Foto:Igor do Vale / Shutterstock Editorial / Profimedia; APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

"Hrvatski vazdušni prostor jedno kratko vreme nadziraće borbeni avioni Mađarske i Italije", najavio je ministar obrane Mario Banožić. On je rekao da je to nužno, jer će hrvatski piloti i mehaničari biti na obuci za prelazak na avione Rafale. Prema njegovim rečima, za korišćenje i održavanje Rafala biće obučeno 90 pilota i mehaničara. Banožić nije želeo da otkrije kada bi mađarski i italijanski avioni mogli da preuzmu nadzor hrvatskog neba.

Kako saznaje Jutarnji list, osim intenzivne obuke mehaničara i pilota, razlog za angažman italijanskih i mađarskih aviona je istek resursa hrvatskih MiG-ova.

U ovom trenutku Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo raspolaže s osam borbenih aviona MiG 21. Delu tih aviona resursi ističu ove godine, a u polovini 2024. godine i nakon toga moraju da budu prizemljeni.

Nema zvaničnih podataka koliko je borbenih aviona dnevno operativno spremno, a prema nezvaničnim informacijama, u proseku je oko 60 odsto njih dnevno spremno za letenje.

Gripeni i F-35

Banožić je rekao da će prvi Rafali u Hrvatsku stići u prvom kvartalu sledeće godine dokad bi trebala da bude gotova i infrastruktura za njihov prijem. Poslednji bi trebalo da stignu u prvom kvartalu 2025. godine. S obzirom na taj tempo isporuke, može da se očekuje da će italijanski i mađarski avioni biti angažovani krajem ove godine.

Mađarska ima borbene avione JAS 39 Gripen, a Italija „Eurofighter Typhoon“ i „F-35 Lightning“.

Mađarski avioni bili bi angažovani za nadzor istočne i središnje Hrvatske, a italijanski avioni nadzirali bi vazdušni prostor obalnog i priobalnog dela Hrvatske, ali pritom ne bi bili stacionirani u Hrvatskoj, nego bi prema potrebi obavljali letove u našem vazdušnom prostoru.

U ovom trenutku Mađarska je zadužena i za nadzor vazdušnog prostora Slovenije.

Hrvatska je s Mađarskom još 2019. godine potpisala sporazum kojim se ukidaju zakonske i diplomatske prepreke da Mađarska, u slučaju potrebe, obavlja nadzor vazdušnog prostora Hrvatske.
U dokumentu je navedeno da dve zemlje nadzor i zaštitu vazdušnog prostora obavljaju u sklopu integrisanog sastava protivzračne odbrane i protivraketne odbrane NATO-a.

Pročitajte još:

Najvažnija odredba sporazuma je u Članu 5, prema kojem je propisano da „avion za nadzor i zaštitu vazdušnog prostora, uključujući i letove za obuku za nadzor i zaštitu vazdušnog prostora, mogu da koriste nacionalni vazdušni prostor druge stranke bez podnošenja diplomatskog odobrenja ili plana leta“.

Saopštenja iz Španije

Kako odredbe NATO-a određuju da vazdušni prostor članica Saveza mora da bude pod zaštitom 24 sata dnevno, ova odredba sporazuma omogućava NATO-ovom komandantu u Španiji, koji direktno zapoveda vazdušnim snagama zemalja članica za zaštitu vazdušnog prostora, da u najkraćem mogućem roku bez pravnih zavrzlama naloži mađarskim vazdušnim snagama nadzor nad hrvatskim vazdušnim prostorom.

Da bi italijanski avioni nadzirali naš vazdušni prostor, Hrvatska prethodno isti takav sporazum tek treba da potpiše i s Italijom, a pre njegove primene mora da ga ratifikuje Sabor.

BONUS VIDEO Ukrajinski dron u akciji

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar