Klod Ruis Pikaso, najmlađi sin čuvenog španskog slikara Pabla Pikasa, umro je u Švajcarskoj u 76. godini.
Klod Ruis Pikaso bio je fotograf i režiser, a od 1989. do 2023. godine bio je upravnik Pikasove zaostavštine, gde se bavio zaštitom autorskih prava i njegovih dela. U julu se povukao i prepustio mesto sestri Palomi na toj funkciji, prenosi „Gardijan“.
Pablo Pikaso je imao četvoro dece: sina Paula, rođenog u vezi s Olgom Hohlovom, koji je umro 1975, Maju, ćerku s Mari-Terezom Valter koja je umrla 2022, Kloda i Palomu rođene iz veze s Fransoa Žilo koja je preminula pre dva meseca u 101. godini života.
Klod je skoro godinu dana radio kao asistent poznatom fotografu Ričardu Avedonu, a radio je i kao fotoreporter za „Time Life“, „Vogue“ i američki magazin „Saturday review“. Godine 2011. odlikovan je najvišim francuskim priznanjem, Legijom časti, za svoj rad kao umetnik i kao sudski imenovan administrator imanja svog oca.
Pikaso je prekinuo kontakt sa Klodom i Palomom nakon što je Žilo, koja je bila prva žena koja ga je napustila, napisala memoare o njihovom zajedničkom životu. Pokušao je da spreči objavljivanje njene knjige iz 1964. pod naslovom „Život sa Pikasom“.
Godine 1970, 22-godišnji Klod je pokrenuo sudski postupak u Francuskoj da bude priznat kao zakoniti sin, a samim tim i naslednik svog oca. Sud je presudio u njegovu i Palominu korist, braća i sestre su postali Pikasovi naslednici godinu dana nakon njegove smrti 1973.
Pikasovo imanje ostaje jedna od najbogatijih dinastija u svetu umetnosti. Kada je Pikaso umro u 91. godini 1973. godine, za sobom je ostavio više od 45.000 dela, među njima 1.885 slika, 1.228 skulptura, 7.089 crteža, 30.000 grafika, 150 skica i 3.222 keramička dela. Takođe je ostavio milione u gotovini. Sveukupno imanje je tada procenjeno na 650 miliona funti.
– Morali bismo da iznajmimo Empajer stejt bilding da bismo smestili sve radove – rekao je Klod kada je popis završen.
Kako Pikaso nije ostavio testament, podela njegovih poseda trajala je šest godina i dovela do gorkih podela u porodici. Na kraju je dogovoreno da će radovi biti podeljeni između Kloda, Palome, Maje i dvoje njegovih unuka, Marine i Bernarda Ruiz-Pikasa. Spisateljica Debora Trastman je u to vreme primetila da Pikasova mreža naslednika „liči na jednu od njegovih kubističkih konstrukcija – žene, ljubavnice, zakonita i vanbračna deca (njegova najmlađa rođena 28 godina posle najstarijeg) i unuci“.
Godine 1989. Klod je preuzeo Pikasovo imanje, što je uključivalo rešavanje pitanja autorskih prava, reprodukcije i žigova, redovno preduzimajući pravne mere za borbu protiv falsifikata i zloupotrebe. Predstavljajući jednog od najpiratizovanijih i najkopiranijih umetnika na svetu, Pikasovo imanje je proizvodilo sve više zvaničnih reprodukcija, kako bi sprečilo druge da imaju finansijske koristi od apetita javnosti za Pikasa.
– Nikada nisam očekivao niti želeo da imam bilo kakvu ulogu poput ove, niti da imam bilo kakav uticaj na nasleđe svog oca – rekao je Klod jednom Pikasovom biografu Džonu Ričardsonu.
Često je bilo nesuglasica unutar porodice oko upotrebe Pikasovog imena i dela. Godine 1999, kada je Klod prodao Pikasovo ime i potpis automobilskoj kompaniji „Citroen“ da izda hečbek nazvan po umetniku, njegova nećakinja Marina ga je javno kritikovala zbog nepoštovanja „genija“ koji je „korišćen da proda nešto tako banalno kao što je automobil“. U to vreme, Klodov advokat je za „Gardijan“ rekao da ima „savršeno pravo da iskoristi ime brenda Picasso“.
Klod je 2018. kritikovao pariski muzej „Picasso“ zbog pozajmljivanja previše dela, rekavši da su neke izložbe sa Pikasovim delima „neopisive i ne rade ništa više od surfanja magijom velikog imena“.
Iza Kloda je ostala supruga Silvi Votije i njihovo dvoje dece.
Bonus video: Priča o slikaru Urošu Prediću