Zeleni venac - čuvena beogradska okretnica autobusa kakvu danas poznajemo, uskoro bi mogla da ode u zaborav. Od 15 autobuskih linija, ovo važno čvorište moglo bi da spadne na samo pet, što za Beograđane znači novi saobraćajni haos. Ukidanju stajališta na Zelenjaku prethodiće rekonstrukcija zgrade "Beobanke". Građani o izmeštanju gotovo da ne znaju ništa, iako će to bitno uticati na njihov svakodnevni život.
Da će doći do izmena na okretnici, saopštio je ministar Goran Vesić putem svog Tviter naloga, ne navodeći kako će saobraćaj u tom delu grada ubuduće biti realizovan i gde će postojeća okretnica biti izmeštena
U razgovoru sa građanima na Zelenom vencu saznajemo da mahom nisu ni znali da će doči do izmeštanja, a mnogi nisu krili nezadovoljstvo.
„Koristim ovu okretnicu svakog dana. Ko će meni da pravda ako kasnim na posao. Uvek nađu nešto da renoviraju zimi ili leti kad ima puno turista“, kaže jedna od putnica koju smo sreli dok je izlazila iz autobusa.
Izmeštanje okretnice kod Zelenog venca u ovom momentu „jeste glupa ideja“, smatra Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu.
Dodaje da okretnica tu ne postoji slučajno, već zato što se radi o velikom broju putnika i jednoj od ključnih tačaka u urbanom gradskom jezgru.
„Nije moguće da sve linije budu dijametralne (prolazne), jer bi se napravilo dodatno zagušenje u Terazijskom tunelu i neposredno nakon izlaska iz njega. Zato se jedan deo linija mora okretati na Zelenom vencu“ smatra Jovanović.
Kako su pre sedam godina, kada se pojavila ideja o izmeštanju, pisali mediji, nije predloženo potpuno ukidanje okretnice kod „Zelenjaka“, već drastično smanjenje broja linija i pretvaranje u prolaznu stanicu.
Predlozi su bili da se pojedine linije preusmere ka drugim okretnicama, produži im se, ili skrati trasa, a da neke budu potpuno ukinute.
Ukidanje bi se odnosilo na linije 53, 56, 56L, 67, 68 i 704, ali bi većina njih dobila alternative produžavanja ili preusmeravanjem trasa drugih autobusa.
Tadašnji predlozi podrazumevali su da linija 84 poveže Mirijevo 4 i Novu Galeniku, da nova trasa autobusa 60 bude Viline vode – Zvezdara 2, a 707 Ušće – Zemun Polje.
Prema tom planu, Zeleni venac ostaće okretnica za linije 15, 71, 72, 75 i 706.
„I ranije je postojala ideja da se ta okretnica ukine, ali to je bilo aktuelno kada je važio prethodni plan za metro, koji je predviđao stanicu “Varoš kapija” u sklopu prve linije, koja bi rasteretila Zeleni venac. Većih terminusa javnog prevoza blizu centra, odnosno saobraćajnih trgova se nisu odricali ni gradovi sa svetski poznatim arhitektonkim nasleđem poput Rima, Đenove, Amsterdama. Tražili su sa arhitektama rešenja kako da budu nenametljivi i uklopljeni u urbane celine. Nakon gradnje metroa su ih rasteretili i smanjili, ali ne i potpuno ukinuli“, smatra Nikola Jovanović iz CLS-a.
Dodaje i da uži centar Beograda jeste zona sa najvećom gusustinom potražnje za prevozom u Srbiji, ali i ogromnom koncetracijom autobusa u kanjonskim ulicama.
Osim metroa, čija će gradnja biti spora i pri najboljem planu, rešenje treba tražiti u arhitektonskim konkursima za saobraćajne trgove, razoju mreže tramvaja i trolejbusa, vraćanje vozova za centar grada.
„Beograd moraju voditi ljudi koji ga poznaju i koji se razumeju u kretanja ljudi u njemu, a ne da svaki činovnik iznosi predloge koji nemaju veze sa realnom situacijom i potrebama Beograđana“, zaključuje Jovanović.
Goran Vesić je najavio da će za početak biti rekonstruisana zgrada „Beobanke“ koje će postati jedna od najlepših poslovnih zgrada kao što je bila kada je građena“, okačivši fotografije kako bi ona trebalo da izgleda.
„Planirali smo da Beograd istovremeno sa rekonstrukcijom ove zgrade iseli okretnicu autobusa u skladu sa planom o izmeštanju svih autobuskih okretnica u centru grada i raspiše tender za rekonstrukciju vidikovca koji je sada zauzet bespravnim objektima i da tu bude urbani džep“, napisao je Vesić.
Prema njegovim rečima, sam objekat treba da postane umetnički centar.
Na okretnici Zeleni venac nalazi se pet autobuskih stajališta.
Saobraća 15 linija.
BONUS VIDEO: pijaca Zeleni venac