Evropska komisija je krajem prošle nedelje predložila uredbu sa novim pravilima za smanjenje emisija iz motornih vozila pod nazivom Euro 7, u kojima se po prvi put regulišu i emisije čestica i mikroplastike koje nastaju korišćenjem guma i kočnica.
Nova norma Euro 7 zameniće prethodnu, koja ima odvojena pravila za emisije iz automobila i lakih komercijalnih vozila (Euro 6), i za kamione i autobuse (Euro VI).
Novim Euro 7 standardom uvodi se jedinstven skup pravila za ograničenje emisija za sva motorna vozila. Novi standard postavlja ista ograničenja emisija za sva vozila bez obzira na to da li to vozilo koristi benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva. Predlog uredbe obuhvata emisije iz izduvnih cevi, kao i kočnica i guma.
To znači da će proizvođači, a samim tim i kupci, imati veći trošak prilikom proizvodnje, odnosno kupovine, pre svega dizelskih automobila, koji će sada morati da dostignu nešto niži nivo izduvnih gasova benzinaca.
Svi novi automobili na tržištu Evropske unije će od 2035. morati da imaju nultu emisiju CO2, ali se očekuje da će više od 20 odsto automobila i kombija, kao i više od polovine teških vozila 2050. i dalje emitovati gasove iz izduvnih cevi.
Za razliku od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, električna vozila nemaju izduvne gasove, ali i dalje uzrokuju zagađenje zbog kočnica i mikroplastike iz guma. Nova pravila postavljaju dodatna ograničenja za emisije čestica iz kočnica i mikroplastike iz guma, a ona će se primenjivati na sva vozila, pa čak i električna.
„Mi smo prvi na svetu koji regulišu emisije iz guma i kočnica“, izjavio je evropski komesar za unutrašnje tržište Thierry Breton. Nova pravila takođe postavljaju ograničenja emisija za prethodno neregulisane zagađivače, kao što su emisije azotnih oksida iz teških vozila.
Kako piše N1, Evropska komisija smatra da će se emisije krutih čestica, koje nastaju korišćenjem kočnica, do 2035. godine smanjiti za 27 posto. Plan je da se do tada emisija azotnih oksida smanji za 35 posto za putnička i kombi vozila u odnosu na Euro 6, odnosno za 56 odsto za kamione i autobuse u odnosu na Euro VI standard.
„Ne možemo da prihvatimo društvo u kojem je zagađenje vazduha uzrok za više od 300 hiljada preranih smrtnih slučajeva u EU godišnje. Nova pravila pomoći će nam da dišemo sigurnije, a automobilskom sektoru će pomoći da postane zeleniji i otporniji“, izjavila je Margrethe Vestager, potpredsednica Evropske komisije.
Bonus video: Kočili smo na „ćelavim“ gumama, vozili Nissan X-Trail i pronašli top kafu na pumpi