Kada se desila pandemija 2020. godine, automobilska industrija se zbog zatvaranja našla u velikom problemu, a oporavak se očekivao tokom 2021. Ove godine, proizvođače automobila zadesila je kriza za nabavkom delova, pogotovo mikročipova, fabrike se zatvaraju, a mnogi su mislili da će do oporavka doći sledeće godine. Međutim, prema najnovijim prognozama, ova kriza bi mogla da potraje nešto duže.
Nakon više od tri decenije u kojima je proizvodnja automobilske industrije premašivala potražnju, tokom pandemije koronavirusa situacija se savim preokrenula. Proizvođačima nedostaju čipovi, došlo je do problema u lancima snabdevanja, rastu cene sirovina. Proizvodna zapinje, kupci vozila više ne mogu da računaju na velike popuste, a na naručene automobile čekaju mnogo duže nego ranije.
„Sveobuhvatni oporavak verovatno će se dogoditi tek u 2023. godini“, ocenjuje stručnjak za auto-industriju Ferdinand Dudenhefer iz nemačkog Centra za automobilska istraživanja (CAR) u jednoj aktuelnoj studiji.
U 2019, odnosno godini pre korona-krize, u Nemačkoj je prodato 3,6 miliona automobila, a već u 2020. taj broj je pao na 2,9 miliona.
Prema prognozama Centra za automobilska istraživanja, u ovoj godini može se očekivati da će biti prodato 2,69 miliona.
Iako Dudenhefer očekuje da će se u prvoj polovini sledeće godine, nemački proizvođači i dalje boriti s posledicama nestašice čipova, prodaja bi ipak trebalo da poraste i to na oko 3,01 miliona automobila.
Povratak na nivo od pre pandemije, odnosno kompletan oporavak auto-tržišta u Nemačkoj, Dudenhefer očekuje tek u drugoj polovini 2023. Tek tada se, kaže, može očekivati da će se snabdevanje tržišta stabilizovati.
Prema navodima tog stručnjaka, krajem 2023. prosečna starost vozila registrovanih u Nemačkoj biće iznad deset godina, a to bi moglo dovede do „podmlađivanja“ voznog parka, odnosno do povećane kupovine novih automobila. Taj proces obnove pre svega podstiču električni automobili, koji su sve traženija roba i na nemačkom tržištu.
Indija ispred Nemačke
Dudenhefer skreće pažnju na još jedan fenomen: nakon 2020. u kojoj je dominirala korona, problemi i prekidi u proizvodnji u automobilskoj industriji, koja je od ključnog značaja za nemački BDP, uticali su i na usporavanje rasta u prva dva kvartala 2021. Važna tržišta poput SAD, Rusija i Brazila, u istom periodu zabeležila su rast prometa.
„Posledica toga je preraspodela unutar automobilskog tržišta na globalnom nivou. U 2021. po prvi put će u Indiji biti prodato više automobila nego u Nemačkoj“, najavljuje Dudenhefer. A i u 2022. će, prema prognozama, Indija biti ispred Nemačke.
Analiza podataka Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) pokazuje da se u Indiji može računati na velike stope rasta prodaje na automobilskom tržištu. Među zemljama BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija, Kina), upravo bi Indija zahvaljujući pojačanoj industrijalizaciji mogla da se pozicionira odmah iza Kine. Ni u Brazilu ni u Rusiji u idućoj godini ne može se očekivati znatniji privredni rast.
Lagani oporavak na auto-tržištu
U 2019, godini pre pandemije, na svetskom tržištu prodato je oko 80 miliona novih vozila. U 2020. prodaja je opala za više od 14 odsto, na 68,6 miliona. Prema prognozama nemačkog Centra za automobilska istraživanja, u 2021. može se očekivati lagani rast prodaje na 70,5 miliona, a u 2022. čak i mali skok, na 75,2 miliona.
Ni u 2023. (u kojoj se prognozira prodaja 78,8 miliona automobila) neće se dostići nivo od pre pandemije. Tek 2025. može se očekivati povratak brojkama koje je automobilska industrija beležila pre korone.
„Za oporavak od pandemije potrebno je vreme“, to je oprezni zaključak stručnjaka Dudenhefera na osnovu prognoza njegovog Centra za automobilska istraživanja. Proces stvaranja dodane vrednosti mora se iznova organizovati, a trebalo bi kreirati i dodatne kapacitete kada je reč o proizvodnji čipova, poručuje nemački stručnjak.
Dudenhefer smatra da se do 2023. neće nadoknaditi sve ono što je propušteno u vreme pandemije, a posebno ne kada je reč o prodaji vozila.
Ipak, ima mesta i za optimizam: „Starenje voznog parka na zasićenim tržištima upućuje na zaključak da se može očekivati dugoročniji rast svetskog automobilskog tržišta“.
Nije sve tako crno…
Kako piše N1, uprkos krizi, za automobilsku industrije u proteklom periodu nije sve bilo baš tako crno. Sudeći po rezultatima istraživanja analitičara britanske konsultantske firme „Ernst i Jang“, 16 najvećih svetskih proizvođača automobila u trećem kvartalu 2021. zajedno ostvarilo je operativnu dobit od oko 23 milijarde evra. To je rast od 11 odsto i ujedno – novi rekord.
Prodaja putničkih automobila jeste doduše opala za 16 procenata (prema procenama analitičara zbog nestašice čipova oko jedanaest miliona vozila uopšte nije moglo da bude proizvedeno) i 13 proizvođača je prodalo manji broj vozila nego u istom razdoblju periodu pre godinu dana, ali svih 16 preduzeća zajedno ostvarilo je promet od 371 milijarde evra, što je u stvari pad od 1,6 odsto.
Ipak, dobit je znatno porasla zato što su čipovi koji su bili na raspolaganju ugrađivani u skupe modele vozila, kod kojih proizvođači ostvaruju veću maržu. Upravi ti modeli su primarno bili na raspolaganju mušterijama, a osim toga, gotovo da i nije bilo popusta na kupovinu novih automobila, jer je potražnja bila veća od ponude.
Takođe, većina firmi je tokom godine uspela da poveća svoju berzansku vrednost, a pre svih američki proizvođač eelektričnih automobila Tesla.
Problemi u Kini
No, analitičari firme „Ernst i Jang“ ukazuju da su moguća i nova „uska grla“ u auto-industriji: „Znatan rast broja novih zaraza koronom u nekim zemljama i stroge mere koje se zbog toga uvode mogle bi da ponovo da dovedu do novih problema i prekida u proizvodnji i lancima snabdevanja“.
Takvim turbulencijama najviše je pogođena Kina. Na tom najvećem svetskom tržištu automobila u trećem kvartalu ove godine zabeležen je pad prodaje od čak 26 procenata.
Bonus video: Ko mrzi vožnju „u braniku“ i kakva je najsnažnija Dacia ikad
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: