Direct PERSPECTIVE
Foto: Promo

Bez obzira na potrese kojima smo bili izloženi u ovoj godini, navike potrošača će se promeniti malo ili na kratko, nakon čega će ponovo biti iste kao ranije, smatra 85 odsto ispitanika koji su učestvovali u istraživanju o poslovanju u periodu posle korone, koje je sproveo Direct PERSPECTIVE tim.

U istraživanju Direct PERSPECTIVE: Poslovanje u postcovid periodu u Srbiji koje je sprovedeno od maja do jula 2020. godine, učestvovalo je 189 ispitanika iz 14 industrija – sa različitih nivoa rukovođenja, od C- level funkcija do operativnih i administrativnih pozicija.

Istraživanje je sprovela DIRECT MEDIA United Solutions sa partnerima: IAA Serbian Chapter, ICT HUB, Inicijativa Digitalna Srbija, In Store, Nova Iskra, Srpska asocijacija menadžera i UEPS.

Direct PERSPECTIVE tim predstavlja ključne nalaze istraživanja u tri oblasti: Ekonomija i poslovanje, Brend i Tehnologije i ujedno poziva sve aktere poslovne, marketinške, startap i tehnološke zajednice da se uključe u kontinuirani dijalog na temu poslovanja u postcovid periodu:

Inovacije i likvidnost biće prioriteti u poslovanju

Najveća briga poslovnog sveta u narednom periodu je opadanje potražnje za proizvodima i uslugama, smatra 59% ispitanika Direct PERSPECTIVE, dok 35% kao najveći problem percipira likvidnost. Zato ne čudi da, kao najpotrebnije za uspešno poslovanje, ispitanici vide inovacije prozvoda i usluga, kao i dobro balansiranje sredstava i obaveza.

Foto: Promo

Svakako, nisu sve industrije podnele jednak pritisak i krajnji efekat neće biti isti za sve. 40% ispitanika je, kao industriju koja će najviše biti pogođena u ovom i narednom periodu, prepoznalo kulturu. Ovaj podatak sledi nakon očekivanih odgovora poput turizma (78%), avio industrije (65%) i ugostiteljstva (46%).

O tome kako je pandemija uticala na rast firme u kojoj radi govori Nemanja Žilović, Izvršni direktor Strategije i transformacije, Telenor

„Tokom prethodnih meseci, telekomunikacione usluge postale su još važnije i pojedincima i kompanijama za normalno funkcionisanje i vidimo da će potreba za njima, kao i važnost u životima ljudi, u budućnosti dodatno rasti. Od početka pandemije beležimo snažan skok saobraćaja u našoj mreži, pre svega u upotrebi internet komunikacionih servisa, ali i u glasovnom saobraćaju. Veoma brzo, za svega nekoliko dana, bili smo u stanju da proširimo kapacitete naše mreže kako bi održali kvalitet servisa, na šta sam veoma ponosan.“

Kriza je podstakla kompanije na promenu

Korona je potpuno resetovala dosadašnji pristup radu i zaposlenima. Tako će vodeće HR strategije za koje će se biznisi odlučivati u budućnosti biti bazirane na redizajnu organizacione strukture, modernizaciji i uvođenju novih načina rada, pokazuju rezultati Direct PERSPECTIVE istraživanja. 29% ispitanika kao prioritet vidi i optimizaciju radnih mesta u delu smanjenja broja zaposlenih i preraspodele posla. U perspektivi trećine ispitanika na srednjim i nižim nivoima je fleksibilno mesto rada.

Strageiju svoje firme u oblasti ljudskih resursa iznela je vana Mihajlović, HR direktor, DIRECT MEDIA United Solutions:

„Kriza je za sve nas test agilnosti! Situacija sa pandemijom nas je naučila koliko je važno da jačamo svoju kompetenciju prilagodljvosti i umeće efikasnog odgovora na stalne promene. Uporište za prevazilaženje neizvesnosti nalazimo u zaposlenima, koje maksimalno uključujemo u pitanja koja se tiču našeg poslovanja i radnog okruženja. Kao nosioce unapređenja i inovativnih rešenja, vidimo široku bazu zaposlenih koji svakodnevno pružaju naše usluge i doprinose njihovom kvalitetu kroz primenu savremenih praksi. Zbog toga zaposleni dolaze na prvo mesto. Vodeći računa o njima, staramo se o našim klijentima, a time i o celokupnom poslovanju.“

Vodeća odlika potrošača novog doba je otpornost

Gubitak slobode, ograničenost kretanja i fizička distanca podstiču kod potrošača želju da nadoknade propušteno. Nepoverenje i nesigurnost biće prisutni još dugo vremena, ali ljudi jesu društvena bića, i tu se najviše ogleda rezilijentnost – kroz želju da se vodi ispunjen život. Bez obzira na potrese kojima smo bili izloženi u ovoj godini, 85% ispitanika Direct PERSPECTIVE smatra da će se navike potrošaca promeniti malo ili na kratko, nakon čega će ponovo biti isti kao ranije.

Foto: Promo

Okrenutost lokalu je neophodna brendovima

Kampanje podrške lokalnim proizvođačima za vreme i nakon prvog talasa pandemije, postavile su temelj onome što bi mogla biti opredeljenost kupaca na duži rok. Javio se jak osećaj lokalnog patriotizma i pripadanja, a to primećuje čak 50% ispitanika koji percipiraju da će se potrošači okrenuti lokalnim proizvodima. Kompanije veruju da će država podsticati kupovinu lokalnih proizvoda.

Biznisi se ubrzano kreću ka tehnološkom progresu

Iz vizure ispitanika Direct PERSPECTIVE, potrošači su uveliko prihvatili onlajn kanale u svim sferama života – za komunikaciju, kupovinu, finansije, zabavu, obrazovanje. Zato ne čudi što ubrzani proces digitalizacije u narednom periodu i intenzivnu upotrebu tehnologija u poslovanju očekuje 50% ispitanika. Više od jedne trećine je implementiralo nekoliko projekata digitalizacije na ključnim segmentima biznisa, dok je kod 45% njih započet jedan ili više projekata.

Foto: Promo

Svoje viđenje digitalne transformacije iznela je Marija Desivojević Cvetković, Senior Vice President, Delta Holding:

„Suština digitalizacije ne sastoji se u tome da digitalizujete već postojeće procese dok se i dalje držite poslovnih paradigmi iz XX veka. Digitalizacija je samo alat koji vaše poslovanje čini efikasnijim. Suština digitalne transformacije leži u drugoj reči: transformacija. Transformacija poslovnih procesa, transformacija načina na koji vidimo i vodimo poslovanje, transformacija celog našeg mindseta. Smatram da nama u Delti pandemija nije pokazala, već samo potvrdila da je ova transformacija, na kojoj odavno radimo, neophodna. Ako pitate gde je ona najuočljivija, onda je to verovatno u digitalnoj komunikaciji, koja je omogućila i rad od kuće i razvoj biznisa koji se zasnivaju na udaljenoj komunikaciji. Ako govorimo o samom biznisu, digitalizacija će biti vidljiva u oblastima u kojima već poslujemo, ali i u izlasku u neke sasvim nove biznise.“

E-commerce predstavlja glavni fokus transformacije

Istorijski proboj ecommerca će neke navike promeniti na duži rok, a samim tim i poslovanja. E-commerce će biti prvi projekat u koje će ispitanici Direct PERSPECTIVE istraživanja ulagati, ali ne i jedini. Digitalna perspektiva pokreće biznise i u pravcu razvoja digitalnih proizvoda i stvaranja boljeg korisničkog iskustva i CRM-a. Istovremeno, pogled na okruženje im govori da se i organizaciona kultura mora menjati, kao još jedan od imperativa uspešne digitalne transformacije.

Fokus na higijenu i socijalno distanciranje najviše će ubrzati promene u bankarstvu

Budućnost plaćanja je u digitalnom obliku, a iz perspektive naših ispitanika, bankarstvo će biti industrija koja će doživeti najveću tehnološku transformaciju, kao i retail. Zato ne iznenađuje da su, kao najvažnije tehnologije koje će kreirati promene, ispitanici Direct PERSPECTIVE upravo prepoznali one koje su više karakteristične za plaćanja i finansije.

O razvoju digitalnih usluga za korisnike govorio je Vuk Kosovac, član Izvršnog odbora OTP banka Srbija

„Pored kontinuiranog rada na digitalnoj transformaciji banke, važno nam je da naše klijente edukujemo i ohrabrimo da postanu digital korisnici – a činjenica da su naše digitalne usluge tokom vanrednog stanja koristili za 84% više nego ranije – je ohrabrujuća. Cilj nam je da osnažimo i preduzeća na tom istom putu, pa pored CSR imamo i biznis aktivnosti poput platforme za pružanje usluga e-commerce, koje podrazmevaju kreiranje online prodavnice, unapređenje već postojeće, omogućavanje online prodaje za one koji nemaju sajt.
Suština je upravo jačanje digitalnih kanala, na osnovu kojih će banka kao snažan igrač na tržištu moći da pomogne i biznisima i pojednicu da obezbede nove ideje, i dovoljno brz napredak i razvoj.“

 

Direct PERSPECTIVE je realizovan od strane multidisciplinarnog tima profesionalaca DIRECT MEDIA United Solutions iz oblasti: Data Analytics & Insight, Media, Brend komunikacije, HR i Korporativne komunikacije, u saradnji sa partnerima.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar