Automobilska industrija prolazi kroz revolucionarne momente i značajno će uticati na globalno tržište ukoliko se ostvari očekivana procena da jedna petina automobila u prodaji tokom 2023. budu električni.
Ovo će naročito ostaviti posledice na tržište različitih resursa, ali pre svega nafte. Očekuje se da do 2030. godine pet miliona barela nafte dnevno bude manje u upotrebi. Ova godina mogla bi biti rekordna u potražnji za električnim automobilima, a prema procenama očekuje se skok od 35 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Prema izveštajima Međunarodne agencije za energiju, deset miliona električnih automobila prodato je 2022. godine širom sveta, a pomenuti skok od 35 odsto, podrazumeva 14 miliona prodatih električnih automobila u 2023. godini, odnosno četiri miliona više ovih vozila na putevima. U roku od dve godine njihov udeo skočio je za deset odsto na globalnom tržištu, a očekuje se da će iz godinu u godinu ovaj postotak biti sve veći.
Direktor ove agencije je izjavio da su automobili svakako početna faza u elektrifikaciji vozila, ali da to čeka i druga prevozna sredstva. Zemlje u kojima se na tržištu sve više prodaju električna vozila u odnosu na vozila sa unutrašnjim sagorevanjem su svakako one sa razvijenim ekonomijama poput država EU, SAD-a, ali prvenstveno Kine, gde se nalazi čak polovina prodatih električnih vozila.
Očekuje se da će do 2030. godine u pomenutim državama 60 odsto automobila na ulicama biti električni, a taj proces će naročito ubrzati različite javne politike, programi, subvencije, i ostale mere za koje se odlučuje sve veći broj država.
Kako piše Energetski portal, najavljeni projekti uz trenutnu dinamiku proizvodnje baterija mogu da isprate postavljene ciljeve za 2030. godinu, a Kina i dalje dominira u proizvodnji baterija i povećava svoj procenat izvoza električnih automobila na svetsko tržište svake godine – trećina automobila prošle godine koja je bila prodata potekla je iz ove zemlje.
Što se tiče manje razvijenih zemalja, prodaja električnih automobila se više nego utrostručila u Indiji i Indoneziji prošle godine. Specifično za ove ekonomije jeste da su mnogo prisutnija prevozna sredstva na dva ili tri točka koja su električna, a to možemo primetiti i u Srbiji.
Bonus video: Vozili smo električni Renault Megane E-Tech