Foto: Promo

Čak sedam romana iz prošlogodišnje produkcije ušlo je u finalni izbor za regionalno priznanje "Štefica Cvek".

Na promociji održanoj u Podgorici 3. oktobra u okviru Neđelje ponosa, nakon onih u Beogradu i Zagrebu, Pobunjene čitateljke predstavile su finalni izbor za regionalno književno priznanje „Štefica Cvek“ za 2025. godinu.

Članovi žirija za četvrti Štefičin izbor – Marija Boškovska, Ivana Dražić i Matej Vrebac, tražili su knjige koje će, kako su objasnili, uzdrmati krojeve i siluete regionalne književnosti, „raspariti konzervativne šavove književnosti“ da bi kroz nezakrpljene rupe mogao da prođe „zrak, svetlost, feministička, pobunjena književnost“. Iz šireg izbora, u kojem je bilo 22 dela, Boškovska, Dražić i Vrebac uvrstili su u finalni odabir knjige koje uspevaju da iznenade, potresu, pomere granice, i dokazuju da književnost nije puka reprezentacija stvarnosti, već prostor njene transformacije.

Foto: Promo

Među izabranim izdanjima našao se roman „Duž oštrog noža leti ptica“ Tanje Stupar Trifunović (Laguna, 2024) koji na vrlo zreo način uspeva da govori o ratu i gubitku, ali umesto da upadne u zamku ratnih romana, veličajući stav jednih protiv drugih i stvarajući heteronormativne narative s crno-belim likovima, pokazuje stranu rata koju obično ne vidimo – onu koju pričaju žrtve.

Foto: Promo

„Još je upečatljivije to što se upravo te najdirektnije žrtve – deca, žene i stariji, nikada ne slave ni u jednom epu i niko ne razmišlja o njihovoj hrabrosti, koja je u ovoj knjizi vrlo prisutna među atipičnim ratnim herojima“, obrazložio je žiri, koji je izdvojio i zbirku poezije iza koje stoji Mak Maslać – „Kako se razbijaju tanjurići“ (Durieux, 2024), jer je posredi duhovito, formalno raznoliko delo, s jasno artikulisanom kvir perspektivom. Ova zbirka, po sudu žirija, pomera granice regionalne kvir književnosti: čitljiva je, britka i emotivno precizna, a pritom ostaje estetski promišljena i izvedbeno sigurna.

Foto: Promo

U finalu je i roman prvenac „Prazne kuće“ Danke Ivanović (Partizanska knjiga, 2024) koji poetsku zgusnutost i proznu fragmentarnost pretvara u čitko, duhovito i emotivno snažno štivo. Naslovni pojam „praznih kuća“ (kuća bez muškaraca u crnogorskoj tradiciji) otvara centralnu temu: odrastanje među snažnim ženama, sa sećanjima koja su više ambivalentni upitnik nego zaključak. Uprkos fragmentarnosti, roman je zabavan, živ i topao, humor je nenametljiv, ironičan, a donekle i ciničan, smatra žiri koji je u krajnji izbor uvrstio i knjigu za decu „Prikazni od Sunlivoto More“ Biljane S. Crvenkovske (ID-Koncept / Čudna šuma, 2024).

Foto: Promo

„U magičnom univerzumu koji Crvenkovska gradi, kroz avanturu po avanturu, protagonist Alen jasno komunicira teme vršnjačkog nasilja, predrasuda o rodnim ulogama, ekološke svijesti i prihvatanja različitosti. Na jezičkom nivou, knjiga ne razočarava: izraz je čist i jasan, dok jezik odiše razigranošću. Ova razigranost postignuta je smjelim uvođenjem novoizmišljenih riječi i oživljavanjem/aktuelizovanjem nekih pomalo zaboravljenih izraza“, napominje žiri.

Foto: Promo

Autofikcijski roman prvenac Lucije Tunković „Pupčana vrpca“ (Fraktura, 2024) pravi je „tour de force“ od prve do poslednje stranice. Opisujući odrastanje i stasavanje u malom gradu u najljućim posleratnim i post-tranzicionim vremenima, autorka ispisuje i društvenu hroniku i intiman dnevnik u kojemu guli slojeve traume: generacijske, klasne, traume porodičnog nasilja.

„Pupčana vrpca osvojila nas je smelošću da o traumama i tabuima progovori ogoljeno, a bez patetike, feministički i književno uvjerljivo“, obrazložio je žiri.

Foto: Promo

Tu je i roman „Stolica bez naslona“ Danijele Repman (Treći trg, 2024), koji donosi nežnu, duhovitu, na momente sebičnu i bolno iskrenu naratorku. Prateći tok njenih misli u jednoj ispovednoj i fragmentarnoj naraciji, roman otvara mnoge teme kao što su smrt, depresija, život s invaliditetom i pokušaj bega iz disfunkcionalnog okruženja koje opterećuje.

Foto: Promo

„U knjizi, beg postaje mehanizam za izbegavanje unapred određene sudbine koju je naratorka nasledila kroz životne tragedije“, navodi žiri, čiji izbor zatvara roman „Toni“ Rumena Bužarovska (TRI, 2024) u kojem se autorka hrabro udaljava od ženske perspektive koja je obeležila njen dosadašnji rad i stvara naraciju iz ugla emocionalno disfunkcionalnog/narcisoidnog muškarca. Duhovito i iskreno, Bužarovska, služeći se ispovednom naracijom, uvlači nas u Tonijev svet koji je proizvod emocionalne nezrelosti, patrijarhata i njegove klasne privilegije, koja direktno potiče od oca.

„Upravo to čini roman lakim za čitanje, ali teškim za procesuiranje“, zaključio je žiri.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar