Pneumatici su od izuzetnog značaja za celokupnu automobilsku industriju, jer utiču na ponašanje automobila, i to ne samo na upravljanje i prianjanje već i na bezbednost i potrošnju goriva. U vremenu energetske krize, mnogi proizvođači guma se okreću alternativnim rešenjima.
Pojam održivost je tema automobilske industrije već dugi niz godina, a sa aktuelnim dešavanjima u svetu čini se da je plan svih da što brže odustanu od fosilnih goriva i nađu održive zamene.
Da li je u pitanju ekologija ili politika, nije ni bitno, ali je činjenica da proizvođači pneumatika iznalaze neke zanimljive ideje kako bi se manje oslanjali na fosilna goriva u proizvodnji.
Dobar primer toga jeste korišćenje prirodnog lateksa iz korena maslačka kao zamene za prirodni kaučuk, ali i sojinog ulja koje menja ulje na bazi nafte u komponentama pneumatika. Brojni proizvođači su još ranije započeli ove projekte koji sada daju plodove, jer je Goodyear predstavio prve gume koje su nastale korišćenjem održivog rešenja u vidu sojinog ulja, a sve to sa ciljem da se do 2040. iz proizvodnje u potpunosti izbace sirovine na bazi nafte.
Za tržište SAD, Goodyear sada proizvodi pneumatike za autobuse koji su napravljeni korišćenjem određene proporcije sojinog ulja koje je bilo višak u proizvodnji hrane. Ukupno je po gumi zamenjeno 325 ml naftnih derivata, što na floti od 1.600 autobusa predstavlja uštedu od oko 20 barela nafte.
Pored toga, u aprilu ove godine Goodyear je objavio projekat proizvodnje održive prirodne gume. Analizom oko 2.500 biljnih vrsta, otkriveno je da je najbolji izbor Taraxacum kok-saghyz, ruska vrsta maslačka. Pored toga što njegov koren sadrži neophodan prirodni lateks, ovu biljku je jednostavno uzgajati u umerenim klimama, a komercijalizacija je upravo počela.
Ipak, Continental je ispred konkurencije na ovom polju jer je istraživao moguću upotrebljivost iste Taraxacum vrste maslačka u proizvodnji prirodnog lateksa od 2011. Ova vrsta se izdvojila jer sadrži više lateksa od bilo kog drugog maslačka. Continental je napravio i uspešno testirao svoj prvi pneumatik na bazi maslačka, Wintercontact TS 850, još u leto 2014. Od tada, ova kompanija je razvila i gumu za bicikl na bazi maslačka koja je odlikovana sa više priznanja.
Prednosti ovakvih inicijativa su mnogo veći od očiglednih ekoloških benefita nekorišćenja drveća iz kišnih šuma. Proizvodnja materijala može da se veže za fabrike guma, što će smanjiti emisiju CO2 koju prouzrokuje transport sirovih materijala iz Južne Amerike ili Afrike do Evrope ili Severne Amerike. Masovna upotreba ovih novih materijala se očekuje tokom narednih 10 godina.
Bonus video: Testirali smo nove Continental pneumatike
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram