Da li ste znali da je kraljica Marija bila strastveni vozač?

Podeli:
Foto:Anđa Bunuševac

Hroničari beleže da je kraljica Marija najčešće vozila luksuzne, sportske automobile marke Delage, a da je najveći ugled među automobilistima stekla putovanjima i maratonskim vožnjama koje ni danas nisu lak zadatak.

U vreme kada je sam automobil u Srbiji bio izuzetak i kada je luksuz sebi mogla da priušti mala grupa bogatih i uticajnih, predrasude i rodni stereotipi, kada je o automobilizmu reč, nisu zauzimale značajno mesto.

Na dan 25. jul 1922. godine zvanično je osnovan Srpski automobilski klub. Nakon godinu dana, članovi osnivačkog odbora na čelu sa jednim od pionira srpskog automobilizma, Radovanom Savatićem, uspeli su da skrenu pažnju javnosti i administracije na potrebu za ovakvim udruženjem. Jedan od rezultata predstavlja audijencija tročlane komisije Kluba u Dvoru, 26. novembra 1922.

Predstavnici Kluba su znali da ih dočekuje strastveni automobilista i vrhunski vozač – kraljica Marija. Svojim ugledom, koji je zaslužila društvenim aktivizmom i dostojanstvom, a ne samom pozicijom, žena kralja Aleksandra je prihvatila ulogu pokrovitelja Srpskog automobilskog kluba (kasnije AKSHS te Jugoslovenski auto klub).

Foto:Wikipedia

Devojačka princeza od Rumunije, nadimka Minjon, za razliku od svog supruga (čiji je čest šofer bila), obožavala je automobile, a izazivala je divljenje načinom na koji je njima upravljala. Džeremi Klarkson bi je sigurno nazvao pravim petrolheadom.

Ipak, najveći ugled među automobilistima, kraljica je ostvarila putovanjima i maratonskim vožnjama koje ni danas nisu lak zadatak. Pored čestih vožnji od Beograda do Bukurešta, Marija se u nekoliko navrata odvažila na put od Beograda do Pariza, zatim od Bleda do Švajcarske, dok je vožnja od Bleda do Beograda vremenom postala rutinska.

Hroničari beleže da je kraljica Marija najčešće vozila luskuzne, sportske automobile marke Delage, iste one u čijem je kabrioletu 09.10.1934. u Marseju ubijen njen suprug.

Više o ovoj, ali i drugim sličnim istorijskim temama u vezi automobilizma, nastavite na ovom linku.

Izvor: Autoslavia, „Automobil u Beogradu 1918-1941.“, grupa autora

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar