Crna kutija se već decenijama ugrađuje u avione, a od 7. jula 2024. takva kontrolna kutija će biti obavezna i u svim novim automobilima.
Sistem trajno beleži podatke o vozilu, ali ih čuva samo kada se pređe određeni prag aktivacije. Ukoliko senzori otkriju nesreću, na primer, ili ukoliko kontrolna jedinica automobila signalizira da je sudar neizbežan. Snimci su veoma kratki: 5 sekundi pre i 300 milisekundi nakon nesreće.
Nekoliko faktora može inicirati snimanje. Između ostalog, promena brzine za više od 8 km/h unutar 150 milisekundi, aktivacija zatezača sigurnosnih pojaseva, detonacija vazdušnih jastuka, aktivacija aktivnog poklopca motora (ako su automobili opremljeni tim sistemom) i sudar otpozadi, piše Nemački automobilski klub (ADAC).
EDR je obično deo upravljačkog modula vazdušnog jastuka, s obzirom na to da ionako prenosi informacije senzora ubrzanja. Podaci se čuvaju samo lokalno u vozilu, dakle ne smeju biti dostupni putem online veze. Podaci mogu da se očitaju putem interfejsa ugrađene dijagnostike (OBD) ili putem upravljačke jedinice vazdušnog jastuka ukoliko je OBD uništen u nesreći. Podaci koji se čuvaju su brzina vožnje, položaj papučice gasa, broj obrtaja motora, aktivnost ABS-a i kontrole stabilnosti, kao i ugao upravljanja.
U slučaju nesreće, između ostalog se beleže promene u uzdužnoj i bočnoj brzini, status sigurnosnih pojaseva vozača i suvozača, svetlo upozorenja vazdušnih jastuka i vreme aktiviranja vazdušnih jastuka.
EDR podaci obično se čitaju po nalogu sudije ili državnog tužioca. Zatim se upućuje veštak da razjasni nesreću. Vozač ne mora uvek dati dozvolu za to. Ali, može da se desi da interes krivičnog gonjenja prevagne nad interesom zaštite ličnih podataka. Kako prenosi Revija HAK, to može biti slučaj, na primer, ukoliko je potrebno razjasniti kako je došlo do nesreće sa teškim povredama i/ili smrtno stradalim osobama.
Bonus video: Kako zamalo da nam propadne test BMW-a M340i, i suzu smo pustili