Foto: EPA-EFE/ETIENNE LAURENT

Pandemija, masovne praznične narudžbine i Bregzit spadaju među glavne krivce zastoja u velikim svetskim lukama, zbog kojih su morale da intervenišu i vlade.

Američki predsednik Džozef Bajden dogovorio je s direktorom luke u Los Anđelesu da uvedu 24-satno radno vreme, kako ne bi došlo do većih zastoja s nabavkom dnevnih dobara, pogotovo uoči sezone praznika, koja sama po sebi stvara pritisak na njih.

Dve kalifornijske luke, ona u Los Anđelesu i luka u Long Biču zajedno obrađuju četrdeset posto kontejnerskog prometa koji ulazi u SAD. Ipak, situacija nije ništa bolja u lukama na istočnoj obali te zemlje, poput one u Baltimoru. Snimvci iz vazduha prikazuju hiljade naslaganih kontejnera, koji čekaju svoj red, prenosi Jutarnji list. 

POGLEDAJTE JOŠ:

Najveća kontejnerska luka u Ujedinjenom Kraljevstvu, Felikstov, sama prima 36 odsto ukupnog kontejnerskog prometa za tu zemlju. Situaciju je tamo dodatno opteretio Bregzit, zbog kojeg je lancu nabavke dodatno naštetio manjak obučenih vozača kamiona pa je širom Britanije dolazilo do povremene nestašice goriva, svežeg voća i povrća, hleba, mlečnih i drugih proizvoda za svakodnevnu upotrebu.

Veliki zastoji prijavljeni su i u najvećoj evropskoj luci u Roterdamu. Tamo je krajem septembra vreme čekanja skočilo na 163 sata, što je gotovo punih sedam dana stajanja u luci, u samom startu.

Novi zastoji „poharali“ su velike transportne luke samo pet meseci nakon što je blokada kanala Suec prouzrokovala velike distribucijske probleme.

Stručnjaci za logistiku, direktori luka i političari nadaju se konkretnim i brzim rešenjima kako ne bi došlo do praznih prazničnih stolova širom sveta.

„Situacija će se pre pogoršati nego poboljšati“

Analitičari kreditne agencije „Moody’s“ pre nekoliko dana upozorili su da će se stanje lanaca nabavke „pre pogoršati nego poboljšati“.

„Sve je očitije da će problemi koji more globalne lance nabavke otežati oporavak svetske ekonomije koji se taman zahuktava“, stoji u izveštaju agencije Moody’s.

Međunarodni monetarni fond (MMF) ovih je dana svoju projekciju rasta američke ekonomije smanjio za jedan posto, što je najveće smanjenje predviđenog rasta neke G7 zemlje. MMF je rekao da projekciju snizio zbog problema u lancima nabavke i slabljenja potrošnje.

„Kontrole na granicama, ograničena mobilnost, nedostupnost globalne kovid propusnice i potisnuta potražnja zbog zarobljenosti ljudi u domovima doveli su do toga da globalna ekonomija pati zato što se dostave ne ispunjavaju na vreme, što pak dovodi do rasta cena i troškova. Sve to znači da rast BDP-a na globalnom nivou neće biti toliko robustan“, piše u izveštaju.

Moody’s kaže da je nedostatak vozača teretnih vozila „najslabija karika“ u lancu. Britanske luke su zakrčene, a benzinske pumpe bez goriva upravo zbog manjka vozača.

Agencija kaže da budućnost trenutno nije svetla zbog nekoliko faktora koji otežavaju oporavak lanaca nabavke.

Kao prvo, Moody’s kaže da se različite zemlje na različiti način bore s kovidom, te da se zbog toga ne mogu usaglasiti pravila po kojima će se ravnati nosioci svetske ekonomije. Primera radi, Kina želi da broj slučajeva zaraze svede na nulu, a SAD su spremne da žive s kovidom i tretiraju ga kao endemsku bolest.

„Te razlike predstavljaju ozbiljnu prepreku jer se zbog njih ne mogu uskladiti obrasci za kretanje delatnika u lancima nabavke“, kažu analitičari agencije.

BONUS VIDEO Britanska vojska u dostavi goriva širom ostrva

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar