Tihomir Stanić Foto: Dejan Živadinović

Dani slovenačkog filma svečano su po 11. put otvoreni sinoć u "Sali Makavejev" Jugoslovenske kinoteke i trajaće do 11. maja.

Glumac Tihomir Stanić je svečano otvorio festival i naglasio da je „slovenačka kultura duboko utkana u njegovo lično obrazovanje, vaspitanje i pogled na svet“, dodavši:

– Shvatio sam koliko su mi značili i Cankar, i Sluga Jernej i njegovo pravo, i Kekec i Ciciban, i Družina Sinji galeb. Shvatio sam koliko mi nedostaju Radko Polič i nikad prežaljeni Jernej Šugman, i koliko puta sam gledao Milenu Zupančič i obožavao je.

Na svečanosti u „Sali Makavejev“ Ksenija Zelenović, zamenica direktora Jugoslovenske kinoteke navela je da će publika moći da se upozna sa pažljivo odabranom selekcijom slovenačkih filmova, ali i da prisustvuje razgovorima sa tamošnjim autorima i umetnicima koji će se voditi nakon projekcija. Posebno je preporučila projekciju filma „Da li je bilo nečeg avangardnog?“ u režiji Matevža Jermana i Jurija Medena:

– Ovaj film predstavlja veoma uspešan pokušaj da se dočara eksperimentalna filmska scena u Sloveniji od šezdesetih do devedesetih godina prošlog veka. Film sam imala priliku da pogledam pre nedelju dana u okviru godišnje konferencije svetskih filmskih arhiva u Montrealu, gde je izazvao veliko interesovanje svetske arhivske zajednice. Jugoslovenska kinoteka je zainteresovana i već je u pregovorima sa Slovenačkom kinotekom da se prikaže ciklus eksperimentalnih filmova koji se ovde pominju.

Slobodan Šešum Foto: Dejan Živadinović

Ambasador Republike Slovenije u Beogradu dr Slobodan Šešum je istakao da su Dani slovenačkog filma postali jedan od najvećih promotivnih događaja Slovenije u Srbiji.

– Raduje me i što je će jedan okrugli sto biti na temu Evropske prestonice kulture 2025. Pre svega zato što sam ja iz Nove Gorice, a potom i zato što je taj grad gde su nekad bile granice, Nova Gorica i Gorica, danas zajednički postao Evropska prestonica kulture gde mladi kreativno sarađuju. Danas taj grad živi kao jedan i kao simbol Evrope, simbol saradnje – kazao je Šešuim, dok je Nerina Kocjančič iz Filmskog centra Slovenije izrazila ponos što manifestacija postoji već 11 godina i nadu da će još dugo trajati.

Foto: Dejan Živadinović

Nakon svečanog otvaranja održana je projekcija digitalno restauriranog filma „Prestupnici“ reditelja Francija Slaka iz 1987. godine. Ovaj poznati politički triler snimljen je na području Gorice (Italija) i Nove Gorice (Slovenija), koji udruženi ove godine nose titulu Evropske prestonice kulture pod sloganom GO! Borderless.

Karpo Godina Foto: Dejan Živadinović

Održano je i predstavljanje Kinoateljea kroz retrospektivnu programsku celinu „Orijent Istok/Okcident Zapad – Granica kroz film i istoriju“, a koja je deo projekta GO! 2025 Nova Gorica/Gorizia. U izboru Kinoateljea, čije predstavnice su bile i gošće DSF-a, publika je prvog dana, uoči svečanog otvaranja revije, bila u prilici da pogleda četiri dokumentarna filmska ostvarenja: „Naši američki dani“ Kjare Barbo i Andreje Manjanija, „Ždralovi lete na jug“ Dorice Makuc, „Abesinija“ Karpa Godine i „Kras“ Franka Điraldija.

Lordan Zafranović, Karpo Godina i Dragomir Zupanc Foto: Dejan Živadinović

U pratećem programu, prvog dana DSF-a otvorena je i izložba plakata sa prethodnih izdanja revije, odabrani plakati iz filmskih ostvarenja Igora Pretnara, kao i plakati GO! 2025 Nova Gorica/Gorizia, a održana je i promocija monografije „Od Kekeca do Hjustona: DSF 10“.

U okviru glavnog programa DSF-a publika će premijerno u Srbiji moći da pogleda dugometražni film „Porodična terapija“, nagrađivani celovečernji debi rediteljke Sonje Prosenc, pa „To je pljačka“ Gregora Andolšeka i „Pet minuta raja“ Igora Pretnara iz 1959. godine. U okviru dokumentarnog programa biće prikazana ostvarenja „Trenutak reke“ Anje Medved i Nadje Velušček, „Ajzenštajnov učenik: Reditelj Igor Pretnar u Moskvi“ u režiji Slavka Hrena, „Kino Volta“ Martina Turka, „Ars“ Amira Muratovića, „Telo“ Petre Seliškar, kao i film „U mojim snovima svake noći raste drvo“ Vida Hajnšeka.

Program DSF+ publici predstavlja dugometražni dokumentarac „Da li je bilo nečeg avangardnog?“ Matevža Jermana i Jurija Medena, kratke animirane filmove „Mačak pred vratima“ Ane Čigon i „Budućnost… je upravo onakva kakvu ste je zamislili“ Sare Bezovšek, kao i kratke i eksperimentalne dokumentarce „…hej“ Davorina Marca, „U tihoj dolini“ Vladimira Šojata, „Clouds Over“ Ane Elizabet Tasel i „VEL_VET_VEL“ Mihe Možine.

U novoj programskoj celini posvećenoj najmlađima, programu DSF za decu/DSF za otroke, biće prikazana dva filma: kratak animirani „Tri ptičice“ Zarje Menart i ostvarenje „Ne dajemo igralište“ Klemena Dvornika iz 2024. godine.

U okvirnu govornog programa biće održana tribina na temu „Mediji i kultura povodom filma Ars Amira Muratovića“, a završnog dana DSF-a, u okviru polučasovnog bloka, biće prikazani i filmovi polaznika radionice „Kinoaktiv“ Društva Slovenaca „Sava“ 2024/2025.

Bonus video: Stanić

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar