Zašto ovih dana ne možemo da spavamo

Zdravlje 20. sep. 202119:48 > 19:54
Podeli:
nesanica promena vremena
Foto: Andriy Popov / Panthermedia / Profimedia

Poslednjih dana sve češće čujemo da se mnogi oko nas žale da loše spavaju. Šta može biti uzrok, govori dr Petar Borović.

Kako kaže doktor, san se lako naruši, a teško popravlja, posebno u ove dane kada se vreme menja. A pošto meteorolozi najavljuju naglu promenu vremena za naredne dane, tj. zahlađenje za čak desetak stepeni, važno je znati kako možemo da eliminišemo sve ono što nam kvari san, pa se probudimo – umorni, kao i u kakvoj su zapravo vezi spavanje i promena vremena.

Ima nešto u vazduhu

„Pre jače promene vremena, oko 300 kilometara ispred, recimo, naoblačenja ili nevremena, ide front pozitivnih jona. Oni izazivaju nervozu, pa čak i životinje reaguju na njih. Ta promena sa jako toplog na hladnije vreme, kao i stepen vlage u vazduhu, jako utiču na san, te ne čudi što ovih dana mozak reaguje i lošije spavamo“, kaže dr Borović.

On savetuje i kako da eliminišemo te pozitivne jone koji kroje odnos – spavanje i promena vremena.

„Dobro rešenje je ovlažiti prostoriju jer dodir vode i vazduha stvara negativne jone. Možete da nabavite akvarijum s ribicama ili, još bolje, kućnu fontanicu.“

Osim veze – spavanje i promena vremena, još je faktora koji utiču na loš san.

„Oko trećine ljudi u gradovima ima problema sa snom – zbog loše ishrane, stresa, ali i alkohola pred spavanje, koji ih trenutno zavara i uspava, ali onda se probude posle sat i po, dva i bulje pola noći u plafon“, kaže doktor i dodaje da se podrazumeva da i kafa pred spavanje nije dobra jer razbuđuje.

Sat pred spavanje u šetnju

Doktor savetuje i šta uveče treba raditi kako bismo lakše utonuli u san.

„Dobro je ići u šetnju, tri do pet kilometara, sat, dva pred spavanje. Dobro je i raditi lagane vežbe, a pomaže i pranje prozora, ali i relaks masaža i mirišljava kupka. Ne treba jesti tri sata pre spavanja, a najbolje je da taj obrok bude lagan. Takođe, obavezno treba provetriti prostoriju, koja treba da bude na oko 18 stepeni. Možete po želji i da popijete neki čaj ili tablete hormona sna melatonina, koji je prirodan i može da se uzima bez kontraindikacija, samo treba pratiti uputstvo“, savetuje doktor Borović.

Doktor Borović priča i zašto je kvalitetan san važan.

„U toku noći organizam se obnavlja, eliminiše sve što je suvišno, mozak se resetuje. A ako ujutru budemo još malo slomljeni, to znači da mozak traži još malo dodatnog rada, tj. to znači da nam fali još sna.“

Pročitajte još:

U krevet do 22 h

Doktor kaže i da nam je u proseku potrebno oko sedam i po sati sna, mada to zavisi od osobe do osobe, a da u krevet treba ići najkasnije oko deset, pola jedanaest uveče. Naime, tada se luči melatonin.

„On snažno podiže imunitet. Ima ulogu da nas uvede u san, da san bude dug i kvalitetan. Melatonin dvostruko brže obnavlja ćelije kože, pa su žene koje su naspavane uvek lepe. A najvažnije – melatonin nas štiti i od moždanog i srčanog udara i od raka“, priča doktor kako se ovaj hormon spavanja najviše luči do jedan sat iza ponoći i do 30. godine života, posle toga manje.

Doktor zato ističe koliko je važno ispoštovati cirkadijalni ritam, tj. ciklus budnosti i spavanja koji je regulisan sunčevom svetlošću.

„Ako poštujemo te zakone smene dana i noći, ako redovno na vreme idemo u krevet u slično vreme, onda telo tri sata pred buđenje počne da luči adrenalin i da nas sprema za novi dan. U tom slučaju ustajemo odmorni i orni, pa nam ni kafa ne treba“, kaže dr Borović.

Manjak sna okidač za razne bolesti

U suprotnom, jako je loše ako se taj manjak sna nagomila, tj. ako smo hronično nenaspavani.

„Svaki put kad ne odemo ranije u krevet, hormoni se ne usklade, organizam je u haosu i ne zna kako da se postavi. To počinje loše da utiče na imunitet, na kompletnu odbranu organizma. Čovek postaje nervozan, pa su mogući problemi s pritiskom, moguće je da iskoči herpes, da se čovek prehladi jer je podložniji bakterijama, virusima i drugim bolestima, čak i kanceru. Problem će izbiti tamo gde smo najtanji“, zaključuje dr Petar Borović.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

BONUS VIDEO: Šta nam se dešava dok spavamo

Komentari

Vaš komentar