Vrlo je neobična situacija kada govorimo o prodaji novih automobila - zainteresovanih kupaca ima nikad više, a vozila nikad manje. To je dovelo do pomalo haotičnog plasmana na aktuelnoj listi najprodavanijih modela, gde "večiti" evropski bestseler VW Golf nije ušao ni u prvih 10, dok su u prve redove izbili modeli na koje kriza sa nestašicom mikročipova nije toliko uticala - Renault i Dacia.
Daleko od toga da kažemo da Renault Clio i Dacia Sandero koji su se našli na prvom, odnosno drugom mestu, ne zaslužuju da budu tu. Štaviše model iz Rumunije je već dva puta (u julu i avgustu) dokazao da to i te kako može. Ali, činjenica je da bi ovi trijumfi bili teži da nije krize sa mikročipovima i da Volkswagen ima dovoljno vozila za isporuku da isprati potražnju.
I dok je generalno potražnja za novim vozilima ogromna, broj prodatih u Evropi u novembru je bio na najnižem nivou u poslednjih 30 godina. Nije se u istoriji automobilske industrije desilo da kupaca ima na sve strane, a da vozila za isporuku nema. Zato, kada pogledamo listu top 10 najprodavanijih sve deluje haotično, jer modeli koji dominiraju zapravo su oni koji nisu toliko podlegli nestašici mikočipova, dok su nekadašnji asovi po prodaji, poput VW Golfa i Toyote Yaris, sada pali najniže.
Ukupan broj novoregistrovanih automobila u Evropi za prošli mesec je manji za 18% u poređenju sa istim mesecom prošle godine, odnosno 29% gledajući novembar 2019. Prema podacima Jato Dynamics kompanije koja se bavi analizom automobilskog tržišta, ukupno je prodato 885.281 vozilo na 25 evropskih tržišta.
„Iako se tržište još uvek nije potpuno oporavilo od uticaja pandemije korona virusa, trenutni problem sa prodajom automobila ipak nije povezan sa manjkom potražnje, već sa manjkom automobila usled nestašice mikročipova“, kaže Felipe Munoz iz Jato Dynamics.
Kao rezultat, godišnja prodaja novih vozila pala je za 0,4% u poređenju sa prošlom godinom, koja je važila za najgoru, a očekuje se da se ova godina završi sa prilično lošim brojkama.
„Kada uzmete u obzir nedostatak čipova u kombinaciji s lokalnim zatvaranjima koja su se dogodila tokom ove godine, sada postoji priličan broj potrošača koji žele da obnove svoje automobile. Ovo kašnjenje bi moglo da izazove to da 2022. godine vidimo veliki porast registracija (ako se nedostatak sa čipovima reši), ili da potrošači počnu da se prilagođavaju situaciji tako što će zadržati svoja vozila na duže vreme.“, navodi Munoz. Ako se ostvari drugi scenario, to znači dodatno poskupljenje polovnjaka na tržištu jer neće biti dovoljno vozila u ponudi.
Pred vama je lista sa plasmanom i brojem prodatih primeraka automobila po brendovima za mesec novembar. Dok su se ove brojke ranijih meseci kretale i preko 20.000 primeraka po modelu, sada je situacija vidno lošija. Najupečatljivije je to što „večnog“ evropskog bestselera nema ni u prvih 10.
Tu je vidljiv uticaj krize izazvane nedostatkom mikočipova. Na prvom mestu za mesec novembar našao se Renault Clio, a svega 200 automobila manje je između prvog i četvrtog najprodavanijeg u Evropi. Na Renault Clio, Daciu Sandero i Peugeot 208 nije uticao nedostatak mikročipova, kao što je slučaj sa VW Golfom ili sa Toyotom Yaris, čija prodaja je pala za neverovatnih 72%, odnosno 65%.
1.Renault Clio (16.353)
2.Dacia Sandero (16.263)
3.Peugeot 208 (16.261)
4.Peugeot 2008 (16.169)
5.VW T-Roc (15.234)
6.Fiat/Abarth 500 (15.255)
7.Opel Corsa (12.831)
8.Citroen C3 (12.455)
9.Hyundai Tucson (12.408)
10.Dacia Duster (12.351)
Kako stoji SUV klasa?
Hyundai Tucson se našao u top 10 najprodavanijih zahvaljujući novoj generaciji, a nova Toyota Yaris Cross je na 24. poziciji, odnosno prestigla je Yaris. BMW X3 beleži rast od 55%, tu je i Opel Mokka sa skoro 7.900 jedinica, dok Dacia Spring i Škoda Enyaq beleže prodaju od gotovo 5.900, odnosno 5.200 jedinica. Novi C4 je postao drugi najprodavaniji Citroen, dok je Renault prodao 5.600 primeraka Megane Conquest kupe-SUV modela. Tesla je prodala 5.400 Modela Y, koji je peti najprodavaniji električni model u novembru, ispred VW ID.4 koji se prodao u 4.800 primeraka.
Uprkos poteškoćama na tržištu, prošlog meseca je u Evropi prodato čak 217.709 elektrifikovanih automobila (električni i hibridi), koji su činili čak 26% od ukupnog tržišta. Štaviše, prodalo se za čak 41% više vozila sa baterijama nego sa dizel motorima. Iako su benzinci prodati u duplo većem broju, ovo je ipak rekord za vozila sa čistijim pogonom.
Rast prodaje elektrifikovanih automobila uzrokovan je sve većim interesovanjem kupaca, ali državnim subvencijama za kupovinu ovih vozila koje važe širom Evrope. „Ako želite novi automobil u trenutnoj situaciji, velike su šanse da će elektrifikovani modeli biti dostupniji s obzirom na niz dobrih ponuda i podsticaja“, ističe Munoz.
Tesla Model 3 je ponovo najprodavaniji električni automobil u Evropi, a prate ga Renault Zoe i Dacia Spring. Što se tiče plug-in hibrida najtraženiji je Peugeot 3008, a potom Volvo XC40 i Ford Kuga.
Bonus video: Vozili smo najsnažniju Dačiju svih vremena
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare