Foto: Promo/NIO

Kineska kompanija NIO već ima 836 stanica za zamenu baterija širom Kine, a plan je da ih globalno do kraja ove godine bude 1.300. Proizvođač električnih automobila već je postavio jednu ovakvu stanicu u Norveškoj, a ova ideja je probudila pažnju javnosti. Vlasnici imaju dve besplatne zamene mesečno, a nakon toga moraju da plate 10 evra za svaku zamenu. Još jedna prednost je u tome da nema potrebe za izlaženjem iz automobila, jer je proces u potpunosti automatizovan.

Prva ovakva stanica u Evropi izgrađena je u gradu Lier u južnoj Norveškoj, od strane kompanije NIO koja je kineski proizvođač električnih automobila kojeg često porede sa Teslom. Ideja je jednostavna, dođete se praznom baterijom i kroz pet minuta napustite stanicu sa punom.

NIO već ima 836 ovakvih stanica u Kini, a plan je da se prošire i globalno. Do kraja ove godine, 20 ovakvih stanica će biti izgrađeno u Norveškoj, a kompanija već istražuje lokacije i u Nemačkoj. Ideja zamene baterije nije nova. Američka kompanija Tesla je prvo predložila ovu tehnologiju za svoje automobile pre nego što su se odlučili za mrežu superpunjača.

U Evropi, izraelska kompanija Better Place potpisala je ugovor sa Renaultom 2008. godine da koriste sistem zamene baterija u električnim automobilima, počevši sa modelom Fluence ZE. Stanice su postavljene u Danskoj i Izraelu, ali se ideja nije primila, pa je Better Place bankrotirao 2013.

Foto: Promo/NIO

I dok je zamena baterija u Evropi samo na nivou avangardne ideje, tehnologija se brzo širi u Kini. NIO sada ima kapacitet za 30.000 zamena dnevno i vodi na ovom polju na tamošnjem tržištu, ali drugi pokušavaju da ih sustignu. Proizvođač baterija CATL takođe je povećao investicije u ovu tehnologiju, a plan je da lansiraju uslugu naziva Evogo gde će zamena baterije trajati svega jedan minut.

Od velikih automobilskih igrača uključio se i Geely, vlasnik Volvoa i Lotusa, koji je prošle godine objavio plan da izgradi 5.000 stanica za zamenu baterija globalno. Ako mislite da je zamena baterija nešto najbliže dosipanju goriva, globalne naftne kompanije se slažu sa vama.

British Petroleum je prošle godine potpisao ugovor sa kompanijom Aulton New Services povodom razvijanja usluge zamene baterija. Mnoge stanice za promenu baterija kompanije NIO u Kini se nalaze na prostoru benzinskih pumpi kineskog naftnog giganta Sinopeca, dok je sa Shellom potpisan ugovor o zajedničkog izgradnji ovih stanica u Evropi i Kini.

Kako piše Autocar, da bi vlasnici modela NIO u Norveškoj koristili sistem promene baterija, potrebno je da uzmu bateriju od 100 kWh na lizing za oko 210 evra mesečno, što smanjuje početnu cenu automobila za oko 9 hiljada evra. Vlasnici imaju dve besplatne zamene mesečno, a nakon toga moraju da plate 10 evra za svaku zamenu. Još jedna prednost je u tome da nema potrebe za izlaženjem iz automobila, jer je proces u potpunosti automatizovan.

Bonus video: Zašto tokom leta ne smemo da vozimo na zimskim gumama i kakav je Volvo XC60

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar