Saveti lekara za lakše preživljavanje promene vremena

Podeli:
promena vremena
Foto: lolostock / Alamy / Alamy / Profimedia

Sa 30 stepeni naglo pređemo na petnaestak, pa se onda opet penjamo na 28. U ovo doba godine telo pokušava da se prilagodi na sve naglije temperaturne oscilacije, s tim što mu u tome i mi možemo pomoći. Kako da lakše podnesemo promenu vremena, priča dr Nikola Stojković.

Promene vreme, posebno na prelazima godišnjih doba kao što je sada iz leta u jesen, jesu normalne. Ali te promene poslednjih godina sve češće budu drastične, pa kao poslednjih dana, zahladni za čak desetak stepeni u samo dan, dva. Pritom, posle ovih pravih jesenjih dana meteorolozi najavljuju ponovo temeprature i oko 28 stepeni. A to sve utiče na telo koje pokušava da se prilagodi.

„Klimatske promene sve više utiču na naše zdravlje, i to negativno. Sve zavisi mnogo od zdravstvenog stanja osobe, ali i od godina. Stariji ljudi po pravilu teže podnose promene vremena, s tim što u poslednje vreme jače oscilacije u temperaturama izazivaju zdavstvene tegobe i kod mlađih“, priča dr Stojković, lekar opšte medicine.

Bolovi u grudima i kod zdravih

On izdvaja koje su ovih dana moguće tegobe i među mlađim i među starijim meteoropatama.

„Od naglog hladnog talasa sužavaju se krvni sudovi, što za posledicu ima bolove u nogama, kao i suženje krvnih sudova u srčanom mišiću, pa se pogoršavaju hronične koronarne bolesti. Takođe, i kod sasvim zdravih ljudi mogu da se jave bolovi u grudima. Neretko je moguć i infarkt srca. U nekim slučajevima se javlja i glavobolja koja bude predznak šloga.“

Doktor Stojković kaže da su ipak najčešće promene u krvnom pritisku.

„One se javljaju najpre kod pacijenata koji su hipertoničari. Ti pacijenti neretko tokom toplih dana smanje svoju terapiju, a kad dođu hladniji dani veoma često te smanjene doze antihipertenziva, tj. lekova za pritisak nisu dovoljne da se oni dobro osećaju.“

Zato je neizmerno važno paziti na redovnu terapiju za pritisak, posebno u ovim danima kad se vreme menja.

Takođe, kod pacijenta sa bolestima pluća javljaju se opstruktivni bronhitisi i astme, s tim što, recimo, njima pogoduje toplije vlažno vreme, kaže naš sagovornik.

Doktor priča da i osobe koje nemaju hronične tegobe teško podnose naglu promenu vremena.

„Što se tiče takozvanog jesenjeg zamora, kod mnogih se javlja pospanost, zatim nesanica, a kada je povećana oblačnost, manje se luče hormoni serotonin i melatonin. To sve remeti san, ali i raspoloženje. Takođe, često se javljaju i glavobolje, ali i reumatološki problemi, poput ukočenosti i bolova u mišićima i zglobovima, a česte su i prehlade, upale disajnih puteva.“

Sve se to dešava jer telo pokušava da de prilagodi novim naglim promenama u prirodi. A te tegobe koje prilagođavanje sa sobom nosi nisu nimalo prijatne. Dr Stojković priča kako da iole ublažimo glavobolju, nesanicu, bolove u telu, pospanost, razdražljivot – sve ono što nas muči ovih dana.

Vreme je za vitamin D

„Savet nije nimalo komplikovan, samo ga se treba pridržavati – dovoljno sna, dovoljno vode, zdrava ishrana. Pritom, potrebno je unositi i suplemente u vidu vitamina i minerala, posebno vitamin D jer njega ne možemo da unesemo dovoljno preko kože iz sunca kad je tmurno jesenje vreme. Takođe, ne bi bilo loše da srčani bolesnici u ove dane urade preventivni pregled, pa i da eventulano promene dozu terapije. Inače, svima, i zdravima, dobro bi došle vežbe. Ne mora to bude zahtevan iscrpljujuć trening, već vežbe istezanja, šetnja, nešto što će nas razdrmati. Ako vam je teško da po ovakvom danu izađete napolje i trčite ili šetate, uradite kod kuće vežbe 15-ak minuta.“

Pročitajte još:

Kako kaže dr Stojković, ovi jednostavni saveti mogu mnogo da pomognu, ali neretko pređemo preko njih, pa onda ne čudi što nas boli glava, ne možemo da spavamo, svađamo se s kolegama.

Pre nego što počnemo da kukamo naokolo da nas sve boli i da nam nije ni do čega zbog vremena, bolje bi bilo da pazimo da li smo u toku dana popili preporučenih šest do osam čaša vode, da li smo u krevet pošli do 22 h, da li smo uredno doručkovali, ručali, večerali i pojeli neku zdravu užinu u međuvremenu, da li smo prošetali uveče s prijateljicom ili uz omiljenu seriju uradili seriju vežbi za istezanje. Sve to možda neće sasvim oterati tegobe zbog promene vremena, ali će nam sigurno biti mnogo bolje i lakše ćemo uploviti u novi dan.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

BONUS VIDEO: Šta nam se dešava dok spavamo

Komentari

Vaš komentar