Vitamini
Foto: Opreanu Roberto Sorin / Alamy / Alamy / Profimedia

Mnogi ljudi uzimaju suplemente kako bi poboljšali svoje zdravlje ili sprečili bolest. Iako su uglavnom dostupni u svakoj apoteci ili prodavnici zdrave hrane, to ne znači da ne dolaze sa strogim uputstvima koje treba pratiti ili upozorenjima o međusobnom negativnom delovanju - na šta često ni ne obraćamo pažnju.

Morate obratiti pažnju na to koje suplemente i vitamine uzimate, kada ih uzimate i koliko, jer ne idu jedni sa drugim i ako ih mešate mogu da izazovu razne neprijatnosti.

Kombinacije vitamina koje treba izbegavati

Vitamin C sa vitaminom B-12

Vitamin C je esencijalni antioksidans za zdravlje imunog sistema. Vitamin B-12 pomaže u održavanju vašeg nervnog sistema i formiranju crvenih krvnih zrnaca. Studije pokazuju da istovremeno uzimanje ova dva suplementa može smanjiti količinu vitamina B-12 koju dobijate. Dakle, stručnjaci preporučuju uzimanje ovih suplemenata u razmaku od najmanje dva sata.

Dodatak vitamina A uz hranu bogatu vitaminom A

Pošto je vitamin A vitamin rastvorljiv u mastima, svaki višak se skladišti u telu. Dakle, ne morate da uzimate vitamin A svaki dan. Previše vitamina A može dovesti do slabljenja kostiju i samim tim i više mogućih preloma kostiju kako starite.

Ako ste trudni ili uzimate suplement vitamina A, izbegavajte da jedete jetru ili jetrenu paštetu. Ove namirnice su toliko bogate vitaminom A da čak i ako ne uzimate suplemente vitamina A, trebalo bi da ih jedete samo jednom nedeljno kako biste izbegli previše konzumiranja.

Folna kiselina (vitamin B9) i vitamin B12

Iako su oba ova vitamina B važna, uzimanje previše folne kiseline ili folata zapravo može sakriti simptome nedostatka vitamina B12. Dakle, razgovarajte sa svojim lekarom da proverite nivoe vitamina pre nego što dodate ove suplemente svom režimu.

Vitamin E i vitamin K

Potvrđeno je da dodatak vitamina E može dovesti do povećanog krvarenja kod nekih ljudi. Neki lekari propisuju dodatak vitamina K za pomoć pri zgrušavanju krvi. Uzimanje vitamina E u isto vreme može suprotstaviti efekte vitamina K.

Druge kombinacije dodataka koje treba izbegavati

Bakar i cink

I bakar i cink su važni minerali. Većina ljudi dobija dovoljno ovih hranljivih materija kroz ishranu. Bakar pomaže u razvoju mozga, zdravlju nervnog sistema i stvaranju važnih tkiva u telu, a cink je važan mineral za lečenje.

Različiti minerali mogu da se takmiče za apsorpciju u vašem digestivnom sistemu kada se uzimaju u isto vreme. Dakle, ako uzmete bakar i cink zajedno, obično se slabo apsorbuje. U slučaju ova dva suplementa, cink pobeđuje. Ljudi koji uzimaju mnogo suplemenata cinka mogu razviti nedostatak bakra.

Zeleni čaj i gvožđe

Sami po sebi, oba ova suplementa nude mnogo prednosti. Zeleni čaj ima antiinflamatorna jedinjenja koja mogu pomoći ljudima sa stanjima kao što je inflamatorna bolest creva. Gvožđe je važno za stvaranje hemoglobina, proteina u krvi.

Međutim, kada se uzmu zajedno, antioksidansi iz zelenog čaja vezuju se za gvožđe. Ovo smanjuje pozitivne efekte konzumiranja zelenog čaja.

Kalcijum sa drugim mineralima

Kalcijum je važan mineral za zdravlje kostiju. Uzimanje suplemenata kalcijuma može uticati na to kako vaše telo apsorbuje druge minerale uključujući cink, magnezijum ili gvožđe. Ako uzimate bilo koju kombinaciju ovih dodataka, razgovarajte sa svojim lekarom o najboljem vremenu za maksimalnu apsorpciju svakog minerala.

***

Bonus video: Zdravo misli o pravilnoj suplementaciji vitaminima i mineralima

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook
Twitter
Instagram

Komentari

Svi komentari (0)