Svake godine stotine ljudi u saobraćaju izgubi život upravo zbog umora.
Ako počnete da zevate za volanom, ispravite se na sedištu i fokusirajte se na saobraćaj jer čak i najmanji mikrosan može da dovede do fatalne nesreće.
Mikrosan je veoma kratko razdoblje sna koje se meri u sekundama. Ako vozite brzinom od 100 km/h i zatvorite oči na samo dve sekunde, vaš automobil će preći 56 metara. U slučaju da ste već iskusili da vam se oči sklapaju, glava pada i potom se desi nagli trzaj, to znači da ste verovatno bili u mikrosnu.
Baš zbog toga, bitno je obratiti pažnju na znakove koje vam šalje telo da biste izbegli to stanje koje na putu može biti opasno po život. Znakovi upozorenja su: često zevanje, trljanje očiju, iznenadna drhtavica ili učestalo vrpoljenje na sedištu. Stručnjaci upozoravaju da su to poslednji znakovi nakon kojih treba da se zaustavite i odremate pre nastavka vožnje. Preporuka je napraviti pauzu od 10 do 20 minuta.
Rizik od mikrosna je veći kada vozite u vreme koje nije u skladu sa bioritmom vašeg tela. Ljudi su najumorniji između dva i pet sati ujutru, kao i oko dva sata popodne.
To razdoblje umora ipak ne važi isto za sve ljude, pa je važno biti upoznat sa sopstvenim bioritmom i odustati od vožnje kada osetite umor. Neki ljudi se osećaju umornije uveče, a nekima ujutru treba više vremena da se razbude.
Ranoranioci koji lako ustaju od kreveta se od samog jutra osećaju odmorno i energično, ali najčešće budu pospani popodne i uveče. Takvima se preporučuje da popodne odu u šetnju kako bi bili na svežem vazduhu pre nego što započnu vožnju.
Sa druge strane, „noćne ptice“ se teže razbuđuju ujutro, ali osećaju više energije popodne. Ako pripadate ovoj grupi, obezbedite sebi dovoljno vremena tokom jutra da se razbudite kako biste bili oprezniji i svežiji kada sednete za volan.
I oni koji svakodnevno putuju na posao poseduju rizik od mikrosna. Svako jutro upravljaju vozilom nedugo nakon što su se probudili, i opet na kraju radnog dana. Smatra se da je nivo koncentracije i opreza veoma nizak kada se ljudi vraćaju sa posla, i to je jedan od najgorih trenutaka za vožnju.
Statistike iz Nemačke ukazuju na to da se većina nesreća koje su izazvane umorom događaju između šest i osam ujutru, kao i između dva i četiri popodne. Procenjuje se da u SAD-u godišnje pogine oko 600 ljudi zbog umora.
Kako piše N1, bez obzira na to koje je doba dana, umor je problem koji treba ozbiljno shvatiti. Umor smanjuje nivo koncentracije, ali i mogućnost brze reakcije. Uz to, treba zapamtiti da vozači često precenjuju svoje mogućnosti.
Bonus video: O besmislu državnih subvencija za automobile i vožnji nove Toyote Corolle