Raša Todosijević je ključna ličnost umetničke prakse u Beogradu i Jugoslaviji. Još sedamdesetih godina načinio je neke od ključnih radova koji će ostati zabeleženi, ne samo u našoj, nego i u svetskoj istoriji umetnosti, kaže za Nova.rs Branislav Dimitrijević na vest o smrti velikog umetnika.
Odlazak Raše Todosijevića, koji je preminuo danas u 79. godini, nenadoknadiv je gubitak, kaže za Nova.rs istoričar umetnosti, profesor istorije i teorije umetnosti, publicista i kustos Branislav Dimitrijević i dodaje:
– Radi se o specifičnoj ličnosti koja je čitav svoj umetnički vek bila aktivna, do poslednjih dana. Todosijević je, malo je reći, ključna ličnost umetničke prakse u Beogradu i Jugoslaviji. Još sedamdesetih godina načinio je neke od ključnih radova koji će ostati zabeleženi, ne samo u našoj, nego i u svetskoj istoriji umetnosti. Njegov performans „Was ist Kunst“ iz 1976. godine je verovatno jedan od ključnih radova nove umetničke prakse iz toga vremena, rad koji se nalazi u svim relevantnim kolekcijama savremene i moderrne umetnosti. Njegova serija, koju je započeo tokom devedesetih, „Bog voli Srbe“ je bila jedan od pokretača umetničke scene te dekade. Mi se poznajemo iz tog vremena kada je, uprkos velikoj razlici u godinama, Todosijević bio sastavni deo mlađe umetničke scene. Čovek koji je sve vreme bio prisutan, iako ga je ovde akademska umetnička zajednica prilično odstranjivala. I to je, verovatno, logično zbog njegove buntovničke i radikalne prirode. Kritika akademizma i kritika institucionalne umetnosti uvek je bila deo njegovog života i rada – priča za Nova.rs Dimitrijević, koji izražava i saučešće Todosijevićevoj životnoj partnerki Marineli Koželj, s kojom je zajednički radio.
– Njih dvoje su i kao umetnički par i kao životni saputnici uvek bili uzor ljubavi i prijateljstva između dvoje ljudi. I lično se osećam pogođenim ovom vešću. Ovdašnja umetnička scena je jako mnogo izgubila odlaskom Raše Todosijevića – zaključuje Branislav Dimitrijević.