Foto:Shutterstock

Benzin i dizel sve su skuplji, a gradovi sve zagađeniji. Rešenje je odavno tu, ali TNG, odnosno tečni naftni gas, neopravdano, nije na glasu kao najbolje pogonsko gorivo.

Šta bi bilo kada bi auto-gas, odnosno TNG bio na glasu kao najbolje pogonsko gorivo za automobile? Reč o gorivu čiji kvalitet nije nadaleko poznat, a ekološki je prihvatljiv, pristupačan je i siguran. A pogotovo ima smisla uzimajući u obzir rastuće cene goriva.

Foto:Shutterstock

U Srbiji je TNG skoro duplo jeftiniji od dizela, tačnije prema aktuelnim prosečnim cenama, benzin u Srbiji košta oko 166, dizel 172, a tečni naftni gas je 97 dinara. Osim cena, ovaj gas ide u korak i sa globalanim naporima da se smanje emisije CO2. Ali, koliko je jednostavno koristiti gas? Da li je praktično? Sa druge strane, vozači koji su počeli da koriste auto-gas kažu da se nikada ne bi vratili na staro.

Foto:Shutterstock

Naftni gas… Zvuči opasno i kao da zagađuje, a istina je potpuno suprotna. TNG je zapravo neshvaćen i kupci od njega zbog toga zaziru. Na glasu je kao opasan i zastareo, što je danas potpuno neosnovano. TNG je kao gorivo usavršavan decenijama i sada je siguran, pouzdan i jednostavan. I što je takođe važno, autonomonija je velika pa je domet na gas često oko 1.000 kilometara. Što se tiče performansi savremenih automobila koji koriste auto-gas, one danas više nisu slabe kao nekad. Uzmimo za primer novu Daciu Sandero koja ima 10 KS više kada se vozi na TNG u poređenju sa vožnjom na benzin, a domet može da iznosi i do 1.300 km.

Foto:Dacia

Osim toga, vozačima koji koriste ovaj gas kao pogonsko gorivo pruža jedno rasterćenje, jer je reč o jeftinijem gorivu koje može da obezbedi veliku autonomiju. Slično kao i dizel, s tim da je TNG još jeftiniji, a pri tome emituje manje CO2 i manje čestica čađi.

Mnogi proizvođači automobila svoje nove modele nude i sa fabrički ugrađenim sistemom za auto-gas, od Folksvagena, preko Renoa, Fijata, Dačije i mnogih drugih. Štaviše, rumunski proizvođač za svaki svoj model nudi i verziju na TNG.

Foto:Dacia

Rusija, Turska, Poljska, Ukrajina i Italija

TNG nije ni za specijalizovanu upotrebu, niti prolazni trend. Naprotiv. Upotrebljava se kao pogonsko gorivo od 1979, a u međuvremenu se sve više koristi u svetu. Danas TNG pokreće 28 miliona vozila širom planete. Najviše se koristi u Koreji, Rusiji, Tajlandu, Meksiku i Turskoj. U Evropi su predvodnici Poljska, Ukrajina i Italija.

Prihvatanje TNG-a u ovim zemljama može se objasniti ili prisustvom velikih rezervi prirodnog gasa ili poreskim olakšicama jer ga smatraju čistim gorivom (manje emisije CO2 i niže takse za zagađivanje prirodne sredine). Na primer, vozila pokretana TNG-om u Francuskoj nose oznaku Crit’Air 1, a u Španiji oznaku ECO.

U Italiji je od januara do septembra ove godine registrovano čak 82.808 novih vozila na TNG, što je značajan skok i u odnosu na ranije godine.

U Francuskoj se, na primer, prodaja učetvorostručila u prvoj polovini 2021. u poređenju sa 2020, a u poređenju sa 2019. čak je 15 puta veća. Najprodavaniji automobili na gas u Francuskoj su marke Dačija, ali to i ne čudi jer osim što imaju puno modela sa ovim pogonom, ovaj brend je sestra francuskog Renoa, pa se tamo za Dačiju i te kako zna. U 2020. rumunska vozila činila su čak 78 % svih novih vozila sa pogonom na TNG prodatih u Francuskoj.

U Srbiji je Dačija na tržište ponudila prvo SUV Duster sa TNG motorom 2020. godine, da bi 2021. ovu ponudu proširila na sve putničke modele i zaključno sa oktobrom 2021. udeo ovih verzija je dostigao nivo od 24% ukupne prodaje, dok recimo na modelu Sandero i Logan mix TNG-a ide do čak 32%.

Sporiji rast TNG-a u drugim zemljama je posledica nedostatka informacija i razumevanja o njegovim prednostima i manjeg broja benzinskih stanica koje nude ovu vrstu goriva.

Foto:Dacia

Rezervoar za TNG je najčešće smešten na mesto gde se nalazi rezervni točak.

Šta je TNG?

TNG, odnosno tečni naftni gas je mešavina lakih ugljovodonika, uglavnom butana (koji se koristi u domaćinstvima) i propana. Reč je o potpuno neotrovnom gasu. Kad sagoreva, ne proizvodi gotovo nikakve sitne čestice i pomaže da se smanje emisije NOx za koje je poznato da uzrokuju respiratorne bolesti. Ukupno 60 % TNG-a se dobija iz prirodnog gasa.

Zahvaljujući postojanju dva rezervoara, u dvogorivnoj verziji motor radi i na benzin i na TNG. Vozač može samostalno da odabre koje gorivo želi da koristi. U proseku TNG ispušta 10% manje CO2 od benzina. U Evropi je TNG dostupan na 32.000 pumpi, odnosno na četvrtini ukupne mreže benzinskih stanica.

Kako se Dacia Sandero Stepway sa pogonom na TNG pokazala na našem testu pročitajte ovde.

Bonus video: Ko je kriv za kolaps u saobraćaju kad god padne kiša?

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram