Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Nova Dacia Sandero stigla je u Srbiju, pa smo se tokom prve test-vožnje upoznali sa trećom generacijom rumunskog bestselera. Novi Sandero Stepway je nešto što nikada pre nije bio: lak za vožnju, udoban, prostran i moderan. Sa druge strane, zadržao je ono po čemu je poznat – korektnu cenu.

Ako ste imali prilike da vozite ili ste možda vlasnik druge generacije Sandera, onda tačno znate koje su mu mane: tvrda plastika, skromna oprema, izuzetno tvrdo upravljanje (kao da nema servo), zastareli dizajn u poređenju sa rivalima. Ali, uprkos svemu navedenom, ovaj model je najtraženija Dačija i gotovo svakog meseca nalazi se među 10 najprodavanijih u Evropi.

Odgovor na pitanje zašto je toliko tražen je jednostavan: Rumuni su dali korektnu cenu i vlasnici Sandera su zadovoljni jer tačno znaju šta su dobili za taj novac. Modeli iz Rumunije nikada se nisu lažno predstavljali. Šta vidiš to i dobiješ.

Svim navedenim manama prethodnika koje smo gore naveli, novi Sandero je sušta suprotnost. Napravljen je ogroman iskorak po pitanju svega, i možda bi najkraći opis noviteta bio da se sada vozi kao aktuelni modeli Renoa.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Napravljen je na Renoovoj CMF-B platformi na kojoj, između ostalih, nastaju i Renault Clio V i novi Captur, kao i novi Nissan Juke. Ta osnova omogućila je da novi Sandero napokon ponudi ono što nikad nije – mnogo mesta, udobnu vožnju, lakoću pri upravljanju, savremene bezbednosne sisteme.

Više prostora od većih krosovera

Duži je 37 mm pa sada ima četiri metra, u kabini je širi, pogotovo napred, a kako nudi i veće međuosovinsko rastojanje, putnici koji sede nazad dobili su dodatnih 42 mm mesta za noge. Više centimetara u kabini nije ugrozilo prtljažnik, koji nudi čak 406 litara (328+78 ispod pregrade poda). Kažemo čak jer je u B-segmentu to prava retkost.

Tako Ford Fiesta nudi 311 litara, Hyundai i20 ima 351 litar, pa čak i „kraljica prostora“ u ovoj klasi, Škoda Fabia, ima prtljažnik od 330 litara.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Štaviše, i u klasama iznad, 406 litara je „wow“. Recimo, VW Golf koji pripada C-segmentu, sa 381 litrom ima manji prtljažnik nego novi Sandero. Pa čak i krosover Nissan Juke nudi svega 16 litara više (422), a veći brat Sandera – Duster ima 445 litara.

Dizajn i Instagram pitalica

Postavila sam sliku Sandera na društvene mreže, takvu da se ne vidi baš ceo automobil i da se znak ne primeti, pa sam pitala o kom modelu je reč. Iako je bilo tačnih odgovora, većina pogrešnih bili su: Dacia Duster. To znači da su Rumuni napravili dobar posao sa dizajnom Sandera koji je sada dopadljiviji i moderniji nego pre.

Ima širi stav, nove full LED farove u Y obliku (neko se našalio i uporedio ih sa Lamborginijevim), pozadi su isto LED svetla, a na krovu su nosači (osnovna oprema), koji uz doplatu mogu biti i modularni.

Tračarenje pre vožnje

U skladu sa svim, Rumuni su za tako dobro postavljen Sandero spremili i bolje materijale za kabinu, kao i modernu tehnologiju.

Uzimamo ključ-karticu i otključavamo vrata. Čim smo se fotograf i ja smestili unutra, odmah smo komentarisali kako sada ima više mesta nego ranije. Sledeće što smo uradili bilo je kuckanje i pipkanje obloga po kabini, i tu smo se složili da je napokon Sandero dobio ono što mu je najviše falilo.

Enterijer je presvučen finijim materijalima, pa je gorči utisak koji ostavlja prethodna generacija, ovde eliminisan. Doduše, nije svuda sve meko i glatko na dodir, pa smo na vratima uočili tvrđu plastiku, ali otpornu, što je i OK.

Putem volana sada se upravlja novom analogno-digitalnom instrument-tablom. Centralna konzola je drugačija i skoro sve, izuzev originalnih ventilacionih otvora, poznato nam je iz Renoovih modela.

U vrhu je 8-inčni infotejment, pregledan i jednostavan za upotrebu. Tu su i dva USB ulaza, ispod su fizičke komande za klimatizaciju (poznate iz Dustera i nekih Renoa), zatim velika ostava za mobilne telefone, a ispred dobro pozicionirana ručica 6-stepenog menjača.

Ostave za sitnice sada imaju veću zapreminu (ukupno 21 lit.) pogotovo one u vratima, pa nismo imali problem da smestimo flašice, telefone, punjače i slatkiše po kabini.

Turbobenzin + TNG = 1.300 km

Novi Sandero nudi se sa TCe turbobenzincem od 90 KS. Osim ove verzije, tu je i ECO G 100 koju smo mi testirali. Reč je o benzincu od 90 KS sa fabrički ugrađenom TNG instalacijom, koja nudi 10 KS više kada se vozi na „plin“.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Startujemo trocilindarski motor na dugme i vozimo na benzin. Prvo iznenađenje je izuzetno lako okretanje upravljača. To možda ne bismo isticali da prethodni Sandero nije zamarao sa starim, tvrdim, mehaničkim servo-upravljanjem. Sada je elektronsko, pa je manevrisanje lako kao u većini novih modela. U nekim momentima možda i prelagano.

Drugo iznenađenje je udobnost. Novo moderno oslanjanje eliminisalo je osećaj neprijatnih udara kada se prelazi preko ležećih policajaca, ili kada se vozi po neuređenim putevima, i što je najbolje, klirens od 201 mm omogućava bezbrižno parkiranje tamo gde su visoki ivičnjaci.

Turbobenzinac pruža agilnu vožnju, pa nismo imali utisak da se pokrećemo pomoću samo 3 cilindra. Niti se preterano „dere“ u visokim obrtajima. Samim tim, ovo je jedno sasvim drugačije iskustvo vožnje rumunskog bestselera. Lako, udobno i agilno.

Stabilnost u vožnji je korektna, ali utisak baš po ovom pitanju donekle kvare nova sedišta koja slabije drže telo u krivinama. Šestostepeni menjač iz Renoa obezbeđuje već poznato lagano i precizno menjanje brzina, nešto je dužih hodova, ali kako nema potrebe za prečestim promenama, to ne može da smeta.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Pritiskom na taster LPG, levo iza volana, prebacujemo na „gas“ i već pretpostavljamo da će vožnja biti, pa ako ništa, onda tromija. Srećom, pretpostavka je majka svih za**ba.

Sandero u TNG režimu raspolaže sa 10 KS više, ali i sa većim obrtnim momentom dostupnim pri nižim obrtajima nego kada se vozi na benzin, odnosno tu je 170 Nm pri 2.000 o/min (detaljno u tabeli na kraju teksta). I, prema fabričkim podacima najveća brzina je veća kada vozimo na TNG – 177 km/h.

Dakle, vozeći na „plin“ nismo izgubili na performansama, već smo dobili jednako agilnu vožnju kao i na benzin.

ECO G 100 dolazi sa dva rezervoara: 40 lit. za TNG + 50 litara za benzin, pa se hvali baš velikom autonomijom od čak 1.300 km čistije vožnje. Zato dizelaša više nema u ponudi.

Na kraćem testu nije bilo moguće izmeriti realnu potrošnju, pa ćemo se tome posvetiti kad Sandero uzmemo na duži test. Ali, fabrički podaci kažu oko 6 litara.

Nudi više opreme nego ikad

Zavisno od paketa, novi Sandero Stepway može da ponudi infotejment od 8 inča sa navigacijom, upozorenje na vozila u mrtvom uglu, kameru za vožnju unazad, ključ-karticu, automatska duga svetla, panoramski krov, itd.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Sve verzije dolaze sa sistemom automatskog kočenja, upozorenjem na sudar, pomoći pri kretanju uzbrdo… Detaljnije o opremi pročitajte ovde.

Zaključak:

Novi Sandero je nešto što nikada ranije nije bio, moderan, udoban i lak za vožnju. A sa implementacijom novih tehnologija, u vidu velikog ekrana, USB ulaza, besplatnim aplikacijama za povezivanje sa mobilnim telefonom i slično, sada se možda dopadne i mlađim kupcima, koji traže povoljan gradski model sa kojim mogu i da putuju kad treba, a i da ne brinu oko prostora ili rupa na putu.

Predviđamo svetlu budućnost trećoj generaciji Sandera Stepway. Početna cena iznosi 10.990, a verzija sa TNG-om startuje od 11.690 evra.

Od starog je novi Sandero Stepway skuplji za oko 1.000 evra, iako donosi sve novo, a ponajviše savremeno iskustvo u vožnji i korišćenju.

Sviđa nam se:

Prtljažnik od 410 litara u vozilu B-segmenta

Prostrana i modernija kabina

Značajno poboljšanje na polju komfora vožnje i lakoće upravljanja

Ne sviđa nam se:

Tvrđa (ali otporna) plastika sa unutrašnje strane vrata

Sedišta bi mogla da pružaju bolju podršku telu pri skretanju

Zbog nešto šireg C-stuba donekle je ugrožena preglednost pozadi (uložiti u sistem upozorenja na vozila u mrtvom uglu)

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

 

Tehnički podaci:

Dacia Sandero Stepway ECO-G 100

Motor: 3 cilindra, turbobenzin + TNG

Zapremina: 999 cm3

Snaga: TNG 100 KS – Benzin 90 KS

Obrtni moment: TNG 170 Nm – Benzin 160 Nm

Pogon: Prednji

Menjač: 6-stepeni manuelni

Ubrzanje do 100 km/h: 11,9 s

Najveća brzina: TNG 177 km/h – Benzin 173 km/h

Dimenzije (d/š/v): 4.099/2.007/1.587 mm

Međ.rastojanje: 2.604 mm

Rastojanje od tla: 201 mm

Zapremina prtljažnika: 410 lit.

Zapremina rezervoara: TNG 40 lit/Benzin 50 lit.

Masa vozila na testu: 1.229 kg

Potrošnja (fabrički podaci): 5,8 litara

Emisija CO2: 109-115 g/km

Cena: od 10.990 evra

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Cena za ECO-G 100: od 11.690 evra