Na tržištu u Nemačkoj već je vidljiv uticaj nestašice čipova, jer se na nove automobile čeka dugo i cene su visoke. Zato se mnogi građani odlučuju za polovne, a kojih nema dovoljno i zato oni dostupni koštaju više nego ikad. Prema predviđanjima, poboljšanje nije na vidiku pre 2023.
Svejedno da li na auto-placevima ili na internetu, u Nemačkoj obično postoji veliki izbor polovnih automobila. Od ukupnog broja prodatih automobila u ovoj zemlji najviše ih je polovnih. Ali, sada ih se u ponudi nalazi premalo. „Trenutno imamo manje polovnih automobila nego kupaca. Polovnjaci su ovde postali retka roba“, kaže zamenik predsednika Centralnog saveza nemačke automobilske trgovine (ZDK) Tomas Pekrun.
Za raspoložive polovne automobile mušterije moraju da plate više. Prema Pekrunu, cene su porasle od pet do 10 odsto. Čak postoje noviji polovni automobili koji koštaju više od istih novih automobila, jer se na isporuku novih trenutno mnogo više čeka.
Sa druge strane, Martin Vajs iz organizacije DAT koja procenjuje stvarnu vrednost automobila kaže „tržište je poludelo“, i dodaje da su polovni automobili skuplji nego ikad do sada, „čak i 15 odsto više“. Vajs ističe da u pojedinačnim slučajevima cena može biti još veća. Pre svega automobili sa dizel motorima su mnogo skuplji nego u prvim godinama posle skandala sa falsifikovanim emisionim vrednostima.
Eksploziju cena su izazvali pandemija i stalni nedostatak mikročipova neophodnih za automobilsku elektroniku. Godine 2020. zbog pandemije je registrovano manje novih automobila, pa deo njih sada nedostaje u vidu polovnjaka.
Osim toga, preduzeća i firme koje se bave iznajmljivanjem automobila trenutno investiraju manje u vozila koja će posle kraćeg vremena biti ponuđena na prodaju. Opao je i broj prijavljivanja novih automobila koje trgovci posle samo jednog dana deklarišu kao polovne. Pekrun konstatuje da je naprosto na tržište izašlo premalo automobila. Pošto dileri zbog nestašice čipova i po godinu dana čekaju novi automobil, sve više posežu za polovnim. Tako se dodatno smanjuje ponuda, piše Dojče vele.
Teško da će se situacija popraviti i ove godine. „Povećane cene polovnih automobila imaćemo i 2022.“, prognozira Pekrun. I analitičar automobilskog tržišta Vajs računa sa postepenom normalizacijom tržišta najranije 2023. Već prošle godine su cene porasle.
Prema proračunima DET-a. Nemci su za kupovinu polovnog automobila u proseku izdvojili 14.730 evra, što je 19 odsto više nego 2019. Poređenja radi, prema istraživanju dnevnog lista Frankfurter algemajne cajtung (FAZ) polovni automobil je 2001. koštao prosečno 8.310. evra.
Koliko se u Srbiji izdvaja za polovni automobil pročitajte ovde.
Nisu svi segmenti tržišta polovnih automobila pogođeni poskupljenjima. „Kod električnih automobila ne vidimo rast cena“, kaže Vajs. „U Nemačkoj su cene polovnih automobila i dalje pod pritiskom“.
On objašnjava da novi automobili iz ovog segmenta imaju velike državne subvencije, a i da kupci imaju osećaj da kupuju zastarelu tehnologiju, pošto proizvođači ove automobile iz godine u godinu usavršavaju. Povoljno se mogu kupiti polovni automobili na aukcijama ili putem privatnih oglasa. U tim slučajevima, kupci bi morali da se razumeju u automobile, inače bi neko mogao da im skupo proda lošu robu.
Bonus video: Puno toga po fer ceni – Test Reanult Megane Grandcoupe
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram