Skoro polovina ukupnog internet saobraćaja je prošle godine došla od botova, prema novom istraživanju.
Podaci kompanije za sajber bezbednost ’Imperva’ otkrili su značajan porast automatizovanih i zlonamernih internet aktivnosti u 2022. godini, pri čemu je udeo saobraćaja ljudi pao na najniži nivo u poslednjih osam godina.
Kompanija je istakla da su takozvani „loši botovi“ na najvišem nivou otkako je počela da prati trend 2013.
Očekuje se da će se aktivnosti botova još više povećati ove godine, tvrde istraživači, zbog dolaska generativnih AI alata kao što su ChatGPT i Guglov Bard.
„Botovi su brzo evoluirali od 2013. godine, ali sa pojavom generativne veštačke inteligencije, tehnologija će se razvijati još većim, zabrinjavajućim tempom u narednih 10 godina“, rekao je Karl Tribes, viši potpredsednik kompanije ’Imperva’ za Independent.
„Sajber kriminalci će povećati svoj fokus na napadima na krajnje tačke API-ja i poslovnu logiku aplikacija sa sofisticiranom automatizacijom. Kao rezultat toga, poremećaj poslovanja i finansijski uticaj povezani sa lošim butovima postaće još značajniji u narednim godinama.”
Loša aktivnost botova može uključivati bilo šta, od neželjene pošte koja začepljuje prijemno sanduče, do naprednih sistema koji sprovode napade grubom silom kako bi širili ideje ili hakovali e-poštu ljudi ili onlajn naloge.
Neki botovi čak oponašaju ljudsko ponašanje kako bi izbegli da ih sigurnosni softver otkrije.
Još jedan zabrinjavajući trend koji je zabeležen u izveštaju je porast broja botova koji se koriste u ratu, sa 145 odsto porasta automatizovanih napada usmerenih na ukrajinske web aplikacije početkom 2022.
Oni su verovatno bili dizajnirani da poremete kritičnu infrastrukturu zemlje, od energetike i telekomunikacija, do transportnog i finansijskog sektora.
Svaka organizacija, bez obzira na veličinu ili industriju, treba da bude zabrinuta zbog sve većeg obima loših botova širom interneta“, rekao je Tribes.
„Iz godine u godinu, udeo botova na internetu raste, a poremećaji izazvani zlonamernom automatizacijom rezultiraju opipljivim poslovnim rizicima – od problema sa reputacijom brenda do smanjene onlajn prodaje i bezbednosnih rizika za veb aplikacije, mobilne aplikacije i API-je.“
***
BONUS VIDEO: Društvene mreže utiču kao narkotici – treba li napraviti detoks?