Cene naftnih derivata nastavljaju da rastu, a prema rečima sagovornka "Nove", Nebojše Atanackovića i Tomislava Mićovića, ovaj trend može se nastaviti i u budućnosti.
U odnosu na države regiona, cene evrodizela najviše su u Srbiji, a razlika u ceni između Srbije i Bosne i Hercegovine za pojedine naftne derivate ide i do 31 cent. U Srbiji je juče zabeležena cena evrodizela od čak 185,9 dinara po litru, a ako se nastavi ovaj rast, onda ni 200 dinara po litru nije nedostižno. Naprotiv.
Za ovo se može kriviti rast cena na svetskom tržištu – u samo jednom danu, cena barela nafte „skočila“ je sa 87 na 90 dolara, što je najviša cena u proteklih sedam godina.
Cene naftnih derivata na svetskim berzama u porastu su u prethodnih godinu dana, jer zemlje najvećih proizvođača nafte OPEC ne žele značajnije da povećaju proizvodnju, što dovodi do održavanja visokih cena.
Iako je početkom decembra bilo najavljeno povećanje proizvodnje, kada je samo zbog najve došlo do pada cena, kasnije su od ove odluke odustali, i to zbog širenja novog soja virusa korona, te straha da će nove mere za suzbijanje pandemije dovesti do zatvaranja, a samim tim i smanjenja potrošnje. Vođeni dosadašnjom praksom, možemo zaključiti da će poskupljenje u Srbiju stići u roku od šest do osam nedelja.
„Očigledno je da zavisimo od globalnog tržišta. Pa Srbija ne proizvodi ni struje koliko je potrebno, a tek naftne derivate“, kaže Nebojša Atanacković, predsednik Unije poslodavaca Srbije.
Kako Atanacković objašnjava, berza sirove nafte je najneizvesnija za prognoziranje, a dešavanja poput nemira između Ukrajine i Rusije svakako imaju uticaj.
„Može se očekivati dalji rast cena, ali to se neće dešavati naglo, već postepeno“, kaže naš sagovornik. Jedini uslov da se cene naftnih derivata smanje jeste da tržava smanji poresko opterećenje i akcize na dizel.
Upravo zbog niskih akciza i poreza od 17 odsto, cene naftnih derivata u susednoj Bosni i Hercegovini jeftiniji u poređenju sa Srbijom. Naime, evrodizel je jeftiniji za 31 cent, dok su cene BMB 98 i BMB 95 niže za 25, odnosno 22 centa.
„Trenutno se u Srbiji dešava veoma redak slučaj – akcize na dizel i benzin veoma su slične, a ranije nije bilo tako“, dodaje Atanacković.
Ipak, prema rečima našeg sagovornika, neosporno je da je, kada su cene naftnih derivata u pitanju, Srbija jeste u vrhu.
Sa njim se složio i Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS).
Ipak, kako podaci za 27 zemalja Evropske unije o prosečnim cenama goriva u toku prethodne nedelje još uvek nisu objavljeni, Mićović ističe da će poređenje moći da se izvrši tek kada budu dostupni zvanični podaci za Hrvatsku, Rumuniju, Bugarsku i Grčku.
„U Crnoj Gori država svake dve sedmice utvrđuje maksimalno dozvoljene cene goriva i od utorka je navedena cena benzina povećana sa 1,45 na 1,50 evra po litru, što je više za oko 6 dinara po litru, a dizela sa 1,32 na 1,39 evra za litar ili oko 8 dinara po litru više. U Makedoniji je cena goriva takođe pod kontrolom države i u poslednje četiri nedelje su cena benzina i dizela povećane za 4 denara ili nešto više od 2 dinara po litru“, objašnjava Mićović.
Mićović se složio sa Atanackovićem i u konstatciji da tržište Srbije, kao ni bilo koje drugo nacionalno tržište, ne može biti izolovano od promena na svetskom tržištu.
„Dokle god sirovina za proizvodnju goriva, odnosno sirova nafta poskupljuje, to će odraziti i na cene na benzinskim stanicama. Ovaj uticaj jedino može da ublaži ili potpuno eliminiše država promenom dažbina koje se naplaćuju u prometu derivata nafte, ali to je pitanje za nekog drugog“, zaključio je Mićović.
BONUS VIDEO Mićović Zašto Srbija ima najviše akcize na TNG u celoj Evropi
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: