Kada govorimo o pionirima britanske, ali i svetske rejv i dramenbejs scene, Roni Size i LTJ Bukem imena su koja se ne mogu izostaviti.
Prvi pravi internacionalni hedlajneri EXIT-a vraćaju se 20 godina kasnije u istoj postavi, sa ekskluzivnim višesasatnim setom kojim će se još jednom upisati u Exitovu istoriju.
Bukem je u svojim tinejdžerskim godinama kao DJ i muzičar otkrio džez fuziju koju ranih devedesetih, kada kreće da se bavi produkcijom, kombinuje sa elektronskim bitovima, a album Logical Progression označava začetak stila koji danas znamo kao inteligentni dramenbejs. Kao inovator unutar žanra koji je obeležio britanski andergraund devedesetih nastavlja da nastupa širom sveta, donoseći svoje kultne Progression sessions setove. Svojom muzikom Bukem pruža mekšu i staloženiju alternativu brzim i mračnim ritmovima i atmosferama karakterističnim za ovaj žanr. Kombinujući polomljene bitove, bas linije i džez instrumentacije, on razvija progresivan zvuk koji je istovremeno i himničan i miran.
Jedanaesto po redu Progression session izdanje pod nazivom Progression Sessions EXIT, Bukem sa MC Conradom snima uživo upravo na EXIT-ovoj glavnoj bini 2007. godine, kao rezultat njegove višegodišnje želje i priprema koje su prethodile jednom od najboljih nastupa u istoriji festivala. Tadašnji selektor programa na glavnoj festivalskoj bini Dragan Ambrozić ovaj kultni set opisao je na sledeći način: „Pedantnost i preciznost s kojom se bavi time ostavlja utisak na svakog, jer elegantnu lakoću u obraćanju prati prilična teškoća karaktera u isterivanju najsitnijih detalja. Naravno, s pravom, jer ovakvi događaji se dešavaju jednom i nijednom više“.
Bristolski Roni Size jedan je od najrespektabilnijih predstavnika britanske dramenbejs i džangl scene. Takođe eksperimentiše sa atmosferičnim, elektronskim i džezovskim elementima, što potvrđuje i njegov rani klasik It’s Jazzy!. Njegov doprinos žanru podjednako je značajan, a jedan je od retkih andergraund umetnika koji je poneo muzičku nagradu Mercury 1997. godine, prestižući mnoštvo velikih imena, poput tada sveprisutnih Spajsica i Radiohead-a. Titulu albuma godine Sajz i njegov tadašnji dramenbejs kolektiv Reprazent poneli su svojim debitantskim albumom New Forms. Roni je, takođe, svojevremeno doprineo uvođenju instrumenata na dramenbejs koncertima, stvarajući eklektični zvuk elektronskih i živih bubnjeva i basa. Nakon kultnog back to back seta sa LTJ-em Bukemom 2002. godine, Roni Size se 2015. vratio na glavnu festivalsku binu sa svojom supergrupom Reprazent, na proslavu Exitovog 15. rođendana.
Dva najveća imena u istoriji dramenbejsa i prvi Exitovi internacionalni hedlajneri sa samih početaka festivala spremni su da rame uz rame uzdrmaju Mejn stejdž 8. jula, prvog dana festivala, i pokažu punu privlačnost žanra čija popularnost opstaje bez obzira na dekadu.
Bonus video
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.