Srpska napredna stranka i Aleksandar Vučić u kampanji za parlamentarne i predsedničke izbore potrošila je gotovo isti iznos novca koliko 12 koalicija i šest predsedničkih kandidata zajedno. Kada se podvuče crta, naprednjaci su za prethodni izborni ciklus izdvojili oko 8,7 miliona evra, dok su ostale stranke i pokreti koji su učestvovali u izbornoj trci ukupno potrošili oko 8,9 miliona evra.
Bez ijednog novčanog priloga, samo zahvaljujući novcu koji dobijaju iz budžeta i delimično iz sopstvenih sredstava, naprednjaci su na prethodnim aprilskih izborima pokazali svoju finansijsku nadmoć. SNS je nastavila da troši milione u izbornim kampanjama i to na kraju pretočila u rezultat koji se vidi i na Andrićevom vencu i u Skupštini Srbije.
Iz finansijskih izveštaja vidi se da je na dva glavna fronta – za predsedničke i parlamentarne izbore SNS izdvojio oko 8,7 miliona evra. Iako se radi o ogromnoj sumi novca za srpske prilike, što pokazuju i izdvajanja ostalih učesnika izbora, naprednjaci su u prethodnoj kampanji glavne karte bacili na predsedničku kampanju Aleksandra Vučića.
SNS je u kampanju za parlamentarne izbore uložila ukupno 321.429.227 dinara ili oko 2.7 miliona evra, što je i više nego dvostruko manje novca u odnosu na troškove predsedničke kampanje Aleksandra Vučića. Sa druge strane, za Vučićev politički marketing izdvojeno je čak 704.713.686 dinara ili oko šest miliona evra.
Možda i ključna razlika je u troškovima TV oglašavanja, što je inače najvažnija stavka svake iole ozbiljne kampanje. Finansijski izveštaji pokazuju da je oko 3,9 miliona evra Vučić izdvojio za emitovanje televizijskih spotova, dok je SNS u okviru kampanje za parlamentarne izbore u iste svrhe potrošio “svega” 1,3 miliona evra, odnosno tri puta manje novca.
Koalicija oko SPS je imala daleko skromniju kampanju u odnosu na najveću stranku vladajuće koalicije. Donekle je razlog to što nisu imali svog predsedničkog kandidata.
Sudeći po finansijskom izveštaju, socijalisti su u kampanju za parlamentarne izbore uložili oko 236.040.278 ili oko dva miliona evra. To je četiri puta manje nego što je ukupno potrošio SNS.
Kao i u slučaju naprednjaka, najveća stavka bilo je oglašavanje, za koje je izdvojeno više od polovine ukupne sume – oko 1,4 miliona evra. Plaćeni marketing je najskuplji bio na televizijama – socijaliste je koštao oko 1,2 miliona evra.
Zanimljivo je da su socijalistima, za razliku od naprednjaka, veliki izvor prihoda bili prilozi fizičkih lica. Zahvaljujući donacijama, SPS je za kampanju prikupio 98,9 miliona dinara ili blizu 840.000 evra.
Finansijski izveštaji pokazuju i da je najveća opoziciona koalicija oko SSP, DS i NS u izbornu trku uložila šest puta manje nego naprednjaci – oko 1,4 miliona evra.
Kada je reč o parlamentarnim izborima, lista Ujedinjeni za pobedu Srbije potrošila je u kampanji 113.291.522 dinara ili oko 960.000 evra. To je skoro tri puta manje nego što je u trci za poslaničke mandate uložila Srpska napredna stranka.
Kao i u slučaju SNS i SPS, najveća stavka bilo im je oglašavanje, ali u daleko manjem iznosu – oko 270.000 evra. Najveći deo tog novca, oko 253.000 evra, otišao je na oglašavanje na televizijskim stanicama.
Troškovi su uglavnom pokriveni novcem koji je ta lista dobila iz državnog budžeta. U izveštaju piše da je Ujedinjenima za pobedu Srbije iz javnih izvora uplaćeno 107.751.655 dinara ili oko 913.000 evra. Na to treba dodati i priloge fizičkih lica u iznosu od oko 841.000 dinara.
Sa druge strane, kandidat Zdravko Ponoš, koji je bio drugoplasiran na predsedničkim izborima i koga se predložile stranke te koalicije, potrošio je skoro 14 puta manje novca nego Aleksandar Vučić. Naspram Vučićeve kampanje koja je koštala oko šest miliona evra, za Ponoševu je izdvojeno oko 435.000 evra.
Iznos koji je za prethodni izborni ciklus izdvojila koalicija “Moramo”, koju su činili NDBG, Ekološki ustanak i Akcija, neuoporediv je sa onim koji su potrošili naprednjaci. Oni su u kampanju za predsedničke i parlamentarne izbore uložili oko 613.000 evra, dvostruko manje nego lista Ujedinjeni za pobedu Srbije.
Za parlamentarne izbore “Moramo” je potrošio 50.579.919 dinara ili oko 429.000 evra. Najveća stavka bilo im je oglašavanje, koje ih je koštalo oko 38.000 evra. Za TV reklame oni su izdvojili svega 9.900 evra.
Kampanju su uglavnom pokrili novcem koji su dobili iz budžeta – oko 426.000 evra, a od priloga fizičkih lica prihodovali su još oko 9.500 evra.
Sa druge strane, predsednička kampanja Biljane Stojković koštala ih je svega 184.000 evra. Zanimljivo je da je Stojković dobar deo novca koji su svi kandidati dobili iz budžeta vratila u državnu kasu i to više od polovine – 24,4 miliona dinara.
Od ostalih stranaka koje su ušle u parlament najviše je u kampanju uložila koalicija NADA. Sudeći po podacima iz finansijskih izveštaja, oni su potrošili 62.701.383 dinara ili oko 531.000 evra. U predsedničku kampanju Miloša Jovanovića uloženo je još oko 398.000 evra.
To znači da je na dva fronta savez oko Novog DSS i POKS potrošio oko 930.000 evra.
Zavetnici predvođeni Milicom Đurđević Stamenkovski u kampanju su uložili oko 759.000 evra. Za parlamentarne izbore ta stranka je potrošila oko 368.000 evra, dok je u predsedničku kampanju Đurđević uloženo još oko 391.000 evra.
Nešto više za kampanju izdvojila je koalicija Patriotski blok, oko pokreta Dveri. Oni su za parlamentarne izbore potrošili oko 385.000 evra, dok je za kandidaturu Boška Obradovića izdvojeno oko 391.000 evra.
Na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije nije objavljen finansijski izveštaj koalicija Albanska dolina, Otete bebe Ana Pejić, Romske partije, Ruskog manjinskog saveza i albanske liste Alternative za promene.
BONUS VIDEO Kampanja najskuplja od 2014 godine: Samo za TV oglašavenje više od sedam miliona evra
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare