Katarina Šćepanović iz Foruma beogradskih gimnazija i Darko Egera, predsednik aktiva direktora škola Novog Beograda, ističu da je nasilnička klima među decom prisutna odavno, ali da je tek u poslednje vreme postala vidljiva. Direktorka škole u Surdulici otkrila je detalje skandala kakav ovaj grad ne pamti.
Snimak navodnog seksualnog odnosa među učenicima šestog razreda u Surdulici šokirao je javnost u Srbiji.
Više javno tužilaštvo u Vranju dalo je nalog da se provere okolnosti nastanka snimka u OŠ “Vuk Karadžić” u Surdulici.
Reporteri televizije Blic stupili su u kontakt sa direktorkom te škole Draganom Nešić, koja nije htela pred kamere, ali je izjavila da ne može mnogo detalja o ovom slučaju da iznosi u javnost, jer je pokrenut disciplinski postupak.
Za tu televiziju je rekla da se preksinoć saznalo za incident, da je situacija vrlo delikatna i da je istraga u toku. Istakla je da su odmah obaveštene sve nadležne institucije – policijska uprava i Centar za socijalni rad i zdravstveni centar, kao i roditelji. Tim za prevenciju radi sve ono što inače treba da se radi u ovakvim situacijama. Disciplinski postupak je odmah pokrenut i danas bi ovu školu trebalo da poseti inspekcija.
Roditelji iz Surdulice čija deca idu u ovu školu izjavili su za „Blic TV“ da su šokirani ovim događajem. Ističu da se ovakav incident nije do sada dogodio u ovom malom mestu, i potpuno su u čudu, jer, kako kažu, njihovoj deci nije dostupan takav sadržaj.
Dva događaja u srpskim školama ponovo su šokirala javnost – ispred tehničke škole u Železniku je u dvorištu učenik izbo tinejdžera, a potom su izneti navodi o eksplicitnom snimku seksualnog odnosa dvoje učenika šestog razreda.Ova dva odvojena događaja u srpskim školama, ponovo su, po ko zna koji put, pokrenula pitanja – šta se dešava sa mladima, gde smo pogrešili, ko je kriv i šta nam je činiti?
Gosti televizije Blic kažu da glavni problem leži u porodici i nedostatku roditeljske pažnje i dodaju da veliki problem danas predstavlja internet na kome deca provode mnogo vremena. Katarina Šćepanović i Darko Eger ističu i da se u školi najjasnije oslikava pravo stanje društva, te da se ne mogu posmatrati odvojeno jedan od drugoga.
„Posmatrati školu kao izdvojeni deo društva nije tačno. Imamo jednu ozbiljnu društvenu krizu koja se preslikava u školu. Činjenica je da deca rastu u okruženju koje ne neguje pozitivne stvari, tj. vrline. Odavno se više ne ustaje u autobusu starijim ljudima, pa da krenemo nagore“ kaže Darko Eger, predsednik aktiva direktora škola Novog Beograda.
Katarina Šćepanović ocenjuje ove događaje kao simptom društvenog sunovrata, koje ne treba tražiti u školi, već u porodici.
„Ne dešavaju se ove stvari zbog škole uvek. Ima nekih situacija, ali mislim da se pre svega dešavaju u školi. I onda to dođe u fokus. Međutim, svakako da se koreni nalaze na nekom drugom mestu. Da li je to porodica, da li su to negativni uzori, odnosno nedostatak uzora koje pružamo deci… Da li je to nedostatak bavljenja decom? Nažalost, takva je društvena klima, okolnosti, ekonomske i ostale“, kaže Katarina Šćepanović.
Ističe da, verovatno, zbog nedostatka vremena da se bave decom, roditelji ih prepuštaju internetu, za koji ne postoji nikakva kontrola sadržaja za maloletnike.
„Bilo je govora da će država nešto učiniti povodom kontrole internet sadržaja. Deca žele taj trenutak slave i pažnje na jedan užasan način. Ne možete dete da prepustite telefonu. Problem je i nastavni kadar, sa nedostatkom i kvalitetom. Mi nismo obučeni za ovakve situacije“, kaže Šćepanović.
Eger ističe da, iako su načinjene neke izmene u zakonu o školstvu, potrebno je vreme da te iste promene daju bilo kakav efekat.
„Ja sam još 2016. predložio deci da se zakonska granica sa 14 godina spusti na 12 zbog širine dostupnosti sadržaja i poistovećivanja. Bilo koja promena u obrazovanju ne može da da rezultate u kratkom roku. Jedan temeljan rad i jedna temeljna saradnja može da da dobar rezultat“, kaže Eger.
Sagovornici televizije Blic ističu da veliki problem predstavlja i nemogućnost da se disciplinski postupak dovede do kraja.
„Dešava se da škola pokrene disciplinski postupak da li protiv učenika, pa u nekim slučajevima i protiv nastavnika i taj protiv koga je pokrenut postupak, pređe u drugu školu pre disciplinskog postupka. Dete ostaje bez mrlje i nastavlja da pohađa školu… Mnogo toga polazi od kuće, prevencija je ključ, mi možemo da reagujemo ovako ili onako, ali prevencija je ključ“, kaže Katarina Šćepanović.
Ističu i da se rešenje ogleda u prevenciji.
„Ja sam siguran i iskustvo mi daje za pravo da kažem da je i ranije bilo problema. Porodica je prva kuća, vi živite sa njim. Kada roditelj dođe i kaže mi da je sve pružio detetu, a ono ne postiže zadovoljavajući uspeh, moje sledeće pitanje je uvek koliko ste vremena proveli sa njim?!“, kaže Eger.
Katarina Šćepanović navodi i da je zabrinjavajući podatak da je depresija i anksioznost u porastu kod dece.
„Deca ne gledaju televiziju, oni vreme provode na internetu i tu gledaju svašta. Oni se obraćaju onima u koje imaju poverenja. Nema dovoljno psihologa i pedagoga. Mnogo toga može da se prepozna ranije, deca prijavljuju digitalno nasilje, bave se timovi za nasilje i tom stranom. Nasilje je samo jedan simptom, ali sve polazi od porodice, a ispoljava se u školi“, kaže Katarina Šćepanović.
BONUS VIDEO Škola u Lacarku prokišnjava