Foto: Shutterstock Shutterstock/Grzegorz Czapski

Proizvođači električnih automobila zadovoljni su kako poslednjih meseci ide prodaja, ali se slažu u oceni da stanovništvo još nije spremno za ključni korak prelaska na njihovo korišćenje. Kao najčešći razlozi navode se visoke cene e-vozila, zatim da baterije kratko traju, kao i da mogu više da izazivaju požare od benzinaca.

Političari, ali i menadžeri automobilskih kuća tvrde da budućnost pripada električnim četvorotočkašima. Međutim, stanovništvo je i dalje skeptično.

Međunarodna agencija za energetiku procenjuje da će ove godine svaki peti novi automobil biti na baterije. I u Nemačkoj su automobili na baterije nedavno stekli dalji tržišni udeo, uprkos naglo smanjenim premijama za kupovinu. U maju je registrovano dobrih 46 odsto više e-automobila nego prethodne godine.

Ali prema anketama, mnogi vozači su i dalje skeptični. Većina Nemaca je vezana za tradicionalni motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Samo manjina može zamisliti prelazak sa benzina i dizela na električnu energiju.

Prema istraživanju Nemačke akademije nauka i tehnologija, udeo zainteresovanih sada je 23 odsto, čak niži nego pre 10 godina. Puno je tu i prerasuda.

Poput onih da su električni automobili preskupi, da se predugo pune, da ne idu dovoljno daleko sa jednim punjenjem, kao i da nisu ekološki prihvatljivi. Nemali broj stanovništva za sada je neutralan. I interesantno im je da posmatraju uspon e-automobila, ali ima ih i koji su indiferentni prema svemu.

Ispod porčitajte kojih sedam mitova i prerasuda o električnim automobilima muče ili odbijaju potencijalne njihove korisnike, prema pisanju Špigla.

Električni automobili su preskupi

Argument svakog protivnika kupovine e-automobila je njegova cena. Ipak, cena automobila, dugoročno gledano, izgleda jeftinije. Kada se uzmu u obzir amortizacija, održavanje, osiguranje i porez na puteve nije tako strašno.

Nekoliko studija je nedavno izračunalo ukupni trošak. Bilans varira sa cenama struje i goriva, ali rezultati se mogu sumirati na sledeći način – e-automobili su generalno danas vredniji truda i kupovine, ali ne u svim slučajevima.

Od srednje klase i više, viša otkupna cena se posle kratkog vremena isplati. Prema ADAC-u, razlike u ceni su i dalje „očigledne“ za mikro i male automobile. Za ljude bez velike ušteđevine, izgledi za nižu potrošnju na duži rok su mala uteha. Samo oni koji intenzivno pretražuju sajtove za kupovinu mogu pronaći jeftinu ponudu za lizing ili pretplatu na automobil koja e-auto odmah čini vrednim u poređenju sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

Domet je premali

Strah od ostajanja bez struje na putu i dalje sprečava mnoge ljude da kupe e-automobil. U stvari, mnoga skupa električna vozila ne mogu da pređu toliko daleko sa jednim punjenjem kao jeftiniji dizel motor sa punim rezervoarom.

Foto:Shutterstock

Međutim, domet od 300 kilometara za nove e-automobile je sada standard i više nije luksuz. To znači da je 98 odsto razdaljina koje se dnevno pređu u Nemačkoj moguće bez zaustavljanja da bi se e-auto punio.

Svako ko može da puni e-auto kod kuće ili na poslu verovatno će smatrati da je zgodnije to nego da se redovno vozi do benzinske pumpe sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

Premalo je stanica za punjenje

Ovaj argument stoji. Za sada je premalo javnih stanica za punjenje: do 2030. trebalo bi da ih bude milion, ali sa sadašnjom stopom ekspanzije samo trećina njih bi do tada trebalo da bude tamo. Trenutni status: oko 85.000 punjača, od kojih je dobrih 14.000 za brzo punjenje.

Baterije predstavljaju opasnost od požara

Ovo se naročito odnosi na podzemna parkirališta. Jedan privatni podzemni parking u Visbadenu 2021. godine na vratima je okačio natpis: “zabranjen ulaz za e-automobile”. Ljudi se jednostavno plaše da će se oni zapaliti.

Strah od požara u e-automobilima od njihovih baterija je dubok, a primer iz Vizbadena nije jedini. Ali strah nije opravdan. Pre nekoliko godina, Savez vatrogasnih brigada Nemačke dao je sve jasno u tehničkom dokumentu: sertifikovani e-automobili ne predstavljaju veći rizik od automobila na benzin, dizel ili prirodni gas. Sa druge strane, neophodno je da se vatrogasne službe obuče i drugačije pristupaju gašenju požara na e-vozilu.

E-automobili preopterećuju električnu mrežu

Predsednik Federalne agencije električnih mreža Nemačke Klaus Miler izjavio je da postoji lokalna pretnja ukoliko bi se instalirao veliki broj toplotnih pumpi i stanica za punjenje. U Nemačkoj bi od sledeće godine mrežni operateri trebalo privremeno da budu u mogućnosti da priguše napajanje ako postoji rizik od preopterećenja.

E-automobili bi se tada punili sporije. Činjenica je da e-automobili sami po sebi nisu problem – čak i da ih 15 miliona ljudi zaista vozi od 2030. godine, oni bi izazvali samo šest odsto očekivane bruto potrošnje električne energije. Problem je u vršnoj upotrebi, na primer uveče kada se svi vrate sa posla i priključe kabl za punjenje. Tu leži potencijalni problem.

Električni automobili uglavnom rade na ugalj?

Više o ovome, odnosno celokupan tekst pročitajte na sajtu vreme.com

Bonus video: Vozili smo električni automobil sa najvećom baterijom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare