Burno na mrežama.
Danas stupa na snagu izmenjen zakon o saobraćaju kojim se uvode strože kazne, a zakonom se predviđa i zabrana vožnje električnih trotineta po pešačkim površinama. Glavna izmena se odnosi na obaveznu vožnju biciklističkom stazom, a kazne za nepoštovanje novih pravila idu i do 120.000 dinara, ili čak 15 dana zatvora.
No, i za regularnu vožnju pašće neki dodatni troškovi. Vozači su u obavezi da nose biciklističke kacige (koštaju 4 do 27 hiljada) i svetloodbojne prsluke (oko 400 dinara). Uvedena je i obaveza da se na vozilo postavi registraciona nalepnica kao dokaz o tehničkim specifikacijama trotineta koju će izdavati Agencija za bezbednost saobraćaja.
Pored ovih osnovnih pravila, vozači moraju da koriste isključivo biciklističke staze i trake ili pešačko-biciklističke staze, a brzina ne sme biti veća od 35 km/h. Još jedan novitet je starosna granica – trotinetom mogu da upravljaju osobe sa navršenih 14 godina, a izlazak na kolovoz dozvoljen je samo na putu na kom je brzina kretanja ograničena na 30 kilometara na sat. Međutim, vozači koji su punoletni mogu da se voze i na putu na kome je brzina kretanja ograničena na 50 km/h.
Nakon što je na Instagram stranici moj_beo_grad_ objavljena informacija o zabrani vožnje električnih trotineta trotoarima, pešačkim stazama i pešačkim zonama, građani su iskazali svoje mišljenje.
Mišljenja su podeljenja i primetili smo da su se Beograđani posvađali prvog dana stupanja na snagu ove zabrane. Bilo je svega, od onih koji smatraju da je ovo ispravna odluka, pa do onih koji su žustro negodovali.
Krenimo redom. Brojni su komentari podrške izmenama ovog zakona.
„Opasno me nervira što voze trotoarima i sviđa mi se deo zabrane. Ali mislim da nije bezbedno da voze ulicom jer niko nije polagao da bi znao pravila na ulicama. Sviđa mi se zabrana deci jer je zaista mnogo dece mlađe od 10 godina koja divljaju po parkićima dok roditelje zabole uvo. U Parizu je na primer izglasano da se potpuno zabrane jer su stalno izazivali nesreće i čak i usmrtili nekoliko pesaka“, napisao je jedan korisnik Instagrama vidno revoltiran ponašanjem vozača električnih trotineta.
Sa njim je saglasan i drugi.
„U Nemačkoj ima staza samo za bicikle i trotinete odmah pored vozača,svi su učesnici saobraćaja samo sa ograničenom brzinom,a ne da se divlja kao u Srbiji“.
„Posle se čude što mladi oboljevaju i rano umiru. Umesto noge da protegnete i prošetate bar 5 km i više vi zasednete na trotinet. Ako već imate vremena slobodnog šetajte zdravo je.Telu je potrebna aktivnost“, glasio je naredni komentar.
„Zabraniti ih i na putu. Em noću voze neosvetljeni, em izlecu, ne možeš ih zaobići“.
„Nije mi samo jasno ko će i kako da zaustavi nekoga ko vozi trotinet, bukvalno samo prođe i ode“, pita se jedan korisnik.
„Ja nisam ljubitelj električnih trotineta ali smatram da treba da se voze na trotoarima, a sad se vi pitate zašto. Zato što čak ni bicikli ne mogu da idu po putevima kolko ima rupa i neravnina, a kamoli trotinet sa točkom od 2 cm i sa visokim ravnotečnim poločajem. Ne daj bože da naiđe neko jer će leteti na put. Drugo, ako automobili mogu da zauzmu tri četvrtine trotoara da bi se parkirali, i dok mogu oni jadni konji na zapregama da se voze zašto ne bi smeli električni trotineti na trotoar? Jeste da se nezgode dešavaju, ali to je i parcijalno krivica što ljudi ne gledaju gde hodaju. Tako da ovo je čista budalastina , samo jedite parizere“, napisao je jedan korisnik Instagrama.
Jedan muškarac je napisao da nema ništa protiv trotineta, ali podržava zabranu zbog bahatog ponašanja vozača.
„Nemam ništa protiv, super prevozić od A do B tačke,al kako voze sami su krivi što je došlo do zabrane. Podržavam“.
Sa druge strane, mnogo je i onih koji su izrevoltirani „udarom“ na trotinetaše.
„Sram ih bilo, kada Beograd bude imao svugde stazu za vožnju trotineta i bicikli onda mogu da uvedu to. Da, prvo su dozvolili par godina da se kupuju trotineti, da proizvođači i distributeri zarade pare, pa sada zabranjuju. Činjenica je da postoje bahati vozači trotineta, ali postoje i bahati vozači automobila koji su mnogi veća pretnja. Vozač trotineta možda može da te povredi, ali vozač automobila može da te ubije. Bolje bi im bilo da se bave stvarnim problemima u ovoj državi nego što zabranjuju vožnju ekoloških prevoznih sredstava. Umesto da podstiču što veći broj bicikla i trotineta oni ih zabranjuju. Mora i naftna industrija da zarađuje. Malo im je što poskupljuje gorivo svake nedelje“.
„Kao smetaju trotineti… Ja nemam, ali sad kupujem i voziću ga bajo po trotoaru! Što ne zabranite raspale automobile što zagađuju“.
„Da imam trotinet, ne bih ga sigurno vozio po našem kolovozu koji je pun rupa, ne znam gde im je pamet… Bolje da su ograničili brzinu kretanja trotineta na nekih 4-6km/h po trotaru. Vidim kako se ljudi bune što biciklisti prelaze na sredinu kolovoza, voleo bih da vas vidim kako upadate u rupe namerno koje se nalaze sa desne strane sa vašim automobilima. Nemamo nikakvu empatiju, savest, zdravo razmišljanje… Užas“.
„Katastrofa ti trotineti treba da budu budućnost ove zemlje, a ne da ukinu, to je mnogo profitabilnije za bilo koga od automobila“.
„Ja sam za svaki zakon koji je čitav da se uvede ali nek obezbede i staze kao u EU, ako ‘oće da se ponašaju već tako“.
I mnogi drugi idu u pravcu toga da je pre ove odluke trebalo urediti neke druge stvari.
„Beograd nema odvojenu stazu za bicikle i trotinete. Prvo neka zabrane da parkiranje na trotoarima i ivičnjacima jer majke sa detetom u kolicima moraju da de uključe u saobraćaj da bi stigle do željene destinacije. Nigde logike“.
„Divljaju svakako, ali ne treba zabraniti već napraviti stazu svuda po ulicama samo za trotinete i bicikle da mogu neometano da voze, šta je tu problem sem nemanja para i mogućnost države“.
„Onda zabraniti i pešačima i dostavljačima Glovo i Wolt, prvo pešači ne vide gde idu i udaraju ko obeznanjeni. Kad vidim ovo za trotinete komentare, molim da se onda sve uzme u obzir onda. Nisam vozač trotineta, ali gde mislite da ljudi voze i kome smetaju? Mene je više ljudi puklo nego što me neki trotinet tamo zakačio.
„Kakva država, takvi i zakoni!“, zaključio je neko.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare