Dani slovenačkog filma svečano su po 11. put otvoreni sinoć u "Sali Makavejev" Jugoslovenske kinoteke i trajaće do 11. maja.
Glumac Tihomir Stanić je svečano otvorio festival i naglasio da je „slovenačka kultura duboko utkana u njegovo lično obrazovanje, vaspitanje i pogled na svet“, dodavši:
– Shvatio sam koliko su mi značili i Cankar, i Sluga Jernej i njegovo pravo, i Kekec i Ciciban, i Družina Sinji galeb. Shvatio sam koliko mi nedostaju Radko Polič i nikad prežaljeni Jernej Šugman, i koliko puta sam gledao Milenu Zupančič i obožavao je.
Na svečanosti u „Sali Makavejev“ Ksenija Zelenović, zamenica direktora Jugoslovenske kinoteke navela je da će publika moći da se upozna sa pažljivo odabranom selekcijom slovenačkih filmova, ali i da prisustvuje razgovorima sa tamošnjim autorima i umetnicima koji će se voditi nakon projekcija. Posebno je preporučila projekciju filma „Da li je bilo nečeg avangardnog?“ u režiji Matevža Jermana i Jurija Medena:
– Ovaj film predstavlja veoma uspešan pokušaj da se dočara eksperimentalna filmska scena u Sloveniji od šezdesetih do devedesetih godina prošlog veka. Film sam imala priliku da pogledam pre nedelju dana u okviru godišnje konferencije svetskih filmskih arhiva u Montrealu, gde je izazvao veliko interesovanje svetske arhivske zajednice. Jugoslovenska kinoteka je zainteresovana i već je u pregovorima sa Slovenačkom kinotekom da se prikaže ciklus eksperimentalnih filmova koji se ovde pominju.

Ambasador Republike Slovenije u Beogradu dr Slobodan Šešum je istakao da su Dani slovenačkog filma postali jedan od najvećih promotivnih događaja Slovenije u Srbiji.
– Raduje me i što je će jedan okrugli sto biti na temu Evropske prestonice kulture 2025. Pre svega zato što sam ja iz Nove Gorice, a potom i zato što je taj grad gde su nekad bile granice, Nova Gorica i Gorica, danas zajednički postao Evropska prestonica kulture gde mladi kreativno sarađuju. Danas taj grad živi kao jedan i kao simbol Evrope, simbol saradnje – kazao je Šešuim, dok je Nerina Kocjančič iz Filmskog centra Slovenije izrazila ponos što manifestacija postoji već 11 godina i nadu da će još dugo trajati.

Nakon svečanog otvaranja održana je projekcija digitalno restauriranog filma „Prestupnici“ reditelja Francija Slaka iz 1987. godine. Ovaj poznati politički triler snimljen je na području Gorice (Italija) i Nove Gorice (Slovenija), koji udruženi ove godine nose titulu Evropske prestonice kulture pod sloganom GO! Borderless.

Održano je i predstavljanje Kinoateljea kroz retrospektivnu programsku celinu „Orijent Istok/Okcident Zapad – Granica kroz film i istoriju“, a koja je deo projekta GO! 2025 Nova Gorica/Gorizia. U izboru Kinoateljea, čije predstavnice su bile i gošće DSF-a, publika je prvog dana, uoči svečanog otvaranja revije, bila u prilici da pogleda četiri dokumentarna filmska ostvarenja: „Naši američki dani“ Kjare Barbo i Andreje Manjanija, „Ždralovi lete na jug“ Dorice Makuc, „Abesinija“ Karpa Godine i „Kras“ Franka Điraldija.

U pratećem programu, prvog dana DSF-a otvorena je i izložba plakata sa prethodnih izdanja revije, odabrani plakati iz filmskih ostvarenja Igora Pretnara, kao i plakati GO! 2025 Nova Gorica/Gorizia, a održana je i promocija monografije „Od Kekeca do Hjustona: DSF 10“.
U okviru glavnog programa DSF-a publika će premijerno u Srbiji moći da pogleda dugometražni film „Porodična terapija“, nagrađivani celovečernji debi rediteljke Sonje Prosenc, pa „To je pljačka“ Gregora Andolšeka i „Pet minuta raja“ Igora Pretnara iz 1959. godine. U okviru dokumentarnog programa biće prikazana ostvarenja „Trenutak reke“ Anje Medved i Nadje Velušček, „Ajzenštajnov učenik: Reditelj Igor Pretnar u Moskvi“ u režiji Slavka Hrena, „Kino Volta“ Martina Turka, „Ars“ Amira Muratovića, „Telo“ Petre Seliškar, kao i film „U mojim snovima svake noći raste drvo“ Vida Hajnšeka.
Program DSF+ publici predstavlja dugometražni dokumentarac „Da li je bilo nečeg avangardnog?“ Matevža Jermana i Jurija Medena, kratke animirane filmove „Mačak pred vratima“ Ane Čigon i „Budućnost… je upravo onakva kakvu ste je zamislili“ Sare Bezovšek, kao i kratke i eksperimentalne dokumentarce „…hej“ Davorina Marca, „U tihoj dolini“ Vladimira Šojata, „Clouds Over“ Ane Elizabet Tasel i „VEL_VET_VEL“ Mihe Možine.
U novoj programskoj celini posvećenoj najmlađima, programu DSF za decu/DSF za otroke, biće prikazana dva filma: kratak animirani „Tri ptičice“ Zarje Menart i ostvarenje „Ne dajemo igralište“ Klemena Dvornika iz 2024. godine.
U okvirnu govornog programa biće održana tribina na temu „Mediji i kultura povodom filma Ars Amira Muratovića“, a završnog dana DSF-a, u okviru polučasovnog bloka, biće prikazani i filmovi polaznika radionice „Kinoaktiv“ Društva Slovenaca „Sava“ 2024/2025.
Bonus video: Stanić