Milica Zajcev, kritičarka i istoričarka umetničke igre, preminula je u 87. godini, saopštilo je danas Udruženje baletskih umetnika Srbije.
“Sa tugom vas obaveštavamo da nas je napustila naša Milica Zajcev (27.04.1934. Tuzla – 06.02.2021, Beograd), kritičar i istoričar umetničke igre, dobitnica nagrade za životno delo UBUS-a i priznanja za vrhunski doprinos nacionalnoj kulturi Republike Srbije.
Putujte draga naša Miška i hvala Vam na svemu! Znamo da ćete nam slati vetar u leđa i s nebeskih visina, a mi Vas nećemo zaboraviti. Vaše Udruženje baletskih umetnika Srbije”, istiće se u saopštenju UBUS-a
Poslednji ispraćaj Milice Zajce biće održan u sredu 10. februara na Novom groblju u 12.30.
Milica Zajcev bila je dobra vila našeg baleta, ističe Udruženje baletskih umetnika Srbije u prilogu njene biografije.
„Milica Zajcev je više od šest decenija beležila naše korake, uspone i padove jugoslovenskog, srpskog, beogradskog baleta, kao i alternativne, savremene scene – nova lica, nove zvezde i zvezdice, nove naslove, nove uloge, mlade koreografe, značajne jubileje, zapravo pratila je i beležila sve što (je) igra“, navodi UBUS.
Bila je učenica Nine Kirsanove i Mileta Jovanovića, balerina Makedonskog narodnog teatra i baletski pedagog. Završila je Filozofski fakultet i od 1955. godine se posvetila pisanoj reči o Terpsihorinoj umetnosti. Bila je stalni kritičar listova “Borba”, “Naša borba” i “Danas” i saradnik gotovo svih časopisa s temom pozorišta u zemlji i regionu poput “Pozorišnih novina”, “Pozorišta”, “Teatrona”, “Scene”, “Premijere”, “Zbornika Matice srpske”.
U časopisu za umetničku igru “Orchestra” bila je glavni urednik (1996-1998), stručni savetnik i član redakcije. Sarađivala je i sa internacionalnim baletskim časopisima, kao i na gotovo svim enciklopedijskim izdanjima bivše Jugoslavije kao autor članaka o umetničkoj igri. Milica Zajcev je igru uspela da dočara i približi i televizijskim gledaocima kao autor i voditelj TV serijala “Na vrhovima prstiju”, “Iz istorije baleta”, “Baletske nade”, “Koreograf” i “Igra što život znači”, ali i da ovu umetnost plasira u radijski etar kao autor radio serija “Slušamo balet” i “Beogradski koreografi”.
Milica Zajcev je pisala o premijerama, gostovanjima, klasičnom, savremenom baletu i alternativnoj sceni – i umetnicima koji su obeležili domaće stvaralaštvo. Autor je viđe od deset knjiga o umetničkoj igri: “Otkrivamo tajne baleta”, “Igra što život znači I, II, III”, “Svet igre u Beogradu – strani gosti na beogradskoj baletskoj sceni 1955–1997”, “Igra odraz vremena sadašnjeg – hronika događanja na alternativnim beogradskim plesnim scenama 1960– 2007”, “Igra slikana rečju – igračka hronika događanja na baletskoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu 1960– 2007”, “Dimitrije Parlić i domaći kompozitori”…
Bila je čest učesnik kulturno-naučnih skupova s temom teatra, predstavljajući i zastupajući interese umetničke igre. Njeno polje delovanja je široko, a mišljenje uvažavano, pa je Milica Zajcev bila i predsednik saveta BITEF festivala, član Upravnog odbora Narodnog pozorišta u Beogradu, član saveta baletske škole Lujo Davičo. Udruženje baletskih umetnika Srbije više puta je pozivalo u žirije nagrade Dimitrije Parlić i Festivala koreografskih minijatura (glavni žiri i žiri kritike), a bila je angažovana i kao deo Umetničkog saveta ovog udruženja.
Osim bogatog opusa i angažmana u ovoj oblasti Zajceva je radila kao saradnik, savetnik i samostalni savetnik u oblasti bibliotekarstva, novinarstva i međunarodne kulturne i informativne saradnje u organima savezne uprave. Penzionisana je nakon 35 godina rada u tadašnjem Saveznom sekretarijatu za inostrane poslove. Bila je član Udruženja baletskih umetnika Srbije, NUNS-a, Udruženja kritičara i teatrologa Srbije i Međunarodne federacije novinara, kao i beogradske sekcije CID UNESCO.
Jubileje povodom 50 i 60 godina profesionalnog rada Milica Zajcev obeležila je svečanostima u organizaciji Udruženja baletskih umetnika Srbije.
Dobitnik je Sterijine nagrade za teatraologiju za knjigu “Igra što život znači I”, i to je jedina do sada dodljena nagrada za teatrolgiju iz oblasti umetničke igre.
Udruženje baletskih umetnika Srbije 2005. godine dodelilo joj je nagradu za životno delo, a 2006. plaketu za doprinos Festivalu koreografskih minijatura. Dodeljeno joj je i priznanje za vrhunski doprinos nacionalnoj kulturi Republike Srbije. Dobitnica je srebrnjaka Narodnog pozorišta kao priznanja za predanu saradnju sa Pozorišnim novinama.