Srednjovekovna tvrđava Maglič u dolini Ibra kod Kraljeva četiri godine je nepristupačna posetiocima, jer nema mosta. Nabujala reka je još 2019. godine odnela jedini most koji je vodio do tvrđave. Nadležni iz gradske vlasti u Kraljevu, sve vreme su govorili kako su projekat i sredstva za izgradnju novog visećeg mosta obezbeđeni, ali da su radovi odlagani zbog vremenskih uslova i pandemije korone. Sada je stiglo novo opravdanje - projekat je stopiran zbog realizacije plana izgradnje mini-elektrana na Ibru.
“Projekat se sada revidira, prilagođava višem nivou reke koji podrazumeva projekat budućih elektrana. Projektom njihove izgradnje uslovljen i početak izgradnje mosta, a prema planu izgradnje one bi trebalo da budu završene do 2026. godine“, rekli su iz Direkcije za izgradnju u Kraljevu za RTS.
Kako su istakli, sredstva za izgradnju mosta do Magliča je obezbedila država. Kažu i da projekat pri kraju, ali ne i kada bi mogla da počne i izgradnja, jer to “zavisi od Projekta minielektrana na Ibru”.
Pre više od dve godine, pokušalo se sa obezbeđivanjem sredstava za gradnju mosta. Ali zbog toga što je samo 8 miliona bilo opredeljeno, niko nije hteo da se prijavi. Stručnjaci kažu da je za gradnju ovakvog mosta potrebno između 15 i 20 miliona dinara.
Maglič je zbog svoje superiornosti pravi magnet je za turiste. Grupe posetilaca su svakodnevno navraćale. Ali, poslednje četiri godine mogu samo do podnožja, odnosno do obale reke. Avanturisti koji se ne mire sa ovakvom situacijom, sada moraju na sopstvenu odgovornost da se vraćaju pet kilometara ka Kraljevu i onda železničkim mostom da idu ka Magliču.
Ali, ne samo što više nije moguće posetiti ovo srednjovekovno utvrđenje, veliki problem je nastao kada je trebalo krenuti sa obnovom zidina. Više od 40 godina na tvrđavi nisu izvedeni ozbiljniji konzervatorski radovi i ona je pod uticajem vremenskih faktora, ali i zemljotresa 2010. godine, prilično oštećena. Umesto da radnici alat i materijal prenose preko mosta, svakoga dana to moraju da rade, ali čamcima. A svaki prelazak zahteva maksimalnu opreznost.
A da je Maglič primer jedne velike nebrige vlasti, pokazuju i raniji primeri. Prilazni viseći most je i pre nego što ga je Ibar odneo bio nebezbedan, pa je prelazak preko njega zabranila i građevinska inspekcija.
***
BONUS VIDEO: Da li će stari Savski most ipak biti sačuvan?