Jesenja anksioznost je stvarna i možda vam je zbog nje loše

Zdravlje 02. okt. 202016:17
Podeli:
Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Promena godišnjih doba, posebno s leta na jesen, može izazvati brigu, strah i druge negativne emocije - saznajte kako da prepoznate, a možda i predupredite jesenju anksioznost.

„Jesenja anksioznost je porast brige, straha i drugih negativnih emocija povezan s promenom godišnjih doba. Baš kao što postoji puno divnih stvari koje treba ceniti u vezi s jeseni, ima i puno stvari koje se dešavaju od septembra do decembra, a koje mogu da podstaknu brigu, posebno kod ljudi koji su već skloni aksioznosti“, kaže Keri Landin, psihološkinja iz UCHealth Integrative Medicine Centra i klinička instruktorka na Univerzitetu u Koloradu, na odeljenju za rezidencijalni program psihijatrije.

Prema njenim rečima, sve više ljudi oseća tu jesenju anksioznost, ponekad i pre vremena i nezavisno od stvarnih spoljnih faktora.

Pročitajte još:

„Kad znamo da postoji potencijal stresa, predvidimo probleme osećajući se neprijatno pre nego što se uopšte dogode“, kaže Landin. „Ljudi to često osećaju tokom jeseni, jer očekuju razne stresove koji dolaze s hladnijim vremenom i krajem kalendarske godine.“

Kimberli Asner-Self, savetnica i vanredna profesorka u Školi zdravstvenih nauka na Touro koledžu kaže da je taj osećaj nelagodnosti u jesen rezultat fizičkih promena koje utiču na mozak. Na primer, količina dnevne svetlosti se smanjuje što kod nekih ljudi pokreće hemijske promene u mozgu, koje vode do fizičkih simptoma, uključujući poremećaje u spavanju, simptome depresije i povećanu anksioznost, kaže ona.

Te hemijske promene i fizički simptomi poznati su kao sezonski afektivni poremećaj (SAD).

„Ovaj pojam opisuje ozbiljan pad raspoloženja koji se može dogoditi u jesenjim i zimskim mesecima. Mnogi ljudi prepoznaju SAD kao uzrok depresije, ali možda ne shvataju da to uključuje i simptome anksioznosti“, kaže Asner-Self.

A šta raditi po tom pitanju?

Pročitajte još:

„Suočavanje s jesenjom anksioznošću započinje identifikovanjem vaših ličnih okidača i stvaranjem plana za upravljanje njima pre nego što oni postanu nadmoćni ili izvan kontrole“, kaže Majra Mendez, psihoterapeutkinja i koordinatorka programa službi za mentalno zdravlje u bolnici Providence Saint John u Santa Moniki u Kaliforniji.

Neki od okidača mogu biti momenti poput početka nove školske ili akademske godine, gubitak letnje slobode i opuštenosti, sezona prehlada, više sati mraka, završetak godišnjeg odmora, nadolazeći praznici i kraj godine, piše The Healthy, a prenosi Index.

Komentari

Vaš komentar