Naš sagovornik je frontmen dva kultna pank sastava Čovek bez sluha (Kragujevac) i Six Pack (Smederevska Palanka). Miki Radojević je cenjeni tekstopisac i pesnik koji, baš kako pankerska etika nalaže, kratko i bez zamuckivanja kaže šta ima – pa vi onda mislite o tome. Nezgodno vreme pauziralo je funkcionisanje oba benda a pošast koja nas je zadesila odnela je Mikicu Zdravkovića, Mikijevog prijatelja i saborca iz ČBS-a.
Kraj tako teške godine Miki je okončao objavljivanjem vrlo zapaženog solo singla što je bio razlog da se „vidimo“ preko Vibera…
Imajući u vidu decenije rada u grupama Čovek bez sluha i Six Pack, kada si osetio potrebu da uradiš nešto samostalno?
– Autor mora i treba da stvara, a bendovi i njihove koncertne aktivnosti su trenutno ugašene. Kao radnik u muzičkoj industriji nisam uspeo da nađem neku drugu preokupaciju i shvativši da se muzika preselila na digitalne platforme odlučio sam da iskoristim znanje koje imam i sam u improvizovanom studiju snimam pesme. Ovih dana je teško organizovati kafu s prijateljima, a kamoli okupiti bend zarad stvaranja i uvežbavanja nečeg novog. To je proces, nije tek par odlazaka u „garažu“. Publika to naravno ne shvata i vrlo često očekuje singl ili album, pa je ovo moj način da budem u kontaktu s njom i kao kantautor oba benda u kojima sviram budem na radaru. Ono čega svakako ne manjka je inspiracija i zašto je ne iskoristiti, makar da bi se ispraznio i izvikao u mikrofon.
Singlom „Izvini“ napravio si veliki iskorak iz nečega sto bismo mogli nazvati zonom komfora, kako u autorskom i muzičkom smislu. Zanima me kako si došao do konačnog zvuka pesme?
– Pank rok je od onog što izvorno jeste nekako preko noći postao pop pank svuda u svetu. Čak mi se čini da taj novi naziv jedan perfidan način da se želja za popularnošću i bivstvovanjem u mainstreamu zamaskira i opravda šurovanje sa trepom i autotjunovanjem. U prevodu – alavi izvođači koji su do juče bili sinonim doslednosti, sada ne biraju sredstva da se dodvore TikTok i Instagram populaciji. Milionski pregledi i ogroman reach jesu lepa stvar jer u krajnjoj liniji znače novac, ali ja nisam mogao da okrenem leđa armiji slušalaca i podršci koja traje od davnih dana kada nisam znao za bolje od četiri akorda. Otud je moj novi singl razigranog ritma, ali i dalje čvrstog zvuka pokrivenog tekstom koji je sve samo ne banalan, šta više – angažovan je i otvoren za nečiju pomisao „da, i ja se ovako osećam“.
Ispod melodičnog pank-disko zvuka nalazi se upečatljiv i angažovan tekst.
– Znaš ono kad je oblačan dan pa te pitaju kako si, a ti odgovoriš – Evo …ko i ovo vreme. Mislim da je ovo vreme – nevreme i nema mesta tekstovima o „leptirićima što sleću na muškatlu“. Ako već imaš fan bazu, ako imaš ma kakav autoritet i veliki megafon u ruci – iskoristi to, podeli osećanja, ponudi identifikaciju i upozori druge da voda nadire u brod.
Da li će to biti forma/format tvojih budućih samostalnih singlova?
– Reč format me u ovom slučaju asocira na reč kalup, a nikako ne želim da se ukalupim. Pre bih rekao da ću se držati ove ideje, da ostanem svoj, a da se ne pretvorim u dinosaurusa. Ono što mi je najbitnije da uvek napravim lepu pesmu. Lepo je – lepo. Lepo je seći talase gliserom, lepo je i uživati u rustičnom čamcu veslajući metar na sat, sve dok brod ne tone i dok uživaš u vožnji.
Imajući u vidu tragediju koja je zadesila ČBS… Da li je i tvoj samostalan istup možda nastao iz potrebe da se „presabereš“ nakon tako teške godine?
– Tragični odlazak Mikice Zdravkovića iz mog života mi se dugo činio kao razlog da više nikad ne skinem gitaru sa stalka. Trebalo je prođe dosta vremena da shvatim da bih svoj pokojnog druga na taj način zapravo vrlo razočarao i izneverio sve ono za šta smo se godinama zajedno borili. Da smo bili skulptori, podigao bih mu spomenik veličine solitera. Ovako, on me sad posmatra sa portreta simbolično uramljenog baš iznad moje glave, tu u kutu gde pravim nove pesme.
Verovatno mnoge zanima kakvi su ti planovi sa tvojim bendovima?
– Ako ćemo pošteno, za sad mi je najbitnije da svi budu živi, zdravi, da budu na broju i sposobni da sebe i svoje porodice održe u ovom suludom periodu života na Zemlji. Trenutno nema puno smisla rasipati energiju na „jedan koncert u dva meseca“ jer i taj jedan koncert neko uzme pa ti otkaže jer je „struka“ tako odlučila. U sistemu gde je zarad novogodišnjih hleba i igara potpuno OK uz diskutabilan odabir muzike na trgu glavnog grada okupiti par stotina hiljada ljudi da razmenjuju uzdahe, a rok bendovi publiku moraju da dele na one sa ausvajsom i bez (i to dok traje „happy hour“), ja lično i personalno ne želim da guram kamen uzbrdo. Kad se bude razdanilo – moći ćemo da razgovaramo o planovima.
Pronalazim sličnost između tvog singla „Izvini“ i Marčelovog „Jbg“… Motivi su vrlo slični. Šta ti misliš?
– Marčelo i ja smo drugari i istomišljenici. Iako nismo u svakodnevnom i prisnom kontaktu, iako nismo pripadnici istih žanrova, kritičari i publika su i ranije poredili naše senzibilitete u načinu izražavanja. Ovog puta smo obojica, čini mi se, u isto vreme, kolokvijalno rečeno „probili na masu“ i verovatno otud ovo tvoje pitanje. U okeanu njegovih briljantnih tekstova, izvanredno direktna pesma „Jbg“ bez dlake na jeziku udara u srž društvenog problema i sve nas upozorava da ne možemo sleganjem ramenima da očekujemo bolje dane. Slično tome, u mojoj pesmi „Izvini“ kritikuje se zanemarivanje izvinjavanja za svoje postupke, jer mnogi misle da je neko glup samo zato što je tolerantan. Neodgovornost maskirana u introvertnost je očigledno fora koja ne pali ni kod mene, ni kod Marka Šelića.
Kada će početi da se izvinjavaju oni od kojih se to, u najmanju ruku, očekuje?
– Ah, to je pitanje od milion dolara. Kada to vreme bude došlo, vrlo je moguće da se neće ni izvinjavati jer ćemo mi, ovakvi kakvi smo sad, to da dozvolimo.
Koliko smo daleko/blizu tog vremena… Šta kažu tvoje buduće mudrolije/pesme?
– Da odgovorim britko i kratko: kroz moj sledeći singl se kao hajlajt provlači stih „počeo je kraj“.
Bonus video
Srđan Gojković Gile: „Električni orgazam“ otkrivamo i novoj publici
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.