Postojeća kriza na tržištu automobila mogla bi da bude produbljena sukobom u Ukrajini, pre svega zbog sirovina potrebnih za izradnju mikročipova i sankcija koje su mnoge države uvele Ruskoj Federaciji.
Automobilska industrija mogla bi da postane ozbiljna kolateralna šteta aktuelnog sukoba između Ukrajine i Rusije. Dugi rokovi isporuke novih vozila zbog nedostataka mikročipova mogli bi da budu još duži.
Naime, Ukrajina je važan dobavljač neona koji se koristi u laserima za proizvodnju mikročipova. Sa već postojećim problemima, ovo kašnjenje isporuke bi moglo negativno da utiče na proizvodnju novih automobila. Pored toga, uticaj sankcija koje su uvedene Rusiji mogao bi uskoro da se oseti na automobilskom tržištu.
Ruska Federacija je treći najveći svetski proizvođač nikla koji se koristi u litijum-jonskim baterijama. Pored toga, ova zemlja isporučuje čak 40 procenata paladijuma koji se koristi u katalizatorima i DPF filterima koji se nalaze u svim automobilima koje pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Ukoliko Rusija obustavi izvoz paladijuma, proizvođači automobila će morati da pronađu alternativno rešenje ili neće biti u stanju da proizvode konvencionalne automobile. Zbog situacije u Ukrajini, cena jednog kilograma paladijuma je ove nedelje dostigla istorijski maksimum od 80.000 dolara.
Ruski proizvođači automobila zavise od uvoza, jer iz inostranstva dobijaju oko 25 procenata neophodnih delova. Gaz Grupa je saopštila da će morati da obustavi proizvodnju u slučaju sankcija. Pored domaćih proizvođača, u Rusiji fabrike automobila imaju i brojni drugi proizvođači iz celog sveta.
Jedan od njih je i Stellantis, a ovim povodom oglasio se i njihov prvi čovek. „Ukoliko nemamo neophodne delove za proizvodnju, ako je to realnost, moraćemo da prebacimo proizvodnju u druge fabrike ili da je privremeno obustavimo“, izjavio je izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares.
Volkswagen je saopštio da kontinuirano procenjuju uticaj sukoba na njihove poslovne aktivnosti, dok se Hyundai i Kia i dalje nisu oglašavali, iako su Rusija i Ukrajina vrlo bitne za njihovo poslovanje.
Hyundai još od 2010. ima fabriku u Rusiji, dok Kia u Ukrajini proizvodi model Rio. Korejski brendovi su tokom 2021. samo na ruskom tržištu od prodaje vozila i delova imali prihod od skoro 4 milijarde dolara.
Renault je još jedan od proizvođača kojima ovaj sukob ne ide u prilog, jer 8% ukupnih prihoda dolazi iz Rusije. Francuska kompanija je objavila da će proizvodnja u njihovoj fabrici u Moskvi biti obustavljena od 28. februara do 5. marta, pre svega zbog strožih carinskih kontrola i logističkih problema.
Toyota, koja u Rusiji već decenijama proizvodi Camry, se nije oglašavala, dok je Škoda koja ima postrojenje u Ukrajini pozvala na mir i povratak diplomatskim rešenjima.
Uticaj dešavanja u Ukrajini na automobilsku industriju je još uvek teško proceniti, jer najviše zavisi od trajanja sukoba. Ali kada se pogledaju aktuelni problemi na tržištu automobila, koji su najbolje prikazani u prodajnim rezultatima za januar, čini se da nas čeka još jedna teška i neizvesna godina, a sukob u Ukrajini bi samo mogao da pogorša već nelagodno stanje u kojem se nalazi automobilska industrija.
Bonus video: Kako da u Srbiji naplatite štetu nastalu zbog udarne rupe
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram