom Estebanom), ali količina dijaloga nije uvek opravdana kvantitetom i film osciluje između komičnog i ustaljenog žanrovskog tona ovakvih filmova, direktno koketirajući muzikom sa špageti vesternima, za koje pak nije dovoljno bizaran, a ni nasilan.
Zavidna glumačka ekipa obezbedila je filmu nivo, Hill je još jednom krenuo put voljenog El Pasa i „Dead For A Dollar“ možda je najbolje prihvatiti kao njegovo agitovanje da u žanru i dalje ima dovoljno neispričanih, a modernih priča koje ga mogu učiniti atraktivnim formatom za savremene teme (kao što je #meToo). A da pri tome stari fanovi ne moraju da prevrću očima na to šta im je učinjeno od Divljeg Zapada. Potrudite se malo. Walter je to zaslužio.
OCENA: 6/10
Bonus video: Otvaranje 50. Festa