Foto: Privatna arhiva

Čini mi se da su zahvaljujući uspešnosti izvedbe glumaca ljudi dosta dobro razumeli i pratili sve tematske i značenjske okvire teksta, reagovali su jednako na emotivne slojeve kao i na političku dimenziju komada, kaže za Nova.rs Dimitrije Kokanov, povodom scenskog čitanja njegovog dela „Kretanje“ u izuzetnom prevodu na engleski jezik Metjua Robinsona u galeriji La MaMa u Njujorku.

Naš proslavljeni dramaturg boravio je tamo sa predstavom „Balkan Bordello“ po delu Jetona Neziraja, u režiji Bljerte Neziraj. Reč je o koprodukciji čuvenog američkog avangardnog pozorišta La MaMa, Teatra Ćendra iz Prištine i Ateljea 212 čiji je on stalni član. Nakon devet izvođenja, ovaj komad je privukao i pažnju kritičara „Njujork tajmsa“.

Predstava Balkan bordello u Ateljeu 212
Predstava Balkan bordello u Ateljeu 212 Foto:Ferdi Limani

– To je veoma značajno i zanimljivo iz barem dva razloga. Prvo, nije nužno da tako uticajan list objavljuje kritike za predstave sa off off Brodveja, kao što su predstave u produkciji ili koprodukciji sa La Mama pozorištem. Pored toga, glumci Ateljea 212, Ivan Mihailović i Svetozar Cvetković su dobili izuzetno afirmativnu kritiku za svoj rezultat u ovoj predstavi što nas je posebno obradovalo. Uticaj kritike na život predstave u Njujorku je sasvim drugačiji od naših iskustava, a to pre svega ima veze sa načinom na koji se predstave finansiraju i održavaju. A, onda, i sa razlikom šta je cilj kritike, kome se obraća i na koji način utiče na publiku – priča Dimitrije Kokanov koji je radio dramatizaciju ove predstave sa Zišan Ugurlu.

Za izvođenje komada „Balkan Bordello“ u Njujorku, Kokanov ističe da je bilo vrlo dobro to što je kritika izašla u trenutku kada je postojao još određen broj izvođenja, odnosno to što se nije čekalo da se sve završi.

– Pozitivna ocena komada Jetona Neziraja i isticanje značaja pozorišnog i političkog konteksta koji su u ovom tekstu obuhvaćeni, doprinela je dobroj recepciji od strane publike. Na taj način je objava kritike u „Njujork tajmsu“ sigurno uticala na okolnost da je tokom svih termina izvođenja sala uvek bila puna.

Čitanje drame „Kretanje“ Dimitrija kokanova u Njujorku Foto: Ivan Mihailović

Čitanje njegovog teksta „Kretanje“, za koji je dobio Sterijinu nagradu, bio je za Dimitrija Kokanova vrlo važan događaj.

– Mat Naser, urednik programa „Eksperiminti“ koji za cilj ima javna čitanje savremenih dramskih tekstova iz celog sveta, predložio je čitanje mog teksta. On je zapravo uradio i postavku celog događaja. Pored naše divne glumice Maše Dakić koja živi u Njujorku, tekst su čitali glumci Niki Paraiso, Džej Dijonker, Nikolo Volš i Meti Berber-Bokelman. Vrlo je zanimljivo bilo čuti i pratiti reakcije ljudi tokom čitanja. Nekolicina kolega koji se usko bave dramaturgijom i pedagogijom pokazala je poseban interes za sam tekst.

A kakva budućnost čeka ovu dramu na engleskom jeziku, Kokanov kaže da mu je o tome teško da govori jer je sve neizvesno.

– Dijalozi na temu „Kretanja“ su otpočeli, a rano je govoriti u kom smeru će se dalje odvijati.

Posle zanosnog Njujorka i svih uspeha, mladi pisac nastavlja punom parom da radi u Beogradu.

– Učestujem u projektu Vladimira Aleksića u Bitef teatru koji se zove „Sveta Prada“. Reč je o projektu koji se bavi problemima kapitalizma, modnom industrijom i ekološkom katastrofom. Premijera nas očekuje krajem maja meseca a pored mene uključene su spisateljice Maja Pelević, Olga Dimitrijević, Tamara Antonijević i Vedrana Klepica. Predstavu režira Sanja Mitrović, koja dolazi iz Belgije.

Dimitrije Kokanov u Njujorku
Dimitrije Kokanov Foto: Ivan Mihailović

Pored toga, Dimitrije Kokanov u Ateljeu 212 radi dramaturgiju nove predstave „Drama o kraju sveta“ po tekstu i režiji Olge Dimitrijević. Premijera će biti u junu mesecu u Novom Sadu, u okviru programa evropske prestonice kulture, a potom u Beogradu na festivalu Belef.

Video bonus: Balkan Bordello

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar