Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Nakon rasta cene polovnih automobila zbog nestašice novih vozila, tržište se stabilizovalo, ali postavlja se pitanje da li bi sukob u Ukrajini mogao da stvori nove probleme. Kontaktirali smo nekoliko većih auto-placeva u Srbiji da proverimo šta se trenutno dešava sa cenama polovnjaka i da li se očekuju nova poskupljenja.

Kriza automobilskog tržišta prouzrokovana pandemijom i nestašicom mikročipova pogodila je kako nove, tako i korišćene automobile.

U pojedinim situacijama došlo je i do paradoksa, pa je tako na američkom tržištu Mercedes G-Klase star godinu dana bio za trećinu skuplji od novog. Razlog se krije u dugom čekanju na isporuku, pa kupci radije biraju polovan automobil koji će dobiti odmah.

Kontaktirali smo nekoliko auto-placeva u Srbiji da proverimo šta se trenutno dešava sa cenama polovnjaka i da li se očekuju nova poskupljenja.

Koji je razlog poskupljenja?

„U početku smo imali obustave proizvodnje novih automobila, pa zatim nedostatak čipova, sada se sve pokrenulo ali potrebno je vreme da se vrati u normalu. Cene materijala su poskupele, došlo je do manjka automobila na tržištu, a sve to je uticalo na cenu“, tvrdi Stefan Krasić iz Balkan Auta. „Cene su veće od 10 do 20 odsto, zavisi od kategorije, ali prodaja nije stala“, zaključuje on.

Da li je sada trenutak za kupovinu?

Prema Milošu Steviću, direktoru Kompresor Auto Land placa, cene su dostigle vrhunac prošle godine, i ne bi trebalo da se previše menjaju.

„Cene ove godine ne skaču drastično, ali automobili nisu ni pojeftinili. Jednostavno, trenutno je realna situacija na tržištu, jer je vrlo teško kupiti automobil, i u Srbiji i iz uvoza. Niko nema računicu, nabavne cene su toliko skočile da su dileri morali da smanje marže“, zaključuje Stević.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Sukob u Ukrajini i uticaj na tržište

Tek stabilizovano tržište polovnjaka, prema rečima naših sagovornika, mogao bi da uzdrma sukob u Ukrajini.

„Sve je to posledično povezano, mnoge firme imaju problema sa nabavkom iz Rusije i Ukrajine, tako da bi i ovaj faktor mogao da utiče na dostupnost i cene novih i polovnih automobila“, kaže Milan Teodorović iz Auto Šapca 2010.

Možda će pasti potražnja, ali neće i cene

Miloš Stević iz Kompresor Auto Landa takođe se osvrnuo na aktuelnu situaciju na istoku Evrope, i na to kako će uticati na tržište polovnjaka.

„Mi kao prodavci trenutno nemamo problema, osim celokupne situacije u svetu. Sukob u Ukrajini će uticati na ljude da zbog straha slabije kupuju vozila, ali cene ne bi trebalo da padaju“, tvrdi Stević.

Najpopularniji polovnjaci u Srbiji

Kako kažu naši sagovornici, najprodavaniji polovni automobili u Srbiji su oni srednje klase, sa cenom od 6.000 do 12.000 evra. Traženi su modeli kao što su Fiat Tipo i Renault Megane stari 2-3 godine, ali i nešto stariji automobili, pogotovo brendova Volkswagen i Audi. Traženi su i automobili francuskih proizvođača: Renault Clio i Captur, kao i Peugeot 208, 2008 i 3008.

Kada uporedimo krizu sa nestašicom mikročipova sa aktuelnom situacijom, postoje mnoge dodirne tačke. Ukrajina je najveći svetski proizvođač neona, plemenitog gasa koji je neophodan za rad lasera koji se koriste u proizvodnji mikročipova.

Pored toga, Rusija je vrlo važan snabdevač paladijumom koji je neophodan za katalizatore, a postoje i mnogi drugi problemi u nabavci delova. Pojedini proizvođači automobila već su smanjili proizvodnju jer se u velikoj meri oslanjaju na materijale koje dobijaju iz Ukrajine i Rusije. Manji broj novih automobila mogao bi ponovo da dovede do rasta cene polovnjaka.

Bonus video: Je l plastikaner? Test Toyote Yaris Cross i odgovori na vaša pitanja

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Tagovi

Komentari

Svi komentari (9)