Zeleznicka-stanica-9-scaled-1.jpg
Zeleznicka-stanica-9-scaled-1.jpg

Nekadašnji dekan novosadskog FTN-a, profesor emeritus Radomir Folić za 021.rs kaže da je potrebna međunarodna komisija koja će utvrditi uzroke tragedije u Novom Sadu.

Kako insistira Folić, koji je inače doktor nauka iz oblasti betonske konstrukcije, nepoverenje javnosti je veliko i opravdano.

„Da bi se poverenje vratilo, po mom dubokom ubeđenju, najbolje bi bilo da to ne istražuju ljudi iz Srbije, već da to bude jedna međunarodna komisija stručnjaka iz regiona – Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Crne Gore. Neko iz Srbije bi im bio na raspolaganju da im tumači naše zakonodavstvo“, objašnjava Folić za 021.rs.

Kako kaže sagovornik 021.rs, on je pre skoro 62 godine diplomirao, ima veliko iskustvo i radio je u različitim sistemima, pa mu je samim tim neverovatno da se nešto iz ovog projekta drži kao tajno.

„Kakva tajna? Čim je tajna, to je nešto mutno. Pa to je prosto neverovatno, kao Kinezi ne daju. Pa ko može da ne da? Oni su izvršioci, ali ti (nadležni organi) si naručilac posla. Toliko je tu magle, i toliko je sve mutno. Poverenje javnosti je izigrano maksimalno“, ističe Folić.

PROČITAJTE JOŠ:

Opisujući procedure koje su morale da budu ispoštovane kada se rade intervencije na postojećim objektima, Folić kaže da je nužno obaviti pregled objekta i napraviti projekat zatečenog stanja.

„Znači, treba utvrditi da li su svi elementi stabilni, da li treba intervenisati bitnije ili površno, na elementima obloge, nosećim elementima ili na konstrukciji. To je onda podloga za projekat koji ima više faza. Idejni projekat ide na revizionu komisiju Ministarstva za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu i to je kao tehnička kontrola“, objašnjava naš sagovornik.

Potom se ide na izradu projekta i taj urađeni projekat, odnosno izvođački, treba da ide na tehničku kontrolu kod sličnih biroa ili fakulteta.

„U tom projektu za izvođenje, jedan od bitnih elemenata je prilog ili poseban projekat, projekat tehnologije izvođenja radova, gde mora sve da se napiše. Recimo, betonski radovi, ako ima radova sa čelikom, zavarivanja, to je posebno delikatno. U tom delu projekta ili posebnom projektu mora da stoji kvalitet, elektroda, koji zavarilac šta mora da ima od kurseva, i slično. Taj tehnološki projekat ili prilog projektu je vrlo bitan i to treba videti da li postoji ili ne postoji. Treba videti da li postoji. Kad to postoji ovakve stvari ne mogu da se dese“, smatra profesor.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Kada se izvode radovi, pojašnjava naš sagovornik, onda se vodi građevinski dnevnik.

„Mogu se i neke korekcije u odnosu na projekat raditi, jer ako vi zateknete nešto što je iznenađenje, morate prilagoditi projekat stvarnom stanju. To se konstatuje kroz dnevnik. Izvođač konstatuje, a nadzorni organ overava. Sve te izmene se ugrađuju u takozvani projekat izvedenog objekta ili projekat izvedenog stanja, što je osnova za tehnički prijem, davanje upotrebne dozvole i puštanje u rad i korišćenje“, navodi sagovornik 021.rs.

Profesor Folić naglašava da izvođač radova mora biti kontrolisan i da mora da izvede radove po projektu.

„Ako ima zastoja i iznenađenja to se konstatuje u dnevnik i preseljava u kontakt izvedenog stanja. Kada se nešto promeni, izmeni, nadzor, znači Utiber, treba da uradi tehničku kontrolu. Ako je u toj tehničkoj kontroli nešto otkriveno kao neadekvatno, mora se korigovati i konstatovati u projektu izvedenog stanja. I tu je nadzor vrlo važan. Sad, da li su oni to radili ili nisu radili, ja ne znam“, kaže profesor.

Sagovornik 021.rs se osvrće i na izjave brojnih zvaničnika koji za tragediju krive struku i kaže da je problem i u tome što struka nije ta koja u konačnici donosi odluke.

„Odluke donosi neko drugi“, zaključuje profesor Folić.

Podsetimo, JP „Infrastrukture Železnice Srbije“ ne samo da nema upotrebnu dozvolu za zgradu Železničke stanice u Novom Sadu, već, kako je objavio Insajder, nije ni podneo zahtev za dozvolu, niti je iskoristio mogućnost izdavanja privremene upotrebne dozvole.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

Kako je pisao 021.rs, javnosti je malo šta dostupno kada je reč o ovom projektu. Ono što jeste objavljeno je Glavna sveska projekta koja uključuje prugu od Beograda pa sve do državne granice sa Mađarskom (Kelebija), sa svim staničnim zgradama na toj trasi.

Iz projekta je nepoznato na koji način je utvrđivana stabilnost samog objekta, s obzirom na to da dokumentacija ne uključuje elaborat o proceni stanja konstrukcije.

Nadstrešnica teška nekoliko tona obrušila se u petak, 1. novembra, ubivši četrnaestoro i teško povredivši troje. U međuvremenu je ministar građevinarstva, saobraćaja i infratrukture Goran Vesić, podneo ostavku četiri dana nakon tragedije. Više javno tužilaštvo u Novom Sadu ispituje ljude u svojstvu građana. Niko nije priveden. Nijedna optužnica nije podignuta.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare