Pevačica Bijonse Nouls je besna, zahteva poštovanje i poziva na revoluciju i promenu američkih vrednosti, a sinoć je i zvanično postala najnagrađivaniji Gremi umetnik svih vremena, s ukupno 32 trofeja u različitim kategorijama.
Bijonse je na dodeli Gremi nagrada osvojila čak četiri statue Američke akademije za diskografsku umetnost.
A jedna je od najuspešnijih izvođača svih vremena, s više od 118 miliona prodatih primeraka albuma i singlova. Za svoj uspeh 2000-ih godina Bijonse je od Američko udruženje diskografskih kuća ovenčalo je Bijonse titulom „Izvođača s najviše zvaničnih sertifikata“, a časopis „Bilbord“ Top radio izvođačem i Top ženskim izvođačem decenije. Pevačica je, takođe, umetnica s najviše nominacija u istoriji Gremi nagrada – ima ih više od 70.
Poslednjih godina karijeru je posvetila borbi za prava žena i tamnoputih Afromaerikanaca, što ju je učinilo najvećom crnom ikonom u SAD i svetu.
Jedan od njenih albuma „Lemonade“, objavljen 2016. godine, izazvao je snažne i mešovite reakcije američke i svetske javnosti. Ništa čudno kad se uzme u obzir da je objavljen na pedesetogodišnjicu osnivanja organizacije „Crni panteri“, kontroverznog afroameričkog pokreta revolucionarnog socijalizma. Mnogi su po izlasku „Limunade“ komentarisali da je radikalna politika prvi put uvedena u mejnstrim pop muziku. Na albumu Bijonse peva o emotivnom bolu i o bračnoj krizi (Džej Zi je tada priznao javno da ju je prevario, prim.aut.), međutim peva i o pravima tamnoputih žena u SAD. Bila je to lična ispovest jedne od najcenjenijih umetnica današnjice.
Da je otvorila novo poglavlja u karijeri, Bijonse je najavila u februaru 2016. godine, objavljivanjem nove pesme „Formation“, čiji stihovi govore o pokretu „Black Lives Matter“ (Životi crnaca su važni) i policijskoj brutalnosti u SAD-u. U video spotu za pesmu vide se scene poplavljenog Nju Orleansa nakon uragana Katrina posle kojeg je tadašnji američki predsednik Džordž Buš optužen za „nebrigu o crnom stanovništvu“. Takođe, prikazani su policajci pod punom opremom, koji na kraju snimka podižu ruke kao da se predaju, da bi se potom kamera okrenula prema grafitu na zidu s ubojitom porukom:
„Prestanite da pucate u nas“.
I u formi jednočasovnog filma „Lemonade“ je premijerno prikazan u aprilu 2016. godine na HBO kanalu. U pesmama Bijonse peva i o prevari, izdaji, opraštanju i pomirenju, što su njeni fanovi protumačili kao javni oproštaj suprugu Džej Ziju koji ju je godinama varao sa drugom ženom.
Ali, ovo je takođe i snažan omaž tamnoputim ženama u Americi, priča o njihovom iskustvu, o svakodnevnom preživljavanju u mizoginom svetu gde ih marginalizuju ne samo belci, već i tamnoputi muškarci.
Iste godine, Bijonse je nastupala na Superboulu. I njen performans na poluvremenu Superboula izazvao je oprečne reakcije zbog činjenice da je kao lajtmotiv koristila ikonografiju „Crnih pantera“. Optuživali su je da je izvela performans pun „obrnutog“ rasizma. I dok su jedni bili stava da je građanima Amerike očitala istorijsku lekciju, bilo je i onih koji su smatrali da je fetišizovala rasizam i poslala snažu poruku kojom se opire policijskoj brutalnosti i apeluje na bojkot vlasti.
Nije ovo, ipak, bilo prvi put da Bijonse podiže glas kritikujući društvo i vladajuću elitu. Još dok je bila članica grupe Destiny’s Child, Bijonse je izjavila da, zajedno sa Keli i Mišel, članicama ovog ženskog benda, želi da bude uzor mladim devojkama. Već s drugim albumom i pesmama kao što su „Bills, Bills, Bills“, „Say my name“ i „Independent Women (Part I)“ bilo je jasno da šalju poruke o ženskoj nezavisnosti i neustrašivnosti.
– Mislim da sam feministkinja, na neki način. To nije nešto što sam svesno odlučila da ću biti, to je jednostavno put koji je mene izabrao – izjavila je pevačica za „Dejli mejl“ 2010. godine, da bi već 2016, na jednom od svojih najvećih koncerata u karijeri, poručila da je došlo vreme za promene i bunt.
Zajedno s reperkom Niki Minaž izvela je zajednički singl „Flawless“, a na video bimu bile su ispisane nedvosmislene poruke: „Feminista – osoba koja veruje u političku, enomosku i društvenu ravnopravnost između polova“.
I dok je bilo puno kritika koje su osporavale njeno feminističko delovanje, pa su je okarakterisali kao nekoga ko koristi feminizam radi sopstvenog marketinga u sve liberalnijoj Americi, jer je eto „željna pažnje“ književnica Tamara Vinfri Haris u svom autorskom tekstu objavljenom na portalu „Salon“ je brani. Smatra da njeno „slavljenje“ sopstvenog tela ne mora da se tumači samo kao seksualno uz zaključak:
„Kritikovanje vrckanja pop pevačice oslikava nelagodnost našeg društva tamnoputim ženama – i njihovim telima“.
U sličnom stilu su i albumi koji su usledili u narednim godinama. Muzika koju Bijonse pruža, sila kojoj ona gravitira daleko prevazilazi ono što druge pop pevačice mogu da ponude. Bijonse bi mogla da se opiše kao kombinacija moći globalno popularnih hitova, liberalnih društvenih stavova, samouverene ženske lepote, samosvesnog diktiranja mode i neuništive snage samoodržanja.
Poslednji album muzičke zvezde nosi naziv „Renaissance“. A renesansa o kojoj govori Bijonse odnosi se na renesansu ličnih sloboda, ponajpre vladavinu svojim telom. Album kroz mračne seksi note odaje omaž crnim umetnicima iz prošlosti, ali i govori o slobodi nad sopstvenim telom u društvenom trenutku kada svi, različitim represivnim metodama, pokušavaju da preuzmu kontrolu nad ljudskim telom. Pomenimo samo ograničavanje slobode prava na abortus, obavezni vojni rok…
Snimila je Bijonse Nouls čak i remiks čuvenog Madoninog hita „Vogue“, u kojem nabraja sve tamnopute umetnike i umetnice iz prošlosti, želeći da mlađoj generaciji danas približi kolike su žrtve oni podneli zarad današnjih sloboda.
Kako je u kritici za Nova.rs ocenio muzički kritičar Dragan Ambrozić, muzika na njenom poslednjem albumu je superiorno čitanje starog disko-soula i elektro zvuka iz devedesetih, uz dosta hausa, dodavši:
– Uvek je interesantno posmatrati kako javnost reaguje kad su žene te koje postavljaju i menjaju pravila. Bijonse je upravo jedna od onih moćnih zvezda koje postoje u svakoj epohi, sa snagom da uspostavljaju pravila za sve druge u muzici i dalje od nje!
BONUS VIDEO: Madona: Pop ikona koja se upisala u Ginisovu knjigu rekorda