Statistički gledano, većina vozila dođe do kraja svog životnog veka bez učešća u saobraćajnim nezgodama. Često postepeno propadaju i budu prodati u „staro gvožđe“ kada cena popravki nadmaši njihovu vrednost. Tom propadanju doprinose i neke naše navike u vožnji i održavanju koje treba iskoreniti.
Ovaj proces i činjenica da su mnogi automobili otpisani nakon određenog perioda korišćenja može se opisati kao automobilski darvinizam ili kao pomahnitali konzumerizam, ali u svakom slučaju, ovaj ciklus se može odložiti. Potrebno je preduzeti male, osnovne korake kako bi vaš automobil bio u dobrom stanju.
Vremena su teška, cene goriva su znatno više, a poskupele su i osnovne namirnice i mnogi računi za domaćinstvo. Povrh svih ovih troškova, nije vam potrebno da još morate da plaćate servisiranje automobila, a ukoliko eliminišete nekoliko loših navika možete biti sigurni da će vaš automobil nastaviti da vas služi i u narednim godinama.
1.Pražnjenje rezervoara
Ukoliko automobil ostane bez trunke goriva, bilo da je to dizel ili benzin, može nastati haos. U najboljem slučaju, moraćete da promenite nekoliko filtera za gorivo.
U najgorem slučaju, moraćete da platite mehaničara da rastavi sistem za ubrizgavanje goriva. Obično je pametno dosipati gorivo kada vam je preostalo otprilike četvrtina rezervoara.
2. Ignorisanje servisnih intervala
Svakom automobilu je potrebno osnovno održavanje, ali intervali se razlikuju od modela do modela. Proverite uputstvo za upotrebu (ili potražite na internetu) kako biste saznali kada bi trebalo da promenite ulje, razne kaiševe i kočionu tečnost, i to uradite na vreme.
Dobar savet je i da se savetujete sa mehaničarem, koji je dobro upoznat sa servisnim intervalima određenih modela, a ponekad postoji potreba da se servis odradi i pre servisnog intervala. Ukoliko ne radite redovno male i velike servise, vaš automobil gubi na vrednosti.
3. Držanje noge na papučici kvačila
Ako vaš automobil ima ručni menjač, treba da imate na umu da čak i najmanji pritisak na papučicu počinje da otpušta kvačilo.
Mnogi toga nisu svesni, pa često nogu odmaraju blago naslonjenu na levu papučicu, a to je zapravo jedan od načina na koji možete uništiti kvačilo.
4. Korišćenje pogrešnog ulja
Obavezno pročitajte uputstvo za upotrebu pre dosipanja motornog ulja u motor. I dok brend čije ulje kupujete nije toliko bitan, uverite se da ulje koje sipate ima tačan viskozitet, na primer 10W40. Korišćenje pogrešnog ulja može prerano da istroši komponente motora.
Imajte na umu da vrsta motornog ulja može da varira u zavisnosti od temperature na kojoj vozite. Pored toga, ako vašem automobilu treba sintetičko ulje, koristite ga.
5. Sipanje vode u hladnjak
Nikad nemojte u hladnjak sipati samo vodu. Voda se zaledi tokom zime i prouzrokuje rđu tokom cele godine. Koristite antifriz koji preporučuje proizvođač vašeg automobila i pomešajte ga sa odgovarajućom količinom vode ako je potrebno.
Ove informacije možete pronaći u upustvu za upotrebu, na internetu ili ako pozovete najbližeg dilera.
6. Prebacivanje u rikverc kada se krećete unapred
Ako tokom vožnje unapred ručicu menjača prebacite u rikverc, to može da prouzrokuje skupo oštećenje menjača. Prebacivanje u hod unazad treba da se izvrši samo nakon što ste zaustavili vozilo.
Ovo je nešto manja briga za vozila sa automatskim menjačima, pogotovo ako su relativno nova, ali je moguće slučajno izabrati rikverc dok se krećete napred u automobilu sa manuelnim menjačem.
7. Korišćenje jeftinih delova
Ušteda ugradnjom jeftinih rezervnih delova je primamljiva, posebno ako je vaš automobil blizu dna linije gubitka vrednosti, ali to se nikada ne preporučuje. U najboljem slučaju, povoljni delovi će propasti pre nego nešto skuplje komponente koje prave proizvođači automobila ili njihovi dobavljači.
U najgorem slučaju, oni će vaš automobil pretvoriti u kotrljajuću opasnost na putu koja postaje pretnja za vas, vaše putnike i ljude oko vas.
8. Nešto curi? Mora da je klima…
Ne zaboravite da pogledate ispod automobila kako biste bili sigurni da nije „obeležio teritoriju“ nekom tečnošću. Ako ste primetili da nešto curi, proverite o čemu se radi i odakle dolazi i popravite kvar što pre.
Najčešće se događa curenje motornog ulja i antifriza, a curenje kočione tečnosti je najopasnije.
9. Vožnja kada se motor pregreje
Ako motor počne da se pregreva, zaustavite se što je pre moguće. Merač temperature će vam obično pokazati da nešto nije u redu, a često će se pojaviti i lampica upozorenja. Čak i ako ništa ne izgleda loše, zaustavite se ako osetite da nešto gori ili ako vidite dim kako izlazi iz motornog prostora.
Čuli smo mnogo urbanih mitova o pregrevanju. Neki tvrde da će brža vožnja ohladiti motor usmeravanjem više vazduha u njega, dok drugi tvrde da će uključivanje grejanja držati temperaturu pod kontrolom. Ove metode ponekad funkcionišu, ali najbolja praksa je da se zaustavite, identifikujete problem i da ga sredite.
10. Ignorisanje zdravog razuma
Bez obzira na to šta vozite, bilo zbog strasti ili potrebe, ne zaboravite da je automobil na kraju deo mašinerije kojom treba upravljati pažljivo i sa zdravim razumom.
Ako niste sigurni da li vaš Ford Focus može da pređe duboke kolotrage na zemljanom putu, ne pokušavajte. Možda je primamljivo kanalisati svog unutrašnjeg Luisa Hamiltona prilikom vožnje BMW-a Serije 3, ali zapamtite da postoje i drugi učesnici u saobraćaju, uključujući i neke na dva točka.
Bonus video: Ko ovo ne uradi sa autom, vožnja tokom zime biće mu vrlo teška