Pod sloganom "Mi, junaci rada svog", Beogradski internacionalni teatarski festival koji se održava od 23. septembra do 1. oktobra pored takmičarskog imaće i bogat prateći program koji će okupiti više od 350 gostiju iz sveta.
– Ovogodišnji Bitef je već počeo dragocenim pratećim programom Cirkobalkana u Luci Beograd. Prolog festivala je uvek naslonjen na ono što je bilo prethodne godine, i to će spojiti predstava autorke Kris Buš „Nije kraj sveta“, u režiji Kejti Mičel, jedne od vodećih rediteljki u svetu, a u izvođenju teatra Šaubine iz Berlina 23. septembra u Narodnom pozorištu u Beogradu – rekao je Miloš Latinović, direktor Bitef festivala.
Od 16 časova pa do početka predstave ispred MTS dvorane biće postavljena Klimatska kapsula, koju je pripremio Centar za promociju nauke (CPN).
Svečano otvaranje je 25. septembra u Jugoslovenskom dramskom kada će se publici obratiti Marina Davidova, ruska kritičarka, teoretičarka i pozorišna kustoskinja, trenutno je politički emigrant a potom će biti izveden komad „Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima“ belgijskog koreografa Jana Martensa, i GRIP i Dance on ansambl iz Antverpena.
Umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica na početku svog obraćanja čestitao je 60. rođendan teatru Šaubine a onda se osvrnuo na strane goste festivala.
– Najobimniji prateći program je plenarni miting IETM, najveća evropska i jedna od najvećih svetskih pozorišnih mreža, i ona će okupiti više od trista učesnika iz inostranstva, a sam festival ima oko 50 gostiju. Zaista se radujem što smo u ovim teškim vremenima, obeleženim posledicama pandemijom koronavirusa, ruske invazije na Ukrajinu, ekonomskom krizom u svetu i u našoj zemlji, odabrali smo pravu temu a to je rad, uslovi rada. I što možemo gradu Beogradu da prišutimo radost kroz međunarodno svetski relevantan umetnički program na društveno značajnu temu koja nas se tiče i lokalno i globalno. I što ćemo, u najboljoj tradiciji ovog festivala, Beogradom učiniti svetskom pozorišnom prestonicom – naglasio je Medenica.
Učesnici IETM konferencije će, nastavio je, gledati i domaće predstave.
– Organizovali smo Šoukejs, tako da će biti u prilica pogledaju „Tako je (ako vam se tako čini)“ (JDP), „Uspavanka za Aleksiju Rajčić“ (Narodno pozorište), „Living room“ i „Cement Beograd (BDP) i „Neoplanta“(Újvidéki Színház) iz Novog Sada, evropske prestonice kulture. Napravili smo platformu za prezentaciju domaćeg teatra stranim posetiocima i nadamo se da će neke od predstava gostovati ne nekim stranim scenama.
U glavnom takmičarskom programu 56. Bitefa učestvuje devet predstava iz Srbije, Nemačke, Slovenije, Velike Britanije, Belgije, Francuske i Meksika.
– Dodeljujemo dva priznanja, specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov“ i Gran pri „Mira Trailović“. U međunarodnom žiriju su glumica Vanja Ejdus iz Srbije, dramski pisac i dramaturg Dino Pešut iz Hrvatske, pozorišna rediteljka iz Bosne i Hercegovine Selma Spahić, Kristen Dorsl, pozorišna kritičarka i novinarka iz Minhena, piše za Zidojče cajtung, a predsednica je Štefani Karp, dramaturškinja i pozorišna kustoskinja, jedna od poslednjih generacija velikih žena koje su vodile evropske festivale – rekao je Medenica i dodao:
– Ovom prilikom moram da kažem da smo zaista bili uznemireni napisima u našim medijima po pitanju rada i zastupljenosti umetnika iz bivše Jugoslavije u Beogradu i Srbiji, gde je imenovana i Selma Spahić, uz Harisa Pašovića i Dina Mustafića, i smatramo da je njihov rad nešto veoma dragoceno kod nas.
Medenica je istakao da se Bitef trudi da određeni sadržaji budu vidiljivi i onima koji nisu u Beogradu.
– Zato RTS uvek snimi jednu predstavu koju emituje a ovog puta će to biti komad „Krize“ mladog slovenačkog reditelja Žige Divjaka u izvođenju Maske i Slovenskog mladinskog gledališča, koji ćemo premijerno gledati i sanjim svečano i zatvaramo festival. Takođe, u pratećem programu pokrećemo platformu „Maska“ iz Ljubljane, to je jedan od najznačajnihij regionalnih časopisa za izdvođačke umetnosti, i bićemo partneri u projektu „Jugofuturizam“. To je tema njihovog poslednjeg broja, koji će svoju promociju imati na festivalu i ovom pojmu će biti posvećena i konferencija. Važno je da naglasim da ovaj koncept stvaraju oni koji nisu rođeni u Jugoslaviji i zato je on futurustički, umetnička vizija, jer mladi koji stoje iz „Maske“ teže širem kulturnom prostoru nego što su ovi naši nacionalni torovi – zaključio je Ivan Medenica.
Bonus video: Otvaranje 55. Bitefa