Brojni kineski proizvođači električnih automobila već su započeli ofanzivu na evropskom tržištu. Prema istraživanju nemačke osiguravajuće kuće Allianz, evropske ekonomije koje umnogome zavise od proizvodnje automobila nalaze se pred velikim udarom od strane kineskih proizvođača. Troškovi proizvodnje e-automobila u Kini su za oko 20% manji nego u Evropi.
Električna vozila proizvedena u Kini predstavljaju najveći rizik za evropske proizvođače, a predviđa se da bi gubitak do 2030. godine mogao da bude 7 milijardi evra godišnje u izgubljenoj dobiti.
Prema izveštaju Allianza, zakonodavci u Evropi moraju da odgovore na ovaj izazov recipročnim carinama na uvezene automobile iz Kine, kao i da učine više na razvoju materijala i tehnologija za baterije, kao i da dozvole kineskim proizvođačima da proizvode automobile u Evropi.
Problem – Kinezi prestali da kupuju evropske automobile
Pored pretnje da će kineski proizvođači preplaviti evropsko tržište automobila, evropski brendovi se suočavaju sa još jednim problemom, a to je pad prodaje njihovih vozila u Kini. Lokalni kupci sve češće biraju domaće automobile, čiji je kvalitet znatno unapređen poslednjih godina, a cena je znatno pristupačnija. Tesla i Mercedes su znatno smanjili cene svojih električnih automobila u Kini, kako bi uspeli da drže korak sa sve većom domaćom konkurencijom.
Ogroman gubitak u najavi
Sve veća konkurencija proizvođača električnih automobila u Kini utiče na mnoge od njih da se okrenu ka izvozu u Evropu. Uvoz kineskih automobila na evropsko tržište mogao bi da košta Evropsku uniju više od 24 milijarde evra ekonomske proizvodnje do 2030. godine, odnosno 0,15 odsto bruto domaćeg proizvoda.
„Čeka nas teška borba“
Carlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa, smatra da je evropska automobilska industrija ugrožena od strane jeftinije konkurencije iz Kine.
„Ako političari u Evropi ne pronađu rešenje za sve veći broj vozila proizvedenih u Kini koja stižu na tržište EU, doći će do teške borbe“, rekao je Tavares. Prema njegovom mišljenju, ako se uskoro ništa ne promeni, evropska srednja klasa će se okrenuti kineskim modelima.
Bonus video: Vozili smo MG ZS – kineski krosover spreman za Evropu