Foto:shutterstock

U Evropskoj uniji će od 2035. godine biti zabranjena prodaja automobila koje pokreću fosilna goriva, ali već sada postoje mnoge nedoumice povodom te odluke, pa čak i unutar Evropske komisije. Lobisti automobilske industrije dali su sve od sebe da zaustave uvođenje ove odluke, ali kocka je bačena, i sada je na proizvođačima da pronađu način kako efikasno preći na električne automobile.

Od 1. januara 2035. godine, u Evropskoj uniji biće zabranjena prodaja automobila i lakih komercijalnih vozila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem. To će naterati većinu proizvođača da investiraju velike količine novca u razvoj električnih modela, a te troškove će na kraju nadoknaditi kupac. Zbog toga, brojni čelnici automobilske industrije smatraju da je ova odluka pogrešna, i da bi automobil mogao da postane nedostižan luksuz za prosečnog građanina.

Automobile će voziti samo bogati

Oliver Zipse, glavni čovek BMW-a, smatra da će prelazak na isključivo električne automobile vrlo brzo dovesti do nestanka ponude proizvođača jeftinih automobila, i da će se to odraziti na socijalnu strukturu ljudi koji poseduju automobil.

Oliver Zipse Foto: Promo/BMW/Rainer Haeckl

„Ovo je opasan potez, na kraju ćemo imati situaciju u kojoj samo bogataši kupuju automobile. Ljudima treba ponuditi izbor, a ne ograničenja. Da ne bude zabune, BMW će biti 100 odsto spreman za prelazak na električne automobile, ali nisam toliko siguran za ostatak automobilske industrije. Nema sumnje da će doći do gašenja brojnih radnih mesta, nastradaće i dobavljači, ali i mnogi drugi u povezanom lancu“, zaključio je Oliver Zipse.

Sirovine su sve skuplje

Zbog rasta cene sirovih materijala, mnogi modeli na struju postaju neisplativi za proizvođače, pa cena električnih automobila raste na mesečnom nivou. Iako se Stellantis slaže sa odlukom EU, izvršni direktor ove kompanije, Carlos Tavares, smatra da kreatore ove politike nije briga da li će proizvođači automobila imati dovoljno sirovih materijala za ovu tranziciju.

Foto: Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock

Prema Tavaresovom mišljenju, pitanje je da li će sve evropske fabrike uspeti da prebrode ovaj prelazak na električne automobile, a pored nedostatka komponenti, glavni čovek Stellantisa kao uzrok potencijalnih problema vidi i pritisak azijskih proizvođača. „Nisam zabrinut za Stellantis. Zabrinut sam za srednju klasu koja više neće moći da kupi automobil koji košta 30.000 evra“, izjavio je Tavares.

Protivljenje i unutar EU

Thierry Breton, evropski komesar za unutrašnje tržište, smatra da proizvođači automobila ne treba da ubrzavaju tranziciju ka elektromobilnosti.

Foto: Shutterstock/Alexandros Michailidis

„Ja poštujem činjenicu da su neki rešeni da ubrzamo proces potpune elektrifikacije automobila, ali takođe apelujem na proizvođače da nastave da proizvode automobile koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem, i da na taj način stvore kvalitetna radna mesta i omoguće nam da ostanemo izvozna sila“, izjavio je Breton i dodao da bi prelazak na električne automobile industriju koja zapošljava 13 miliona ljudi moglo da košta oko 600.000 radnih mesta.

Sumorne prognoze

Iako se prošle godine udvostručila globalna prodaja električnih vozila, prema prognozama, do 2040. godine samo će 38% automobilskog tržišta činiti električna vozila na baterije. Postoje tri razloga sporog prelaska na struju, a to su ograničeni resursi, visoki troškovi, ali i nedovoljno razvijena infrastruktura punjača.

električni automobili, efikasnost
Foto: Shutterstock

Pored toga, zbog energetske krize, električni automobili više nisu toliko jeftiniji za upotrebu. Iz Italije stiže vest da je punjenje električnog automobila danas 161 odsto skuplje nego pre godinu dana, a struja više nije jeftinija od benzina ili dizela.

Presek zakazan za 2026.

Deo sporazuma EU o zabrani prodaje novih automobila koje pokreću fosilna goriva je i klauzula o reviziji 2026. godine, koja predviđa mehanizam za pomeranje roka. Čak su i čelnici Evropske unije svesni o kakvom poduhvatu se radi, a uskoro će biti i formirana radna grupa koja će uključivati proizvođače automobila. Plan je da se redovnim sastancima u naredne četiri godine ustanovi da li je potpuni prelazak na električne automobile moguć do 2035. godine.

Bonus video: Evo koji vozači neće morati da kupuju zimske gume